Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 06

Intranet in je broekzak

Tekst kapitein Charlotte Snel
Foto BOO-IT (MobileSolutions)

Simpel zaken regelen via Mijn Defensie-app

Of het nu het aanvragen van een poolvoertuig of het bekijken van je loonstrook is; de Mijn Defensie-app moet de Defensiemedewerker in staat stellen om waar ook ter wereld, vanaf iedere device zijn of haar eigen personeelszaken te regelen. Met de lancering van de eerste applicaties laat het ontwikkelteam van JIVC de gebruiker vast snuffelen aan een leven zonder Mulan of telestick.

 

1. Aanmelden bezoekers

Bezoek ontvangen op een Defensielocatie? Aanmelden is zo gepiept via de Mijn Defensie-app. Kies de plaats, het betreffende Defensieonderdeel en voer het gebouwnummer of de locatie op het terrein in. In het volgende venster noteer je jouw eigen gegevens en de details van de afspraak.

2. KPU

Een afspraak maken bij het KPU, individuele pakketrechten bekijken, een vraag indienen of producten bestellen uit de catalogus; ook dit kan met slechts een paar drukken op de knop. Ook zijn in de KPU-app inleveropdrachten en een actueel nieuwsoverzicht te vinden.

3. Magazines

Nooit meer wachten op een alert in de mail of speuren naar die ene link. Via de app ‘Magazines’ zijn de nieuwste Defensiebladen (Materieelgezien, Defensiekrant, Alle Hens, Landmacht, de Vliegende Hollander en KMar Magazine) 24/7 simpel te benaderen.

4. Mijn salaris

Alvast even spieken wat je eind van de maand op je rekening kunt verwachten of eens op een rij zetten waar je allemaal aanspraak op maakt? Met de app ‘Mijn Salaris’ check je al je financiële zaken zelf. Leuk weetje; dit is tot op heden een van de meest gebruikte functies in de Mijn Defensie-app. Vragen over de berekening van het salaris of salarisgegevens? Onder het kopje ‘contact’ vind je de gegevens van het Dienstencentrum Human Resources (DC HR).

5. PNOD

Gewoon, een simpele tool om vanuit je luie stoel een poolvoertuig te reserveren zonder dat er een telestick aan te pas komt. Geef aan wanneer je het voertuig nodig hebt, specifieer het type en selecteer een poollocatie. Alleen nog even de resterende gegevens invullen en het reserveringsproces afronden. Goede reis!

6. SDD

Een probleem met je laptop of storing in je Defensiepas? Via de SDD-app maak je simpel melding van een technisch mankement. Tevens vind je hier de meest gestelde vragen en belangrijke IT-updates.

7. STRONG

Deze functie geeft informatie over het STRONG-project en de daarbij behorende nieuwe uitrustingssystemen. In de app zijn onder andere per systeem heldere instructies te vinden over het in- en afstellen van onderdelen. Voor het bestellen van de nieuwe gevechtsuitrusting en helm word je automatisch doorgestuurd naar de KPU-app.

*Andere actieve applicaties binnen de Mijn Defensie-app: Buitenlandse Self Service, Integriteit, Intranet, Melden, Nieuws, P&O-berichten en Rooster.

 

P-zaken regelen in het bos

Het idee om de Selfservice-pagina vanaf een statische Mulan-werkplek naar een app te halen, speelde al een aantal jaar. De coronacrisis en het toegenomen aantal thuiswerkers heeft de ontwikkeling van de Mijn Defensie-app echter een forse zet in de juiste richting gegeven.
 

Het pakket van pak ‘m beet 14 verschillende applicaties dat nu via de app te benaderen is, is nog maar een tipje van de sluier, zo benadrukt het ontwikkelteam van de afdeling Besturen en Overige Ondersteuning BOO-IT (MobileSolutions).

Op termijn moeten alle functionaliteiten van de Selfservice-pagina mee worden genomen in de app én komt er zelfs een offline-modus waarmee ook de militair zonder bereik in het bos of op zee uit de voeten kan.

De volledige implementatie van al deze verschillende functies zal zeker nog een aantal jaar in beslag nemen. Eventjes geduld dus. Maar profiteer in de tussentijd vooral van alle opties die de Mijn Defensie-app nu al biedt. Handig!

De Mijn Defensie-app is te downloaden via de Defensie Store.