Tekst ritmeester Charlotte Snel
Foto Maarten Visser (Crossmedia/Mediacentrum Defensie)

Spelenderwijs netwerken

Een fikse update voor de introductiedag van Defensie Materieel Organisatie (DMO). Powerpoints en presentaties maken plaats voor een innovatieve serious game die nieuwe DMO-collega’s op een interactieve en vooral leuke manier wegwijs moet maken binnen de organisatie.

DMO-debutanten worden in hun eerste 3 maanden steevast uitgenodigd voor een introductiedag op de Kromhoutkazerne in Utrecht. Voorheen werd aan de hand van presentaties een beeld geschetst van de veelomvattende DMO-organisatie. Informatief, maar niet erg gezellig, vond innovatiemanager Natascha Koetsier-Van der Werff.

Hobbelige weg

“Collega’s kwamen tijdens zo’n dag niet echt met elkaar in contact. Het is moeilijk om een gesprek te beginnen als je passief luisterend naast elkaar zit. Ik vond dat het leuker kon. Zo is het idee voor de serious game eigenlijk geboren.” 

Wat volgde was een hobbelige weg waar Koetsier-Van der Werff van Military Innovation by Doing (MIND), de directie P&O en spelontwikkelaar Games & Learning samen zochten naar de perfecte game.

Are you fit for duty?

“Best lastig. Je wilt mensen kennis meegeven en bedrijfsinformatie delen, maar het moet niet te ingewikkeld worden. Plus: we willen dat spelers samen gaan werken en met elkaar in contact komen.”

Na eindeloos puzzelen, zoeken en proberen lag er vorig jaar een game op tafel: ‘Are you fit for duty?’. Een escaperoom-achtig spel dat bestaat uit diverse opdrachten en puzzels met als doel de organisatie én elkaar beter te leren kennen. Koetsier-Van der Werff: “Ik wil natuurlijk niet te veel verklappen, maar in verschillende rondes worden spelers op allerlei vlakken getriggerd. Ze moeten QR-codes scannen, apps raadplegen en samen raadsels oplossen. Gaandeweg verzamelen ze zo cijfers waarmee ze een speciale munitiekist kunnen openen.” 

Kleurrijke mix

Het spel is afgelopen jaar door zo’n 150 nieuwe instromers vanuit allerlei DMO-hoeken gespeeld; jong, oud, militair en burger. Juist die kleurrijke mix maakt de game tot het grote succes waar het, mag gezegd worden, inmiddels tot is uitgegroeid.

“De spelers worden ingedeeld in 5-koppige teams. Je móet wel met elkaar samenwerken en overleggen”, benadrukt de innovatiemanager. “Wie is er goed in puzzelen, wie is er goed met afkortingen, wie is er bekend met militaire zaken? Het team moet zijn sterke kanten bij elkaar voegen. Ze zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat. Mooi om te zien dat dat interactieve aspect tijdens de game ook echt uit de verf komt. Er worden eind van de dag handen geschud, soms zelfs telefoonnummers uitgewisseld.” 

Verbinding

En stiekem is dat precies een van de onderliggende doelen van het spel. Naast het geven van informatie over DMO staan vooral de kennismaking met elkaar en het opbouwen van een eerste netwerk centraal. Koetsier-Van der Werff: “Je werkt niet alleen bij het KPU of de afdeling Inkoop, je werkt bij DMO samen met 5.000 andere collega’s; een veel groter geheel. Wij willen collega’s met een bredere blik naar onze organisatie laten kijken en trots maken dat ze daar deel vanuit maken.” 

Focussen op deze verbinding, met een chique woord ‘onboarding’, staat mede door de inzet van Koetsier-Van der Werff en collega’s van P&O inmiddels op de defensieagenda. “Deze game is een stap in de goede richting. We zien dat ook directies vanuit andere defensieonderdelen interesse tonen. Steeds meer collega's denken na over de vraag ‘oké, we krijgen nieuwe mensen, maar hoe pakken we dat aan?’ We hebben blijkbaar wat ogen geopend en de zaak in beweging gezet. Heel tof!”