Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Prins komt thuis

HMS Prince of Wales, het 2e vliegdekschip voor de Royal Navy, is voor het eerst de thuishaven van Portsmouth binnengevaren (zie video onder). Het imposante schip werd welkom geheten door de vele honderden werknemers die het schip hebben gebouwd en natuurlijk de plaatselijke bevolking. De eerste testen op zee zijn succesvol verlopen. De problemen die met het zusterschip, HMS Queen Elizabeth optraden, zijn verholpen. Daardoor kon de Prince of Wales 2 weken eerder binnenlopen dan in de planning was voorzien.

https://www.youtube.com/watch?v=Fzjju5w0ljE

Kennedy gedoopt

De Britten zijn niet de enige varende natie die vliegdekschepen in gebruik neemt. Alleen zijn er geen ‘royals’ in de VS en daar doen ze het dus met presidenten. Nog geen 2 weken geleden is bij Huntington Ingalls Industries in Newport de USS John F. Kennedy (CVN-79) gedoopt. De Kennedy is het 2e vliegdekschip in de Gerald R. Fordklasse. Deze schepen moeten de Nimitzklasse vervangen. De Ford vervangt in dit project USS Enterprise (‘The Big E’, CVN-65), de Kennedy komt in de plaats van de USS Nimitz (CVN-68). De nieuwe USS John F. Kennedy is 337 meter lang, 78 meter hoog en heeft een waterverplaatsing van 100.000 ton.

https://www.youtube.com/watch?v=nkd-s8ulfmY

Polen duikt onder

De Poolse marine hoopt zich te gaan versterken met 2 Zweedse onderzeeboten van de Södermanlandklasse (foto). De onderhandelingen zijn volop aan de gang om deze tweedehands onderzeeërs  aan te schaffen of te leasen. Ze moeten tijdelijk de boten van de sterk verouderde Kobbenklasse vervangen tot er in het Orka-programma een definitieve keuze is gemaakt voor nieuwe onderzeeboten. Daarvoor zijn de Franse Scorpene (Naval Group), de Duitse 212CD en de A26 van Saab in de race. Zweden zal dus niet ongelukkig zijn met de mogelijke verkoop van de 2 oude subs en kan daarna pronken met zijn Blekingeklasse – van Saab Kockums – die aanstaande is.

Nieuwe artillerie

Rheinmetall is van plan om een ​​nieuw 155mm pantserhouwitser te ontwikkelen en te produceren voor de Duitse artillerie: het Zukünftiges System Indirektes Feuer van de Bundeswehr. De Duitse evenknie van de Defensie Materieel Organisatie heeft in het plan van eisen een maximaal effectief bereik van 75 km gespecificeerd. Rheinmetall hanteert vooralsnog een basislijn van 83 km om eventuele correcties te kunnen aanbrengen om aan de wensen te voldoen. Dat lijkt misschien overschatting, maar in Zuid-Afrika heeft de Alkantpan (foto) een ‘wereldrecord’ gevestigd door een conventionele granaat 76.2 kilometer weg te schieten.

Bandvagn in de Alpen

De 6e Bergbrigade van de Oostenrijkse strijdkrachten beschikt sinds kort over de Bandvagn Skyddad (BvS10 AUT) van het Zweedse Hägglunds. De eenheid heeft meteen 32 stuks van de BvS10, een verbeterde versie van de Bv410. Dat model is in gebruik bij 38 landen wereldwijd, zoals Groot-Brittannië, Frankrijk en ons eigen Korps Mariniers (foto). Het voertuig maakt vooral indruk door zijn off-roadcapaciteiten. De BvS10 AUT terreinwagen is een gevechtsvoertuig dat mee komt in het volledige scala van gevechts- of ondersteuningsopdrachten.

MLRS voor Philipijnen

De Koreaanse K136 Kooryong MLRS (Multiple Launch Rocket Systems) gaat de Filipijnse krijgsmacht versterken. De K136 Kooryong is inmiddels 35 jaar oud. Sinds 1986 zijn 150 van deze raketwerpers in dienst gekomen bij de Zuid-Koreaanse strijdkrachten. De 36 lanceerbuizen zijn in 10 minuten met de hand te laden en kunnen 2 soorten raketten afschieten: de standaard K30 en de K33 voor langere afstanden. De eerste is 2,4 meter lang en weegt 54 kilogram. De K33 is met 2.53 meter iets langer en zwaarder (64 kilogram). De K30 schiet maximaal 23 kilometer ver, terwijl zijn grotere broer 13 kilometer verder reikt. De MLRS is gebouwd op een KM809A1 6x6 truck, waarbij ook een truck met 72 raketten voor de navulling behoort.

https://www.youtube.com/watch?v=wqy0ysy5Uh8