05

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 10

Camera’s voor compleet overzicht

Tekst ritmeester Saminna van den Bulk
Foto sergeant Cinthia Nijssen

Thieme Wels van Stoneridge-Orlaco

“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven. Materieelgezien richt de schijnwerper op bedrijven of kennisinstituten die een binding met DMO hebben. Deze maand is dat Stoneridge-Orlaco, producent van innovatieve HD-camera’s en monitors voor voer- en vaartuigen. 

“Met onze camera’s kun je ongelukken voorkomen”, vertelt Thieme Wels van de afdeling Marketing van Stoneridge-Orlaco. Het Barneveldse bedrijf produceert camera’s en monitorsystemen voor voertuigfabrikanten wereldwijd. Van heftruck tot hijskraan, van vrachtwagen tot landbouwmachine: door een monitor in de cabine ziet de chauffeur wie of wat zich in de dode hoek naast of achter het voertuig bevindt.

Diensten waar Defensie al 22 jaar gebruik van maakt. Vooral dodehoekcamera’s worden veel gebruikt, die vind je bijvoorbeeld terug op de trekker-opleggercombinaties, verkenningsvoertuigen, pantserwagens en defensietrucks. Met de infraroodcamera heeft de chauffeur van het voertuig dag en nacht zicht, ook bij extreem hoge of lage temperaturen. “Van militairen horen we vaak dat onze producten hun echt helpt bij hun werk. Regelmatig horen we van de eenheden waar de knelpunten zitten. Daarmee gaan wij dan weer aan de slag. Zo groeit het pakket van militaire equipment.”

“Met onze camera’s kun je ongelukken voorkomen”, vertelt Thieme Wels.

Wagenziek

Veiligheid staat dus op 1, maar de camera’s kennen ook andere militaire toepassingen. Neem armored personnel carriers (APC). “Als bemanning zit je afgesloten. Even naar buiten kijken is er niet bij. Wagenziekte is het gevolg. Daarom installeerden we 4 monitoren in de pantservoertuigen, zodat de militairen toch ‘naar buiten’ kunnen kijken.” Bijkomend voordeel: “Situational awareness. Al voor de troepen in actie komen, krijgen de militairen een idee van hoe het terrein eruit ziet en welke uitdagingen daarmee gepaard gaan.” Wels noemt de krijgsmacht een bijzondere markt. “Ontwikkelt continu en wereldwijd, dat maakt het levendig. We varen hierin wel onze eigen koers.”

De dodehoekcamera’s vind je terug op verschillende defensievoertuigen, zoals hier op verkenningsvoertuig Fennek. (Archieffoto: Herman Zonderland)

(Spiegel)beeld

Net als de militaire wereld is Orlaco vol in ontwikkeling. In de afgelopen 3 decennia is het bedrijf flink gegroeid. 250 man sterk maakt ruim 220.000 systemen per jaar die vervolgens wereldwijd worden verscheept. Een mondiale afzetmarkt die vraagt om een wereldwijde aanwezigheid. Naast Nederland heeft Stoneridge-Orlaco vestigingen in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. 

De toekomst van Stoneridge-Orlaco? “Digitale camera’s”, vertelt Wels. “Elk voertuig voorzien van een camera en een monitor en zo dodehoekspiegels vervangen. Camera’s zijn beter bestand tegen regen en stof en je hoeft nooit meer je spiegels af te stellen als een andere bestuurder in het voertuig stapt. Daarnaast heb je minder last van reflectie bij bijvoorbeeld een laagstaande zon.”