Tekst André Twigt
Foto Herman Zonderland
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. Met de term Gouden Driehoek geeft Defensie aan samen met kennisinstituten en industrie te willen samenwerken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien een bedrijf of kennisinstituut dat zaken doet met de DMO. Dit keer de firma Visser uit Leeuwarden, gespecialiseerd in het produceren en onderhouden van hulpverlenende voertuigen.
Zonder het te weten, maken dagelijks vele mensen gebruik van Vissers producten. Het bedrijf uit het hoge noorden geldt in Nederland als dé bouwer van ambulances. Gemiddeld verlaten per week twee stuks de vestiging op industrieterrein De Hemrik. Jaarlijks stromen ongeveer honderd wagens bij de veiligheidsregio’s in. “De voertuigen komen kaal de fabriek binnen en worden vervolgens volledig aan de wensen van de klant aangepast”, vertelt manager engineering Taeke de Jong. “We bouwen voornamelijk ambulances, maar ook brandweerwagens. Verder gaan we ons toeleggen op de fabricage van politieauto’s.”
‘Visser ontwierp in opdracht van Krauss-Maffei Wegmann (KMW) het interieur voor de Boxer’
Op de markt van hulpverlenende voertuigen is Visser een grote speler, die zich ook steeds meer als defensiebedrijf ontwikkelt. De connectie met de militaire wereld is volgens De Jong begin 2000 ontstaan, toen Visser in opdracht van Krauss-Maffei Wegmann (KMW) het interieur voor de Boxer ontwierp. Dik 20 jaar later stromen nog steeds exemplaren van het Groot Pantserwielvoertuig de fabriek binnen. Momenteel loopt er een order om 61 Britse Boxers voor gewondentransport geschikt te maken.
Zelf bouwen
In Leeuwarden wordt momenteel gewerkt aan vijf Bushmasters GWT voor de zogenoemde CDS-pool. De hierin opgenomen voertuigen zijn bestemd voor uit te zenden eenheden, die organiek niet beschikken over Bushmasters. "Momenteel telt de pool er 10 in de infanterie-uitvoering, met de GWT’ers straks 15", aldus De Jong. Voor dit project heeft hij zijn team uitgebreid met 7 man op kantoor en vier in de productie. Zij zijn verantwoordelijk voor het omvangrijke pakket modificaties.
Overlevingskansen
Om aanpassingen veilig te kunnen uitproberen, werd eerst een mock-up gebouwd. "Hierop testte men onder meer wat de beste manier is om het brancard systeem in te bouwen", licht De Jong toe. Onder leiding van de DMO zijn inmiddels allerlei ergonomische en jammertests gedaan. Laatstgenoemde apparatuur is bedoeld om radiografisch bedienbare IED’s tijdig af te laten gaan. De techneuten wilden graag weten wat de invloed hiervan is op de medische apparatuur aan boord. Blasttests op interieur-componenten zijn uitgevoerd om vast te stellen in hoeverre aanpassingen de veiligheid van het personeel beïnvloeden.
‘Een aardige klus in het vooruitzicht: de verbouwing van 148 IVECO 12 Kn voertuigen voor Defensie’
Klaar
Inmiddels is een van de vijf voertuigen hard op weg een volwaardige GWT te worden. Een rek met jammer-apparatuur is reeds ingebouwd en ook de behuizing aan de buitenzijde voor de wervelplank en de schepbrancard zijn gemonteerd. De jammer- en radio-antennes staan op het dak. Naar verwachting zijn de vijf voertuigen eind van het jaar klaar. Voor de iets langere termijn heeft Visser nog een aardige defensieklus in het vooruitzicht: de verbouwing van 148 IVECO 12 Kn voertuigen, waarvoor het bedrijf een aparte productielijn opzet. Wordt vervolgd.