02

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 09

Bon bini Anaconda

Tekst ritmeester Charlotte Snel
Foto Jarno Kraayvanger | Video: sergeant-majoor Henry Westendorp

Mariniers in de West zeggen Mercedes-Benz ayo

De bezem gaat drastisch door het wagenpark van het Korps Mariniers op Curaçao. Eind januari krijgen de zeesoldaten de eerste 36 van in totaal 46 splinternieuwe terreinwagens. De Anaconda is groot, robuust en bovenal perfect voor de taken van de mariniers in de Nederlandse Antillen. 

‘De gepantserde Mercedes-Benz is overgekwalificeerd voor onze hoofdtaken in de West’

Het is flink aanpoten voor eerste luitenant der mariniers Hans van Vierssen (CZSK) en zijn collega’s van ‘team Anaconda’. In nog geen jaar tijd moeten zij de nieuwe, beigekleurige terreinwagen van de tekentafel naar de kade in Willemstad tillen. Er is haast. Veel haast. 

Te weinig MB’s

Op Curaçao rijden momenteel 40 gepantserde Mercedes-Benz G280 CDI’s. Een voertuig waaraan tijdens de missie in Mali bij de militairen van de Koninklijke Landmacht grote behoefte bestaat. De beëindiging van de operatie maakt daar geen verschil in; er zijn bij het CLAS simpel te weinig MB’s. De  technisch medewerker Voertuigen Van Vierssen bereikt de vraag om een alternatief te bedenken. “Dat verbaasde mij niet per se. De gepantserde MB’s zijn eigenlijk overgekwalificeerd voor onze hoofdtaken in de West: patrouilles, verdediging van het Nederlands grondgebied en noodhulp. In het algemeen kun je stellen dat de situatie er niet zó spannend is dat gepantserde voertuigen nodig zijn.” 

De prioriteiten liggen volgens de luitenant vooral bij mobiliteit en humanitaire hulpverlening. “Het voertuig moet weliswaar bewapend zijn en op allerlei soorten terrein uit de voeten kunnen, maar bovenal veel water mee kunnen nemen. Dat was de leidraad voor de vraag die wij in de markt hebben uitgezet.” 

Het voertuig moet weliswaar bewapend zijn, maar bovenal veel water mee kunnen nemen.

Capaciteit

Hoewel het Materieellogistiek Commando Land (MatlogCo) een dergelijke klus normaal gesproken oppakt, moet Van Vierssen de kar in het begin noodgedwongen zelf trekken. “Wielvoertuigen vallen officieel onder landsystemen, maar al vrij snel werd duidelijk dat het MatlogCo geen capaciteit heeft voor dit project. Daarop besloten wij deze klus binnen het Commando Zeestrijdkrachten op te pakken.” Voor ondersteuning klopt Van Vierssen aan bij de Defensie Materieel Organisatie. Majoor Jacko Rijzenga sluit zich aan bij de Anaconda-familie. Niet geheel toevallig: hij voltooide vorig jaar al een groot project voor het Commando Zeestrijdkrachten in het Caribisch Gebied (CZMCARIB) met de aflevering van 33 vrachtwagens. “We dachten dat dit al een pittig project was. Nou, dit gaat nog een stapje verder.”

‘Zo’n snel traject zien we niet vaak’

Prioriteiten

Begin dit jaar leggen de mannen een Plan van Eisen (PvE) op tafel. In augustus wordt de opdracht gegeven aan producent DEBA Bedrijfswagens; eind januari moeten de 1e voertuigen op de Curaçaose havenkade staan. Erg ‘un-Defensie-like’, erkennen Van Vierssen en Rijzenga. “Zo’n snel traject zien we inderdaad niet vaak. Hoe we het voor elkaar hebben gekregen? Keihard werken, prioriteiten stellen en vooral de lijnen kort houden. We namen alle hordes die we moesten nemen. We sneden geen bochten af, maar namen wel consequent de binnenbocht”, zegt Rijzenga. 

Eind januari moeten de robuuste terreinwagens op de kade in Willemstad staan.
Het harde werk van de mannen werpt inmiddels vruchten af.

Traject

Het harde werk van hem en Van Viersen werpt inmiddels vruchten af. Afgelopen week presenteerden zij de 4 ton wegende Anaconda. 31 januari om 13.00 uur komen de 1e 36 exemplaren aan in het Caribisch deel van Nederland. Een paar maanden later volgen er nog 10. De MB’s zullen na een ombouwtraject in het 3e kwartaal van 2019 worden overgedragen aan de landmacht. “Al met al vrij grote stappen die we zetten”, erkent Rijzenga. “Ik denk dat we ook uit dit project weer een mooie les kunnen leren: een klein projectteam met mandaat en financiën werkt gewoon fijn. Dan kun je écht snel schakelen.”

De Anaconda biedt plaats aan 4 passagiers en 1 boordschutter.

‘We snijden geen bochten af, maar nemen wel consequent de binnenbocht’

De Anaconda

Naam: DMV (Dutch Military Vehicles) Anaconda
Zitplaatsen: 4+ boordschutter
Lengte: 527,5 cm
Breedte: 226 cm
Hoogte: 230 cm
Gewicht: 3900 kg
Laadvermogen: 2100 kg
Motorvermogen: 180 pk
Koppel: 430 Nm
Aandrijving: 4x4 continu
Versnellingsbak: 8 traps automaat
Max. snelheid: afgeregeld op 89 km/u
Hoofdbewapening: .50
Bewapening: Mag/Minimi
Radiosysteem: NIMCIS