07

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 09

Met de juiste spanning

Tekst Leo de Rooij
Foto korporaal Gregory Fréni

Minder lekke banden door Pneuscan

Hoe vaak controleert u de banden van uw auto? Net als de meeste Nederlanders waarschijnlijk te weinig. En dan praat je nog maar over 4 banden... Militaire chauffeurs van trekker-oplegger combinaties rijden soms wel met 36 banden rond. 

Een flinke klus om die voor iedere rit allemaal te controleren. Maar er is goed nieuws: dat hoeft ook niet meer. Dat doet een geautomatiseerd Bandencontrolesysteem, kortweg Pneuscan, voortaan binnen mum van tijd terwijl de chauffeur gewoon in de cabine kan blijven zitten. Lekker makkelijk!

Detailopnames van het systeem. Een drukplaat met lasers en 2 camera’s meten asdruk, bandenspanning en bandenprofiel.

Groen

Op P160, de gigantische parkeerplaats op legerplaats Stroe, staan de Tropco's (trekker-oplegger combinaties) van het Bevoorradings- en Transport Commando (B&TCo) in slagorde opgesteld. Overheersende kleuren natuurlijk groen, maar ook zwart. Van de banden, tientallen banden. In de vanaf 1 oktober ingerichte sluis kunnen die in 'no time' voor elke rit gecontroleerd worden. De chauffeur hoeft met zijn combinatie alleen maar in slakkengang door de sluis te rijden. 

‘Tijdwinst en minder uitval’

Lasers meten

Adjudant Materieelverzorging Martin Peters legt uit hoe het werkt. “In het wegdek zit een drukplaat met lasers en aan de zijkant staan 2 camera's. Het systeem meet volledig geautomatiseerd de asdruk, de bandenspanning en de profieldiepte van alle banden. Die gegevens kan de chauffeur uitlezen op een display aan het eind van de sluis. Hij ziet dan gelijk of er iets niet klopt en kan dat dus corrigeren voor 'ie de weg op gaat. Te weinig bandenspanning? Even bijpompen! Te zware asdruk? Lading aanpassen! Niet genoeg profiel meer? Band laten wisselen in de garage. Alles beter dan onderweg stil te komen staan met alle gevolgen van dien.”

Meten is weten! Adjudant Martin Peters bespreekt de gemeten resultaten met chauffeur korporaal-1 Tessa Hardin.

Eenvoudig project

DMO-projectmanager Klaas Kwekel begeleidde dit zogeheten 'turn key-project'. “Zo noemen we een dergelijk project, waarbij de fabrikant alles zelf installeert en het systeem werkend oplevert. Dat is hier ook gebeurd, inclusief de benodigde infra. Een relatief eenvoudig project, met een korte doorlooptijd.” 

Meer inzicht in slijtageproblemen

Eerder inzicht

Het Bandencontrolesysteem (“Pneuscan bekt niet echt lekker”) geeft niet alleen aan de chauffeur onmiddellijk een overzicht van de gemeten waardes, het stuurt die gegevens ook nog eens beveiligd  door naar de eenheid die belast is met het onderhoud. Voorwaarde is wel dat het voertuig met kenteken in het systeem is ingevoerd, maar dat is voor de circa 100 Tropco's en de overige voertuigen van B&TCo natuurlijk al gebeurd. “Voordeel van die registratie is dat we een totaaloverzicht houden van de hele transportvloot”, stelt adjudant Peters. “Zo kunnen we de onderhoudsschema's optimaliseren en krijgen we eerder inzicht in slijtagepatronen.”

Chauffeur Tessa leest de gegevens die de pneuscan heeft gemeten af van het display. Normaal gesproken kan dat vanuit de cabine, maar zo’n eerste keer is dat even wennen.

Blije chauffeurs

Korporaal-1 Tessa Hardin, chauffeur bij 140 Zwaar Transportcompagnie, toont zich – na enkele proefrondjes - gecharmeerd van het systeem. “Het bespaart zeker tijd als je niet meer handmatig alle banden hoeft na te lopen, dit werkt een stuk makkelijker! Wel zou het fijn zijn als je ter plekke lucht kunt bijvullen, dan hoef je niet meer langs de garage waar het altijd druk is. En een paar markeringslijnen in de lengterichting van de sluis zouden het inrijden ook een stuk vereenvoudigen.”  

Minder uitval

Adjudant Peters belooft deze zaken mee te nemen in een eerste evaluatie van het Bandencontrolesysteem. “Een compressor ter plekke staat sowieso al ingepland. En die extra markeringen zijn ook snel aangebracht. Dat komt dus in orde!” 

De adjudant somt graag nog enkele extra voordelen van het systeem op: “Je voorkomt overbelading, hebt dus minder kans op lekke banden en dat betekent minder uitval en dus tijdwinst. Om nog maar niet te spreken over het voorkomen van files, als je met een klapband komt stil te staan onderweg. Een juiste bandenspanning verlengt de levensduur van je banden, dus ook daar zit winst. En verder bespaar je met de goede bandenspanning ook brandstof en verminder je de CO2-uitstoot. Wat dat betreft draagt dit systeem een steentje bij aan een beter milieu.”