Tekst Evert Brouwer
Foto Korporaal Jasper Verolme/adjudant Carl Mulder
DMO/JIVC gaat als de bliksem voor Artillerieschietkamp
De medewerkers op de veiligheidstoren van het Artillerieschietkamp (ASK) keken op 3 juli 2015 nogal beteuterd toen zij die dag op hun post kwamen. Bijna alles wat met elektriciteit te maken had, weigerde dienst én er hing een brandlucht.
Al snel werd de oorzaak duidelijk: het daverende onweer de avond tevoren had niet alleen een boom op het terrein verpulverd: de videobeelden lieten duidelijk zien dat ook de toren waarschijnlijk 2 directe voltreffers kreeg. De bliksemafleider bood daardoor niet voldoende bescherming meer. “Een hoog gebouw op het hoogste punt van het terrein is nu eenmaal kwetsbaar bij onweer”, zegt commandant ASK, luitenant-kolonel Ronald Schuurman.
Netten
Op het ASK, waar met flinke granaten (tot 155 mm) geschoten wordt, is safety natuurlijk nogal een dingetje. De veiligheid van het gehele ASK wordt aangestuurd vanuit de toren.
De communicatieapparatuur en de camera’s, die toezicht houden op mogelijk ongewenste bezoekers, weigerde elke dienst. “We hebben normaal 2 netten open staan voor het hele ASK zelf, 2 voor C-2000 en een net voor de communicatie met helikopters en Remotely Piloted Aircraft Systems (drones in de volksmond) nodig. Dat hebben we snel met een noodoplossing ondervangen, dus de veiligheid is vanzelfsprekend nooit in het geding geweest”, onderstreept overste Schuurman.
Printplaten
Er is terstond een grondige analyse van de mogelijkheden en onmogelijkheden voor reparatie gemaakt. “Het was meteen duidelijk dat we de oude apparatuur niet konden herstellen”, aldus projectleider namens het Joint IV Commando van DMO, Peter van Schagen. “Niet alleen waren de printplaten in de communicatieapparatuur en computers gesmolten, er zijn voor die verouderde spullen ook geen reservedelen meer beschikbaar. Toen was de rekensom snel gemaakt.”
Wringen
Goede raad was die zomer van 2015 duur. “Een bedrijf waarmee DMO/JIVC vaker zaken doet, Van der Kooij uit Driebergen, bood direct een interimoplossing, zodat het schieten hier wel gewoon kon doorgaan.”
Aanvankelijk werd ingeschoten op vervanging van de apparatuur. Toen van Schagen het project echter in handen kreeg, trok hij snel een andere conclusie. “De commandant ASK en ik waren het snel eens dat we de hele toren moesten aanpakken om het goed voor elkaar te krijgen. Om iets te noemen: de zon staat hier elke morgen vol op de ramen die uitzicht op het terrein bieden. De medewerkers moesten zich in allerlei bochten wringen om dan onder de zonwering door te kijken. Dat kon toch echt niet meer.”
Knopjes
Dus trokken overste Schuurman en van Schagen het land in om eens te kijken hoe het elders bij Defensie is ingericht. Ook wat de bureaus betreft. “Bovendien hebben we goed geluisterd naar de wensen van de gebruikers. Er zijn nu touchscreens geplaatst waarmee onze mensen bijna alles kunnen bedienen. Er was voorheen een veelheid aan knopjes. Is er een calamiteit, dan zien ze dat hier in een oogopslag.”
Het was wel een hele operatie, bekent Van Schagen. “Er moesten nieuwe bureaus komen, telefoontoestellen, vloerbedekking, software, zonwering, meteo-installatie en een schotel. Voor al die zaken moet je feitelijk een aparte aanvraag doen. Uiteindelijk hebben we het zover gekregen dat bijna alles op een bon kon. Anders waren we nu nog bezig geweest.”
Normen
Ook op 13 maart keken de medewerkers weer of ze het echt wel goed zagen. Anderhalf jaar na die donderslag bij heldere hemel zijn het interieur en de meteo installatie helemaal up to date. “De spullen waarmee wij tot de inslag werkten, dateerden van 2002. Door updates en aanpassing konden we hier eigenlijk niet meer volgens de gestelde normen werken, zo krap was het geworden”, weet de commandant ASK.
Kwaliteit
Tijdens de zogenoemde bosbouwweek – waarin bomen op het terrein worden gekapt en blindgangers opgeruimd – is de toren geheel gestript en weer opgebouwd. Zowel binnen als buiten is het de laatste dag voor de 'opening' een drukte van belang. Binnen worden de laatste kabels aangesloten, buiten zorgt de mastenploeg van het Commando Luchtstrijdkrachten voor een staaltje mastklimmen om de nieuwe meteoapparatuur te installeren. “Iedereen kan nu weer veilig en arbo-verantwoord aan het werk”, constateert Peter van Schagen. Door zoveel mogelijk zaken in de bureaus te integreren, ontstaat er ook meer noodzakelijke ruimte voor de medewerkers. Er staat kwaliteit. In plaats van 5 telefoons, zijn er nu nog maar 2 nodig. De eerste tests wijzen uit dat alles goed werkt, al zal de praktijk dat de komende maanden pas helemaal uitwijzen.”