Tekst Leo de Rooij
Foto sergeant Jasper Verolme
DMO gastheer voor aangepaste NATO Innovation Challenge
Met 167 inzendingen, een heuse internationale jury en wereldwijd kijkers die mochten stemmen op hun lieveling, leek het wel of het Songfestival alsnog in Rotterdam was neergestreken. De extravagante kleding bleek echter ingeruild voor militaire uniformen en in plaats van liedjes zingen, presenteerden de deelnemers hun innovatieve oplossingen voor een actueel probleem op defensiegebied. Welkom bij de NATO Innovation Challenge (NIC), met als gastheer de Defensie Materieel Organisatie (DMO).
'Never waste a good crisis'
In het 'oude normaal' had het hele evenement een plekje gevonden in MINDBase in Rotterdam, een logische plek als technologische 'hotspot' van de DMO. Door de coronacrisis werd deze 'whizzkid-competitie' dit jaar geheel online afgewerkt via een live beeldverbinding. De Nederlandse delegatie, onder leiding van plaatsvervangend directeur DMO, generaal-majoor Ivo de Jong, jureerde vanuit de DMO MINDBase in Rotterdam. In Washington DC en Norfolk Virginia, waar het NATO Allied Command Transformation (ACT) is gevestigd, zaten de overige juryleden. De presentatie was in handen van luitenant-kolonel Fons van der Ham, de International Innovation Manager van MIND, die het evenement vanuit een studio in Hilversum vakkundig aan elkaar praatte.
Belang van 'dual use'
De DMO innovatiemanager legt uit: “De kern van deze challenges is het stimuleren van innovatie en om ideeën en kennis van buiten Defensie naar binnen te halen. Dat noemen we 'dual use': zowel commercieel als op defensiegebied te gebruiken, en we zien die combinatie steeds vaker opduiken en het belang ervan groeien. Mijn missie is het om zaken bij elkaar te brengen; in goed Nederlands: connecting people and ideas. De NATO Innovation Challenge is daarvoor het perfecte platform. En MINDBase de meest logische plek om dit ook fysiek bij elkaar te brengen, ware het niet dat corona roet in het eten gooide.”
Dit jaar had de NIC een wel zeer actuele link met de actualiteit
Actuele link
Dit jaar had de NIC daarom een wel zeer actuele link met de actualiteit: bedrijven was gevraagd met voorstellen en ideeën te komen die beleidsmakers kunnen gebruiken bij de uitbraak van een pandemie. Wat heb je nodig om de juiste beslissingen te nemen, hoe richt je dat proces efficiënt in, welke middelen kunnen daarbij behulpzaam zijn? “Bij die maar liefst 167 inzendingen, waaronder 18 Nederlandse, zagen we tal van ideeën voorbij komen”, blikt Van der Ham terug. “Over het algemeen van zeer goede kwaliteit en veelal ook in de militaire wereld toepasbaar. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van drones om medicijnen in een afgelegen gebied te krijgen. Kan zo gebruikt worden bij de inzet van special forces. Of hoe je als crisismanager het beste je dataflow kunt inrichten, zodat je beslissingen optimaal ondersteund worden met de meest actuele gegevens.”
‘Hier worden oplossingen aangereikt’
Finalisten
Uiteindelijk bleven er 10 inzendingen over, die op de zogenaamde ‘Pitch Day’ hun idee via video mochten presenteren aan de 9-koppige internationale jury. Winnaar werd het Engelse bedrijf Verifeye Media van voormalig oorlogsfotograaf John McHugh. Zij ontwikkelden een programma om foto’s en filmmaterieel razendsnel te checken op echtheid. Zo kun je snel desinformatie bestrijden en de bronnen ervan aanpakken. Een tool die ten tijde van de MH17-ramp zeker van pas had kunnen komen...
De publieksprijs ging naar het Nederlandse Axual-Linkit. Dit jonge bedrijf uit Utrecht heeft een programma ontwikkeld onder de naam Covid Warrior. Met dit platform worden alle data rond een pandemie, zoals nu de coronacrisis, verzameld om bijvoorbeeld razendsnel vast te stellen waar behoefte is aan hulpmiddelen en wie deze hulpmiddelen kan leveren. Dat alles in een realtime en beveiligde omgeving.
Overal kansen
“Technologische innovatie hebben wij dagelijks nodig in ons werk”, weet innovatiemanager Van der Ham. “Daarom is een evenement als de NIC een logische plek voor de DMO om prominent aanwezig te zijn. Hier worden oplossingen aangereikt, hiervoor is veel aandacht op sociale media en dus kun je jezelf als Defensie prachtig profileren als een organisatie die innovatief bezig is. Wat mij betreft kunnen we als Defensie nu al een paar lessen trekken uit dit evenement: we kunnen (nog) veel meer doen met 'dual use', de markt vraagt echter om sneller te reageren dan we nu doen en het gebruiken van kennis van buiten is daarin een hele belangrijke factor. Dat vraagt 'commitment', zowel binnen de DMO als in de defensietop. Mijn devies: overal liggen kansen, en ik haal dan ook graag de woorden van Churchill aan: Never waste a good crisis!”
Voor een overzicht van de finalisten, kijk op: https://natoinnovationchallenge-nl2020.com