Tekst Evert Brouwer
Foto Phil Nijhuis

Succesvol samenwerkingsproject met Duitsland

Het is nog wel even wachten tot de Defensie Materieel Organisatie ze kan afleveren bij de landmacht, maar de eerste 2 van de 8 Combat Support Bridge (CSB) Leguaan Leopards 2 zijn ‘binnen’. Plaatsvervangend directeur DMO generaal-majoor Ivo de Jong en projectleider Jacques Roosenboom namen vorige week de imposante voertuigen in ontvangst bij ‘bouwer’ Krauss-Maffei Wegmann in München.

Voor de duidelijkheid: de Leguaan is het vernuftige brugleggende systeem dat op het onderstel van de tanks is gebouwd. Er kan een brug van 26 meter of 14 meter lang mee worden gelegd. De militaire classificatie (MLC 72) garandeert een veilige overtocht voor de zwaarste voertuigen, denk aan de Kodiak. Voor het leggen van de korte aluminium brug is zo’n 6 minuten nodig, voor de lange het dubbele. Nu heeft de landmacht nog een aantal bruggenleggers Leguaan, met de Leopard 1 als basis. Deze dateren echter van de jaren 80 en zijn dringend aan vervanging toe.

Plaatsvervangend directeur DMO generaal-majoor Ivo de Jong nam de eerste 2 bruggenleggers in ontvangst in München. Projectleider Jacques Roosenboom houdt de 'sleutel' stevig vast.

Geldgebrek

Als interim-oplossing is een jaar of 10 geleden nog eens een aantal wielvoertuigen (MAN) van Noorwegen gekocht, die echter nu niet meer voldoen. Projectleider Roosenboom, die binnenkort na 40 dienstjaren gaat vertrekken bij Defensie, heeft het allemaal meegemaakt. Eerst bij DMKL en nu dus DMO. Daarbij waren ook plannen in de jaren 90 om met de Duitsers een revolutionair systeem te bedenken: De Pantzerschnellbrücke 2. Dat idee stierf in schoonheid door ambities en geldgebrek.

Met een lengte van 14 of 26 meter kan een flinke brug worden gelegd.

Poetsen

Maar nu staat en rijdt er dus wat. Vandaar dat Roosenboom zich na een imposante demonstratie de loftuitingen van een van de directeuren van KWM, Ralf Ketzel, liet welgevallen. Er is immers in 1 contract samen met de Duitse evenknie van DMO, het BAAINBw, opgetrokken om 15 van deze systemen te kopen. Onderhandelingen over Nederlandse wensen verliepen vrij soepel. “Toch waren er vlak voor de overdracht nog wat problemen weg te poetsen, maar dat maakt het werk juist leuk”, bekent hij. En het project is voor Roosenboom nog niet ten einde. Hij wil nog met KMW in de slag voor het leveren van aanhangwagens voor de extra brugdelen. “Maar dit is een mooi slot voor een project dat in feite in de jaren 90 al is begonnen.”

Jacques Roosenboom sloeg de brug tussen DMO en KMW.

Prestatie

Ook generaal-majoor De Jong was bijzonder in zijn nopjes. “Ik had niet durven dromen dat we 3 jaar na de start de eerste Leguaan al binnen hebben. Dat is een geweldige prestatie. Het project is niet alleen van militair, maar ook van groot politiek belang gezien de goede samenwerking tussen Nederland en Duitsland.”
Het Duitse leger, das Heer, heeft via het contract samen met Nederland inmiddels 7 van deze Leguaans. Er volgt een bestelling van nog een 20-tal bruggenleggers. Singapore had trouwens de primeur van de tank, terwijl afgelopen donderdag Denemarken als 7e land ook de eerste exemplaren ontving. Het gaat zo hard, dat KMW stad en land afzoekt naar ‘oude’ Leo A4’s.

Bewonderende blikken van (vlnr) luitenant-kolonel Paul van den Heul, brigadegeneraal Gerhard Schonewille en generaal-majoor Ivo de Jong.

Opleiden

De DMO gaat de komende maanden met de Leguaan aan de slag. De brugleggers worden in Nederland door DMO en het JIVC voorzien van het battlefield management systeem, met daarop de C2-applicatie ELIAS, en gereedschap voor de genie. "De bemanningen en de monteurs worden na de zomer van volgend jaar opgeleid. Het duurt nog wel tot 2021 voor deze 2 Leguaans op de Nederlandse oefenterreinen actief mogen zijn. Eerst krijgen de kerninstructeurs hun opleiding, mogelijk samen met Duitse ‘docenten’ en dan gaat DMO ermee aan de slag. “We moeten een beetje aan verwachtingsmanagement doen”, oordeelt ook luitenant-kolonel Paul van den Heul van het Kenniscentrum Genie. “We hebben met de introductie van de Kodiak wel geleerd dat je niet te snel aan de slag wil gaan met zo’n ingewikkeld systeem.” KMW levert de voertuigen ook niet in 1 keer. De laatste van het 8-tal moet vóór 2022 aan DMO zijn overgedragen.

Met hoge snelheid rijden de 2 Legua(a)ns het testterrein van KMW op voor een demonstratie.

Na(a)m

Het is nog niet helemaal duidelijk of de Nederlandse landmacht gaat spreken over de Leguan, zoals de Duitsers doen, of het Nederlandse woord Leguaan gaan gebruiken. In München was daar nog geen duidelijkheid over, maar omdat het systeem geheel Duits-Nederlands is, ligt het voor de hand de oorspronkelijke naam, dus Leguan, te gebruiken. “We maken daar geen halszaak van, maar het project mag best eenheid uitstralen”, zegt KMW.

Leguaan Leopard 2 in cijfers

Afmeting: 15 x 4 x 4 meter

Gewicht: 54 ton (zonder brug), brug 10 ton

Maximum snelheid: 80 km/u 

Brandstoftank: 1.130 liter

Actieradius terrein/weg: 250/400 km