Tekst Jack Oosthoek
Foto Sergeant Hille Hillinga

“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Driehoek wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven voor Defensie. Materieelgezien in bedrijf gaat vanaf nu elke maand op bezoek bij een bedrijf of kennisinstituut, dat een binding heeft met DMO. Eerste in deze reeks is Bolidt.

Bolidt Kunststoftoepassing is gevestigd in Hendrik Ido Ambacht. Het in 1964 opgerichte familiebedrijf (ca. 250 personeelsleden) ontwikkelt en produceert thermo-hardende kunststoffen en brengt die met eigen teams aan. Dit gebeurt op onder meer vloeren en wanden in bijvoorbeeld (marine)schepen, ziekenhuizen, de pluimvee-industrie, wegenbouw en in parkeergarages. “Aangezien geen vloer dezelfde is, leveren wij taylor made”, merkt Press & Media Relations manager Margriet Lommers op. Behalve Nederlandse zijn buitenlandse ondernemingen en overheden klant bij Bolidt, dat een vestiging in de Verenigde Staten heeft. China is daar dit jaar bij gekomen omdat de bouw van grote cruiseschepen in dit land booming business is. 

Kapitein ter zee b.d. Huub Geilenkirchen, marine consultant bij Bolidt in actie op de Euronaval in Parijs.

Coatings aanbrengen

In Nederland is de Koninklijke Marine klant bij Bolidt. Met uitzondering van de Multi Purpose fregatten verzorgt het bedrijf dek- en vloerafwerkingen voor schepen en onderzeeboten. “Alles waar je binnen of buiten op loopt”, vertelt marine consultant van Bolidt, kapitein ter zee b.d. Huub Geilenkirchen. Daarbij gelden voor een helikopterdek vanzelfsprekend andere eisen dan voor een vloer in een kombuis, whalegang of accuruimte. Moet het lichtgewicht zijn? Is stroefheid belangrijk? Moet de vloer bestand zijn tegen (het lekken van) chemische stoffen? Hoe staat het met de isolatiewaarden? In de toekomst hoopt Bolidt een aandeel te kunnen leveren in de vervanging van de Multipurpose fregatten, de onderzeeboten van de Walrusklasse en de mijnenjagers van de Alkmaarklasse.

Risicovolle test

De samenwerking tussen Bolidt en DMO en het Commando Zeestrijdkrachten beleeft in de zomer van 2016 een hoogtepunt met een even unieke als risicovolle test op Zr.Ms. Karel Doorman bij de kust van Norfolk, Verenigde Staten. Landingen van een Amerikaanse Osprey-helikopter moeten uitwijzen of de vernieuwde Bolidt B2 dekbedekking op het helidek tegen zinderende hitte kan. De van een trilrotor voorziene Osprey kenmerkt zich door 2 enorme 3-bladige rotors die tevens als propeller dienen en in horizontale of verticale positie kunnen worden gedraaid. De turbomotoren geven in een landing een hitte van circa 500 graden af. In die omstandigheden kan de afwerking van een dek - ‘vloertje’ in jargon - losraken of smelten, legt Geilenkirchen uit. Uitkomst van het experiment (7 landingen): de dekafwerking van Bolidt is uitstekend bestand tegen deze extreme omstandigheden. Dat is ook prettig om te weten vanwege de samenwerking tussen de Amerikaanse en Nederlandse marine. Als onderdeel daarvan kan het voorkomen dat een Osprey op een groot Nederlands marineschip landt, wat ook is gebeurd op Zr.Ms. Johan de Witt (zie video). 

Bolidt ontwikkelt aan de lopende band nieuwe maritieme technieken

‘Luminiserend’ dekmateriaal

De proef op de Karel Doorman is waarschijnlijk niet het laatste ‘één-tweetje’ van Bolidt en de Koninklijke Marine. Het bedrijf ontwikkelt aan de lopende band nieuwe maritieme technieken, vertelt Geilenkirchen. Zo introduceerde dat onlangs Bolideck® Glow, ‘luminiserend’ dekmateriaal dat opgeslagen zonne-energie ’s avond in licht omzet. Verder bestaan plannen om sensoren en informatiesystemen in vloeren te verwerken. Denk aan lichtgevende exemplaren in looppaden in schepen. Bij bijvoorbeeld zware rookontwikkeling weet je precies waar je moet lopen om in veiligheid te komen. Een ander idee is een waterweerstand verminderde coating op het onderwaterdeel van een (marine)schip. 

Landing van de Osprey op Zr.Ms. Johan de Witt. Een ‘hitteproef ’ later op Zr.Ms. Karel Doorman pakte gunstig uit voor voor zowel Bolidt als het CZSK.

De turbomotoren van een Osprey geven in een landing een hitte van circa 500 graden af.

Virtuele wereld

Mogelijk dat de plannen gestalte krijgen in het nieuwe Experience Center van Bolidt dat in de achtertuin van het bedrijf komt. Daarin maakt de klant in een virtuele wereld kennis met het bedrijf, kan hij inspiratie opdoen en zelf tests uitvoeren. Zoals het er nu uitziet gaat de 1ste paal in april de grond in. Eind 2018 moet het centrum klaar zijn. Lommers: “Bolidt doet méér dan vloeren leggen.” 

Wie is marine consultant Huub Geilenkirchen?

Geilenkirchen zegt de marine in 2011 met functioneel leeftijdsontslag vaarwel. Na verschillende functies in het bedrijfsleven te hebben vervuld, gaat hij in eind 2015 bij Bolidt aan de slag. Behalve de marine kent hij ook de weg in de Defensiegerelateerde industrieën. De oud-kolonel was namelijk niet alleen commandant van grote bovenwaterschepen, hij werkte ook geruime tijd bij DMO. Nog een reden waarom Bolidt Geilenkirchen in de armen sloot: een consultant met een marine-achtergrond opent deuren, zo leert de ervaring.