Tekst Jan Malschaert en Evert Brouwer
Foto Ministerie van Defensie/Illustratie: XMedia MCD

Het zijn de werkpaarden van Defensie. Al sinds eind jaren ‘70 vormen de 4- en 10-tonner-vrachtwagens de logistieke ruggengraat van de krijgsmacht. Na jaren van trouwe dienst is het tijd voor deze iconen ‘om het stokje over te dragen’ aan eigentijdse krachten. Truck- en bussenfabrikant Scania vervangt ze in Nederland, Iveco in ‘De West’.

Na deze zomervakantie begint Scania met de bouw van verschillende types. Op dit moment wordt de assemblagelijn van de fabriek in Zwolle aangepast voor de productie. Eind 2018 krijgen de eerste eenheden de nieuwe vrachtwagens. Naar verwachting wordt de laatste van dik 2000 stuks over 5 jaar afgeleverd.

Het grootste voordeel van de nieuwe trucks ten opzichte van hun voorgangers is een speciaal frame. Hierop kan naar keuze een laadbak, personeelsmodule of container worden geplaatst. Bij de containers gaat het om een commandovoerings-, communicatie-, werkplaats- of goederenvariant. 

Schone motor

Er komen in totaal 19 varianten van de truck. Ze zijn te voorzien van een kraan en een op afstand bedienbaar wapensysteem. Ook is in korte tijd de gewone cabine in z’n geheel te vervangen door een gepantserd exemplaar. De dieselmotor voldoet aan de laatste uitstooteisen. De krachtbron rijdt indien nodig ook op vliegtuigbrandstof of diesel van mindere kwaliteit. Goede diesel is in verre missiegebieden niet altijd voorhanden.

De Scania’s vervangen de aloude 4-tonner, hier achter de YPR op de achtergrond in La Courtine.

Levensduur

De levensduur van de nieuwe voertuigen is 10 jaar, maar een verlenging tot 20 jaar is mogelijk. Verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid is de fabrikant. Om de militaire monteurs sleutelvaardig te houden komt een deel van het onderhoud bij 6 militaire werkplaatsen te liggen.

De Iveco’s op een rij op de kade in Curaçao.

CARIB

Defensie in het Caribisch gebied krijgt de beschikking over 33 nieuwe operationele vrachtwagens ter vervanging van de DAF 4- en 10-tonners. Daarmee krijgt het Commando Zeemacht in het Caribisch gebied (CZMCARIB) voor het eerst in 25 jaar nieuwe operationele ‘groene’ vrachtwagens. 

Projectleider landmachtmajoor Jacko Rijzenga roemde het projectteam IVECO en met name kapitein der mariniers Tim Evertsen. “Hij heeft niet alleen de rol van opdrachtgever in het projectteam op zich genomen, maar ook een actieve rol gespeeld bij de techniek en logistieke coördinatie”.

DMO’s majoor Jacko Rijzenga prees de samenwerking met CZMCARIB en Iveco.

De 33 vrachtwagens komen in zes verschillende configuraties. Ze worden ingezet bij operaties en oefeningen in het Caribisch gebied, maar spelen ook een belangrijke rol tijdens ernstinzet en bij het verlenen van humanitaire noodhulp. De vrachtwagens zijn zo ontworpen dat ze met het ondersteuningsschip voor de West Zr.Ms. Pelikaan mee kunnen. Van de 33 vrachtwagens zijn er 12 bestemd voor Aruba. De andere 21 zijn gestationeerd op Curaçao. 

Commandant CZMCARIB brigadegeneraal der mariniers Peter Jan de Vin nam de voertuigen in ontvangst.

Project

Het vervangen van de vrachtwagens is het grootste deelproject van het programma ‘Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen’. Hieronder valt ook de instroom van de Volkswagen Amarok, de afgelopen 2 jaar. Een ander onderdeel is de vervanging van de zogenoemde 12kN-terreinvoertuigen en de air assault-voertuigen van 11 Luchtmobiele Brigade. De leveranciers van dit materieel worden volgend jaar bekend.