Tekst Evert Brouwer
Foto Paul Tolenaar

De ruim 25.000 bezoekers van het innovatiefestival Bright Day konden er afgelopen weekeinde niet omheen. Zowel bij de in- als uitgang van Expo Haarlemmermeer was Defensie aanwezig om jongeren, maar ook hun ouders, te interesseren voor een uitdagende baan.

Hier geen promotiefilms vol actie, maar uitleg dat Defensie op zoek is naar jongeren met een grote interesse voor techniek. “We laten hier iedereen kennismaken met wat er allemaal nodig is op de achtergrond om onder andere de wapensystemen te laten draaien. Vergeet niet dat Defensie een grote innovator is. Je kunt er werken met de laatste technologische toepassingen”, zegt DMO’er en teamleider van Deflab on a Mission, Bastiaan Knip. “We laten niet alleen zien wat we in huis hebben op materieel gebied maar zijn daarnaast op zoek naar mensen die hiermee kunnen werken. En dit zijn niet alleen de zoons en dochters, maar ook de vaders en moeders die hier met hun kinderen komen. Mensen met werkervaring zijn net zo waardevol.”

Geen bombastische wervingsfilm, maar een blik op innovatie bij Defensie.

JIVC

Hét IT-bedrijf van Defensie, het Joint IV Commando, was met andere innovatieve onderdelen van de krijgsmacht prominent aanwezig op Bright Day. Manieren om die op interactieve te demonstreren, waren bijvoorbeeld 3D foodprinting en het virtuele trainingssysteem SUIT (foto onder).

SUIT was zeer in trek bij de bezoekers.

De populaire Youtuber JohnQuote liet zich in een harnas hijsen en zich daarna geheel afblussen door de eenheid van 414 CBRN-verdedigingscompagnie van de landmacht. De nagelnieuwe ontsmettingssystemen die chemische, biologische, radiologische, nucleaire bedreigingen moeten neutraliseren, vormden een bijzonder aantrekkelijk sluitstuk.

Youtuber JohnQuote onderging de CBRN-ervaring.

Aandacht

Behalve aandacht voor techniek en systemen stond ook Defensie als werkgever centraal: werving, talenten van de toekomst signaleren en gesprekken over alle loopbaanmogelijkheden kregen allen een plek.  “We zetten onszelf anders in de markt, nu vooral regionaal”, meldt majoor Eelco Touw, commandant 414 CBRN. “Ben je geïnteresseerd in een baan op onze kazerne in Oirschot, wat wil je dan? En als je dat weet, bieden we meteen een loopbaanperspectief. Welke kansen krijg je en welke moet je zelf pakken. In september zijn we de lancering van de regionale werving begonnen en de eerste jongeren doorlopen het traject al.”

Serious Gaming, altijd populair.