Tekst ritmeester Arthur van Beveren
Foto sergeant-majoor Gerben van Es, sergeant Cinthia Nijssen, Frank van Biemen

Virtualiseren ELIAS loodst pantservoertuig toekomst in

De militair ziet geen verschil, en de monteur van het pantservoertuig CV90 moet hoogstens werken met nieuwe artikelnummers. Maar aan de IT-kant gaat de nieuwe virtualisatie-server in het voertuig veel geld en tijd schelen. Het Joint IV Commando, de IT-specialist van Defensie, combineerde nieuwe hardware met eigen programmatuur.

Oké, militairen gaan er wel wat van merken. “De schermpjes van de crew-stations op verschillende plekken in het rupsvoertuig, reageren sneller op commando’s”, vertelt JIVC-softwareontwikkelaar Percy Pols. “Dat mag ook wel, want de hardware in de computers dateerde uit de tijd dat Defensie de CV90 aanschafte, en dat is meer dan 10 jaar geleden”, vult collega Gerard Sillekens aan.

Het multidisciplinaire team dat werkte aan de virtualisatie van ELIAS op hun demo-CV90. Van links naar rechts William van de Velde, technisch specialist KIXS, projectmanager Harmen Mooibroek, software-ontwikkelaars van het JIVC Gerard Sillekens en Percy Pols en Jan Schaapherder, MatlogCo afdeling Techniek.

Virtuele omgeving

Iemand met een 10 jaar oude smartphone kan niet alle moderne apps draaien. Het computersysteem in de CV90 kan dat wel, maar met een flinke omweg via Zweden. Elke update van de command & control-applicatie ELIAS moet namelijk gecertificeerd worden door Hägglunds, de producent van het voertuig. Behalve de lange doorlooptijd van soms wel 3 maanden zijn daar dure Hägglunds-testers voor nodig, die maar een beperkt aantal keren per jaar tijd hebben. Bovendien moet het systeem op alle 5 computers in de CV90 apart worden ingespoeld. Snel even een update doorvoeren zat er dus niet in. De oplossing is gemaakt waarbij ELIAS voor elke bedienaar van een crew-station gevirtualiseerd op een aparte server is gezet.

De oplossing is binnenshuis gezocht

Dit kastje vol nieuwe techniek moet het softwarematige onderhoud aan de CV90 makkelijker maken.
Het scherm voor de militairen achterin de CV90. De gebruikers gaan vooral merken dat het nieuwe systeem sneller reageert.

Hoogwaardige materialen

Van de oorspronkelijke computers is er 1 opgeofferd voor de nieuwe server. Die zit in een bijna identieke behuizing, maar door de ontwikkeling van de hardware past er in dezelfde ruimte veel meer rekenkracht. “Het is natuurlijk niet zomaar een pc. Ook in de hitte van Afghanistan en kou van van de poolcirkel moet hij het blijven doen, dus is er gewerkt met hoogwaardige materialen”, aldus projectmanager Harmen Mooibroek. Alle crew-stations halen hun ELIAS-informatie voortaan van de snelle nieuwe server. Updaten van ELIAS gebeurt op de gevirtualiseerde machine en kan daarom zonder tussenkomst van Hägglunds sneller, vaker en met minder kosten plaatsvinden.

Projectmanager Harmen Mooibroek ziet het project als een mooi voorbeeld van samenwerking binnen Defensie.

Oude systeem werd kwetsbaar

De afdeling Techniek van Materieellogistiek Commando (MatlogCo) in Leusden zorgde voor de randvoorwaarden zoals het beschikbaar stellen van de werkplaats en supervisie door een inbouwtechnicus.

Veiligheid

De voertuigsysteemsoftware draaide bovendien nog op verouderde software. De ondersteuning daarvan is moeilijk, waardoor de veiligheid van het command & control-systeem in het geding kwam. “Daarom willen we het besturingssysteem updaten naar de laatste versie” Er wordt gebruik gemaakt van een VPN-tunnel ontwikkeld vanuit de CV90 omgeving die verbinding maakt met het ELIAS-systeem. William van de Velde, technisch specialist bij de afdeling Kennis, Innovatie, Experimenten en Simulatie (KIXS) bouwde eerder mee aan het systeem rond de telestick, die defensiemedewerkers thuis kunnen gebruiken om toegang tot het defensienetwerk MULAN te krijgen. Veel van die technologie zit in deze nieuwe oplossing voor de CV90.

Toekomst

Het projectteam werkte sinds 2016 aan het eerste idee. Vanaf begin dit jaar is het samen met Hägglunds uitgewerkt. Nu de pilot succesvol is afgesloten worden voorbereidingen voor seriematige uitrol getroffen. Deze moet uiterlijk eind 2021 alle CV90’s voorzien zijn van de nieuwe configuratie. Daarna kan de midlife update van de CV90 verder zijn doorgang vinden.