Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto sergeant-majoor Sjoerd Hilckmann
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. De intrede van de term Gouden Driehoek geeft aan dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven voor Defensie. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien een bedrijf of kennisinstituut dat zaken doet met de DMO. Groenendijk Bedrijfskleding uit Woerden is de nieuwe leverancier van gevechtslaarzen voor Defensie.
In een ‘iets te klein autootje waar veel te veel schoenen in mee moesten’, bracht Marien Groenendijk in 1997 veiligheidsschoenen bij de klant rond. Inmiddels werken er 200 mensen bij Groenendijk Bedrijfskleding en levert het bedrijf kleding aan gemeentelijke handhavingsdiensten, brandweer, NS, de Douane en Defensie met als grootste opdracht tot nu toe: de nieuwe gevechtslaarzen voor militairen.
Bulkvoorraden
“In de volumes en ook de waarde van de opdracht is dit inderdaad de grootste”, beaamt algemeen directeur Jaap Groeneweg. “We hebben het over 22 verschillende type schoenen, keer het aantal breedte- en lengtematen, waarmee je uitkomt op ongeveer 2.500 unieke ‘maatposities’. En als je dan 100 militairen op een dag voorbij krijgt die in theorie allemaal hetzelfde modelletje zouden kunnen krijgen, dan moet je daar natuurlijk een goed voorraadbeheer op loslaten.” Groenendijk maakt daarvoor duidelijke afspraken met de schoenenmerken: “Over onze eigen bulkvoorraden en die van hen, de grondstoffen die zij aanhouden en hun productiecapaciteit.” Dat moet ook wel want van Groenendijk wordt verwacht dat een militair in 97,5% van de gevallen direct zijn schoenen meekrijgt. En bij de deal zitten ook 200.000 paar sokken per jaar.
3d-scanner
Volgens projectleider Robert van de Weetering is Groenendijk ook goed uit de aanbestedingsbus gekomen door het gebruik van een 3d-voetenscanner. “Daarmee wordt heel de voet in kaart gebracht. Hoe breed en lang die is, waar de drukpunten liggen, hoe het zit met de hiel. Op basis daarvan adviseert de scanner de beste schoen voor de militair.” De scanner is niet heilig, maar wel een belangrijke toevoeging op het advies van de medewerkers van Groenendijk. “Er is ook nog iets als merkbeleving”, benadrukt Groeneweg. “Iemand kan een sterke voorkeur voor het merk Meindl hebben, terwijl de scanner zegt dat Haix schoenen toch beter passen. Dan is onze ervaring dat je iemand beter gelijk kan geven op zijn persoonlijke merkenvoorkeur, omdat het iets doet met beleving en klachten kan voorkomen.”
Shop-in-shop
Groenendijk levert in ieder geval de komende 5 jaar (met een optie op nog 2 jaar) een shop-in-shop bij het KPU-bedrijf in Soesterberg waarbij de voet wordt opgemeten en de militair de juiste schoenen meekrijgt. De komende 3 jaar rijdt een mobiele trailer langs de kazernes voor het opmeten van militaire voeten. Daarbij komt ook een maatschappelijk aspect om de hoek kijken. Groenendijk wil reservisten, re-integranten of veteranen aantrekken voor de posities in de shops. “Voor het deskundige werk van schoenen aanmeten en voetproblemen herkennen hebben we een hele maatwerkopleiding”, legt Groeneweg uit. “Maar het is een echte meerwaarde als je een connectie hebt met Defensie en weet waar de militair in het veld mee te maken heeft. Dat kunnen wij niet aanleren.”
Koppeling maken
Vanaf september zullen de eerste voeten ingemeten worden, begin 2022 leveren we de eerste schoenen. “Waar we nu mee bezig zijn is de koppeling van de IT-systemen”, aldus Groeneweg. “Daarbij zijn we afhankelijk van heel veel partijen. We moeten nu samen de slag maken om de bestellingen bij het KPU-bedrijf naar de shop en de logistiek van Groenendijk om te leiden. Ook de hele administratie eromheen moet kloppen. Maar het belangrijkste is zometeen dat we draagvlak creëren bij de militairen. Uiteindelijk moeten die tevreden zijn. We hebben bij heel veel projecten keihard moeten werken aan draagvlak en tevredenheid dus we kijken met vertrouwen naar deze opdracht.”