Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 06

MLU Fennek in nieuwe fase

Tekst André Twigt
Foto sergeant Aaron Zwaal

Serie-onderhoud pantserwielvoertuigen start binnenkort

De uitvoering van de Midlife Update (MLU) voor het pantserwielvoertuig Fennek komt dichterbij. Onlangs werd de ontwerpfase van de laatste van de negen varianten afgerond, waarmee de weg vrij is om de prototypes te vervaardigen.

De Defensienota leidt tot ophoging van het budget voor deze MLU. Met het extra geld wordt hoogwaardige apparatuur gekocht voor voertuigen die hiervoor initieel niet in aanmerking kwamen. Zo krijgen onder meer de Fenneks Long Range Anti-Tank ook de beschikking over het Driver Night Vision System. Dat stelt de chauffeur in staat bij slecht zicht en nacht beter te kunnen zien. Hiervoor krijgt hij op een scherm een beeld van de rijrichting geprojecteerd. Ook wordt het mobiel camouflagesysteem Barracuda voor meer Fenneks verworven. Dit systeem bestaat uit dekens die je op de carrosserie legt. Hierdoor ontstaat een minder goed detecteerbare infraroodsignatuur.

Projectleider Eric Molenaar bekijkt bedrading die bij het overgrote deel van alle MLU-Fenneks wordt vervangen.

De Defensienota leidt tot ophoging van het budget voor deze MLU

Mast

Projectleider kolonel Eric Molaar vertelt dat bij de MLU de nadruk ligt op de zogenoemde mastdragende voertuigen. Deze zijn bij de verkennings- en vuursteuneenheden in dienst en worden het meest ingrijpend gemodificeerd. Typisch voor deze variant is de uitschuifbare mast, waarmee je vanuit een dekking vijandelijke verkenningen kunt doen. Bovenop de mast komt een nieuwe camerakop van het type BAAIINL. Dit apparaat is state of the art, heeft een betere beeldkwaliteit en gekoppeld aan een modem kun je er beelden vanuit het voertuig voor analyse wereldwijd mee verzenden. “Die mogelijkheid is er met de huidige, 20 jaar oude apparatuur niet.”

Molenaar kijkt kritisch naar enkele modificaties op het bovendek van de Fennek. Na de update blijven de voertuigen tot rond 2034 in de bewapening.

Het samenvoeging van deze deelprojecten is efficiënter, kost minder en er is tijdwinst

Samenvoeging

Zoals de kaarten zijn geschud, krijgen 245 MLU-Fenneks het Driver Night Vision System, komen er 279 aangepaste affuiten met rookbuslanceersysteem en worden 235 affuiten voorzien van de LAZ400 warmtebeeldcamera. Met dit systeem wordt de afstand waarop accuraat met het boordwapen .50 geschoten kan worden, verdubbeld. Door de rookbushouders op het affuit te plaatsen, kun je vanuit stilstand rondom het voertuig een rookscherm leggen. Eveneens nieuw is de integratie van nieuwe C4I apparatuur (Command, Control, Computers, Communications en Intelligence), die mede in combinatie met de waarnemingskop BAAIINL wordt gebruikt. Voorzien is onder meer in nieuwe intercoms en nieuwe antenneposities om alle nieuwe C4I-midelen te integreren. Ook de energievoorziening wordt aangepast. Er komen drie dynamo’s, een 230 Volt convertor en USB-oplaadpunten. “In de MLU is ook de belading met alle mountings aangepakt.”

Een aanzienlijk deel van het groot-onderhoud wordt uitgevoerd bij Matlogco Tech in Leusden.

Spil

Door het grootonderhoud tegelijk met de geplande modificaties en de C4I-integratie uit te voeren, hoeven de voertuigen slechts één keer bij de eenheid te worden weggehaald. Het samenvoegen van deze deelprojecten is efficiënter, kost minder en er is ook tijdwinst. “De goede samenwerking tussen de Directie Plannen, het Materieel Logistiek Commando CLAS en de Defensie Materieel Organisatie vormde de spil in het synchroon uitvoeren van alle deelprojecten en contracten.”

Serieproductie in Nederland

Volgens Molenaar gebeurt 90 procent van de serieproductie bij de firma Van Halteren Landsystems in Bunschoten, nadat de voertuigen eerst bij Matlogco/Tech in Leusden zijn geweest. De 34 Fenneks die een extra pantserpakket onder het voertuig krijgen, gaan hiervoor naar Kassel (D). Firma Kraus Maffei Wegmann is verantwoordelijk voor de algehele coördinatie. De eerste Fenneks in de mortierversie rollen momenteel al van de band. Dit type heeft naast onderhoud en een nieuwe verflaag weinig modificaties nodig. Andere, meer complexere versies volgen daarna.    

Zoals het er nu voor staat, loopt het project volgens Molenaar op schema. “Er zit wat spanning in de markt voor wat betreft problemen met chips. Maar vooralsnog blijft de deadline voor de serieleveringen gewoon overeind.”

Zodra de prototypes door de fabrikant zijn geverifieerd en door de gebruiker gevalideerd, begint de serieproductie. Naar verluidt zal de instandhouding en opwaardering van in totaal 325 voertuigen tot en met 2028 duren. De Fennek blijft dan tot 2034 in gebruik.