04

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 02

Tanks tussen de rails

Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant-majoor Gerben van Es en Valtteri Nevalainen/Finnish Defence Forces/Ruotuvaki

Ziekenauto’s naar Libanon

Het was een klus van formaat, maar de medewerkers op het DMO  afstotingscomplex Vriezenveen en Oudemolen hebben het wederom voor elkaar gekregen: in een jaar tijd zijn 20 afgestoten Leopard 2-tanks in operationele staat afgeleverd voor de Finse krijgsmacht.

Ging het transport naar de Eemshaven vorig jaar nog over de openbare weg, nu reisden de zwaargewichten over het spoor over de lijn Groningen-Roodeschool naar  het schip de Baltica. Tot 2019 vertrekken jaarlijks batches van 20 Leopards A6 van de locatie in Almelo. “We kunnen maximaal 20 tanks per jaar in perfecte conditie brengen voor de overdracht. Dat wil je dan ook meteen doen, anders kunnen de eerste 20 na 4 jaar stilstand weer door de molen. Dat wil je natuurlijk niet”, aldus luitenant-kolonel Henk Niks van DMO.

tanks naar finland

Batch

Het was dus geen alledaags gezicht: 20 Leopard 2A6 tanks ‘stapten’ in alle vroegte in Almelo op de trein. Vanaf het defensiecomplex gingen de rupsvoertuigen naar de Eemshaven, om daar via het ruime sop naar Finland te reizen. De tanks vormen de derde ‘batch’ van in totaal 100 die Nederland aan de Finnen verkocht heeft. 5 jaar lang worden er elk jaar 20 geleverd.

Meten is weten, zeker voor een transport met tanks over het spoor.

Een voor een gaan de tanks de trein op.

Gidsen op de wagons voor transport naar Eemshaven.

Voorzichtigheid is geboden bij het beladen van de zware vracht in Almelo.

Nog een klein stukje.

‘Komt u maar’.

Op de millimeter nauwkeurig.

Dat het maar duidelijk is waar de Leopards naartoe gaan.

Aangekomen in Finland gaan de tanks van boord.

Ziekenauto’s

Tussen het gereedmaken van CV-90’s voor Estland en Leopard-tanks voor Finland vallen Mercedes-Benz ziekenauto’s natuurlijk niet op. “Een zeer klein project”, vindt luitenant-kolonel Niks. Op basis van een donatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn 20 van deze afgestoten ambulances geschonken aan de Libanese strijdkrachten. Qua aantallen niet spectaculair, maar gezien de geschiedenis betreft het hier een bijzonder project. Nederland maakte immers van februari 1979 tot november 1985 met in totaal ruim 9.000 vaak dienstplichtige militairen deel uit van UNIFIL, de United Nations Interim Force in Lebanon.

Passen en meten.

Training

De ziekenauto’s zijn op het DMO Afstotingscomplex Vriezenveen operationeel gereed gemaakt en voorzien van de benodigde medische inrichting. Dat was voor mr. Vriezenveen Gerrie Meijerink en zijn mensen nog een hele klus. De ambulances waren leeg, de te leveren medische inrichting moest optimaal zijn en dan ook nog  passen binnen het budget van Buitenlandse Zaken. "Dat heeft wel wat overleg gekost, maar met het gewenste resultaat", aldus Zijderveld.

Voor 4 Libanese militairen heeft een team van de 43 Geneeskundige Compagnie uit Havelte een training verzorgd in het omgaan met de medische inrichting en meegeleverde AED-apparatuur. Algemeen militair verpleegkundige sergeant 1 Leonie van Dorp en gewondenvervoerder soldaat-1 Tessa de Visser trokken daarvoor 2 dagen naar Vriezenveen.

Ervaren

 “Het was voor ons de eerste keer dat we zo uitleg hebben gegeven. Dat was best spannend, want je weet natuurlijk niet of deze ‘leerlingen’ goed Engels spreken en op de hoogte zijn van de apparatuur aan boord. De heren spraken prima Engels en ze waren heel goed voorbereid”, zegt sergeant Van Dorp. “Hun kapitein is radioloog en een van de soldaten heeft voor het Libanese Rode Kruis gewerkt en had dus veel ervaring. Ze zijn heel blij met de nieuwe spullen.”