Tekst Evert Brouwer

‘Onbemande’ patrouille

Een peloton van de Estse landmacht - Estpla-32 infantry platoon - heeft in Mali voor het eerst de THeMIS unmanned ground vehicle (UGV) ingezet bij een patrouille in een operationele omgeving (zie video).

“De inzet van deze UGV versterkt de inzet van onze troepen. De militairen hoeven niet alles zelf mee te sjouwen en je kunt ook desgewenst zwaardere wapens, maar ook munitie, water en voedsel meenemen”, zegt tweede luitenant Madis Pärnpuu. “In Mali testen we de THeMIS om zowel technische als procedurele problemen te identificeren.” Het is de bedoeling dat de robot vanaf volgend jaar volledig meedraait in het peloton.

Zoals in de vorige editie van Materieel Mondiaal werd gemeld, ondergaat de UGV van Milrem Robotics ook proeven in Nederland. (Foto: kapitein Taavi Karotamm)

https://www.youtube.com/watch?v=uY23yMZHBUc

Schoon vuur

De FireDragon is ook de komende jaren het systeem waarop Britse militairen in het veld milieubewust kunnen koken. BCB International uit Cardiff (Wales) levert de brandstof die grotendeels bestaat uit ethanol. Volgens de proefnemingen is dat een schone en snelle manier om voedsel in het veld te verwarmen. De brandstof is gedistilleerd uit afval. Bij het verbranden ontstaan – zoals bij hexamine wel het geval is – geen giftige stoffen.

Volgens BCB zijn ook andere (NAVO)-landen geïnteresseerd in de blokjes.

http://bit.ly/2wcClVP

Accutest

De Lithium-Ion 6T-accu van Epsilor heeft een operationele test doorstaan in diverse voertuigen van het Israëlische leger. De wagens reden liefst 3.000 kilometer op deze schone ‘batterij’, die minstens 3.000 keer oplaadbaar is.

Inmiddels zijn 10 geïnteresseerde landen bezig met uitvoerige proeven met de Israëlische accu’s, die aan de NAVO-standaard voldoen. Het gaat dan om het hele pakket van pantserwagens, van zware gevechtstanks tot lichte verkenningsvoertuigen. Een groot voordeel ten opzichte van loodaccu’s is niet alleen het milieuvriendelijke karakter, maar zeker ook het beperkte geluidsniveau. De 6T is ook bruikbaar voor het opslaan van energie, bijvoorbeeld om shelters bij missies in het buitenland van ‘sap’ te voorzien.

Supacat in Boxer

Supacat, gespecialiseerd in voertuigen voor de Special Forces, gaat met Rheinmetall samenwerken op 4 sleutelprogramma’s. Het betreft de Australische en Britse Boxer, die in Engeland door ’t leven gaat als Mechanised Infantry Vehicle (MIV), het levensverlengend programma voor de Challenger 2-gevechtstank en de toren van de Ajax (Scout SV).

Tijdens DSEI19 in Londen presenteerde het bedrijf uit het Engelse Devon de vernieuwde LRV (bovenste foto), een licht all terrain verkenningsvoertuig (foto). De verkenner is aangepast aan de wensen van de gebruikers: compacter en lichter, maar wel met een krachtigere motor. Ook was de HMT Extenda Mk2 te zien, waarvan Noorwegen de eerste exemplaren heeft ontvangen (zie foto onder de LRV).

Supacat mikte op de defensiebeurs in Londen ook op de toekomst met een basismodel van een volledig elektrische terreinwagen.