Tekst kapitein Saminna van den Bulk
Foto Louis Meulstee en sergeant-1 Mike de Graaf
Nauwe samenwerking tussen KPU-bedrijf en eindgebruikers
Van blauw-wit-rood naar helder geel. Motorrijders van de Koninklijke Marechaussee worden in een nieuw pak gestoken. “Dit pak is echt tot stand gekomen in samenspraak met het KPU-bedrijf en de leverancier.”
“Wij zijn met ons kantoor op weg”, zegt adjudant Robert van team Verkeer van de Brigade Operationele Service en Support. Geen computer, maar een motor. Geen muis, maar een motorpak. Kortom: “Wil je je werk echt goed kunnen doen, dan moet het pak goed zijn.” Begin juni werden in Uddel de eerste nieuwe motorpakken door het KPU-bedrijf uitgegeven aan de motorpool: hierna volgt de uitlevering aan de andere brigades.
Daarmee verandert het uiterlijk van de motorrijders op de weg. “De politie reed al langer in het geel rond en heeft hier goede ervaringen mee”, weet majoor Ton, dossierhouder Kleding en Uitrusting bij Staf KMar. De pakken van beide diensten lijken nu erg veel op elkaar. “Geen punt, aangezien we vaak met hen samenwerken: we zijn ook opsporingsambtenaren met dezelfde bevoegdheden als de politie. Uiteraard staat er wel groot ‘Koninklijke Marechaussee’ op het pak.” Ook tijdens een training van de Verkeerstechnische Begeleiding (VTB) werd het pak getest. Robert: “De één reed in het oude pak dichterbij, de ander in het nieuwe verderop. Hoewel die laatste in afstand het verst weg was, was degene in het nieuwe pak het best zichtbaar op het asfalt. De gele helmen werden al eerder uitgeleverd. Alles tezamen een hele verbetering.” Op de tender schreven verschillende bedrijven zich in: aan de hand van het pakket van eisen bleven er twee geschikte leveranciers over. Robert was begin 2022 één van de elf proefkonijnen die de potentiele rij-uniformen een maand lang mocht testen. Het testteam beproefde beide pakken in januari tijdens verschillende weersomstandigheden, om een eerlijke vergelijking te kunnen maken. Wat bleek? “Het ene pak was allesbehalve warm en ook niet waterdicht. Bovendien werd de High Vis bananengeel na een flinke regenbui.” Een schril contrast met het pak dat als winnaar uit de bus kwam. Een grote verandering is de stof. Naast ‘stoffen’ pakken waren een deel van de motortenues gemaakt van leer; het nieuwe pak is uitsluitend gemaakt van textiel. “Dit pak kwam niet enkel beter uit de test; Defensie is met dit pak ook de weg van duurzaam materiaal ingeslagen”, zegt Ton. Duurzaam, maar geen duurkoop. Het pak is namelijk gemaakt van een lichtgewicht doch robuuste textielsoort, die vaak wordt gebruikt voor motorpakken, outdoorkledij en rugzakken. De stof kan een zware last dragen en is goed bestand tegen slijtage, snijden en scheuren en is waterdicht. De materiaalkeuze brengt nog andere voordelen, merkt Robert op. “Het pak zit prettig om het lichaam, is warm en tegelijkertijd meer luchtdoorlatend door onder andere de ritsen onder de armen.” De adjudant vervolgt: “Dit pak is echt tot stand gekomen in samenspraak met het KPU-bedrijf en de leverancier. Dit was niet het goedkoopste pak… Er is goed geluisterd naar de testgroep, onze ervaringen en aanvullende wensen: wat wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.” In totaal worden er circa 350 sets pakken uitgeleverd. Het KPU-bedrijf levert de motorpakken uit, maar in dit project is nauw samengewerkt met een onderleverancier. Die draagt zorg voor het individueel aanmeten en passend maken van de motorpakken, waarna ze via KPU worden verstrekt. Hierdoor wordt het KPU ontzorgd en krijgt de militair het best passende product voor diens taak. “Als motorrijder krijgen we een zomerpak, ofwel het ‘doorwaaipak’, glimlacht Robert. Daarbij komen twee ‘all season’-pakken. De laatste keer dat er een nieuw motorpak werd uitgegeven is ongeveer vijftien jaar geleden. “Bedoeling is dat we er met dit pak weer jarenlang tegenaan kunnen”, zegt Ton. Lachend voegt Robert daaraantoe: “Al is de levensduur natuurlijk wel sterk aanvankelijk van de keren dat je het asfalt van dichtbij bekijkt.”
Zo ging het KPU-bedrijf op zoek naar een nieuw motorpak
Begin 2018 kwam uit een tussentijdse schouwing naar voren dat marechaussees op de motor nogal wat aanmerkingen hadden op hun pak. Toenmalig demandplanner KMar bij het KPU-bedrijf Ido Fietje ging samen met luitenant-kolonel Elze Horlings (accountmanager KMar KPU-bedrijf) en een aantal motorrijders van de KMar op zoek naar een nieuw pak. De uitdaging was om een modern en veilig tenue te ontwerpen waarbij de herkenbaarheid van de marechaussee bleef bestaan. Het bovendeel van de jas bleef marechaussee-blauw, de rest fluorescerend geel. “Maar niet met teveel reflectie, want dat is juist weer gevaarlijk”, vertelt Fietje. “We zijn veel mee geweest met de motorpoule, om te zien hoe hun dagelijkse werk eruit ziet, en wat zij in de praktijk nodig hebben. En we hebben het testteam gevraagd om hun perfecte pak te omschrijven.”
Dat zowel Fietje als Horlings zelf motorrijder zijn hielp bij het overleg met de eindgebruiker. “Je gaat toch anders een project in. We hebben samen met de leverancier en de eindgebruiker kunnen nadenken over de kleinste details als lusjes en ritsjes. Ik denk dat het draagvlak groot wordt als je de klant nauw betrekt bij de ontwikkeling. Je kunt niet iedereen blij maken, maar we hebben hoge score van tevreden gebruikers.”
Inkoper van het KPU-bedrijf majoor Carien Schonewille ging voor dit project op zoek naar meerdere leveranciers. “Er was geen bedrijf dat alle onderdelen kon aanbieden volgens onze kwaliteitseisen. Voor de helm, het pak maar ook accessoires als laarzen en handschoenen, is de opdracht daarom gepubliceerd in verschillende marktconforme onderdelen, elk met een eigen specialisatie.” Omdat Defensie op dit gebied slechts een kleine klant is, moet het voor bedrijven interessant zijn om in te schrijven op een project. “We hebben nu verschillende raamcontracten voor zeven jaar afgesproken, langer dan normaal. En de gebruikerstestpakken, evenals de gebruikte motorhelmen voor de gebruikerstest, hebben we zelf betaald. Om de juiste leverancier te vinden moet je meebewegen met de markt.”
Majoor Ton: “De motor is hetzelfde, de collega op de motor is dezelfde en de taak is gelijk, enkel het pak waar de collega’s in rijden is compleet anders.” Zo zag het oude, witte pak eruit.