Tekst Ingmar Kooman en Patrick Regan
Foto Hans Lebbe
Alles uit de kast voor Techbase
De echo’s van het klinken, boren en lassen zijn allang verstomd op de voormalige RDM-werf. Maar binnenkort is de locatie opnieuw een epicentrum van militaire techniek. Duizenden scholieren en studenten trekken op 23 en 24 september naar Rotterdam voor TechBase. En terecht, want het Dienstencentrum Werving en Selectie pakt groots uit om Defensie te presenteren aan de vaklui en techneuten in spé. Ook DMO is van de partij.
Het Dienstencentrum Werving en Selectie, onderdeel van de Divisie Personeel & Organisatie Defensie van het CDC, stampt met een evenementenbureau en een reclamebureau in zo’n 9 maanden tijd een 2-daags ‘techevent’ uit de grond. Ruim 700 Defensiemedewerkers doen mee aan dat wervingsoffensief. En dat is nodig ook.
Nog teveel bèta’s kijken alleen naar het bedrijfsleven voor carrièrekansen. In dat getouwtrek om techniektalent brengt Defensie daarom zwaar materieel in stelling. Voor TechBase vindt een kleine invasie in Rotterdam plaats. Pantservoertuigen als de Boxer, Bushmaster en CV-90 zijn te vinden op de werf, maar ook een F-16 en helikopters als de Cougar en Apache. Zelfs een patrouilleschip meert af in de Maasstad.
Van VMBO tot HBO+
Twee dagen lang kunnen in totaal 15.000 jongeren zich laten informeren over en inspireren door het technische werk bij Defensie. TechBase richt het vizier zowel op VMBO-scholieren als studenten aan hogeschool of universiteit. Want voor techneuten is volop werk bij Defensie en specifiek DMO. Wie wil, kan zelfs al tijdens TechBase solliciteren. Medewerkers van het Dienstencentrum Werving en Selectie staan paraat voor de echte enthousiastelingen.
Aanpakken
Defensie zoekt namelijk collega’s die van aanpakken weten. Hoe houd je je bijvoorbeeld staande in een cyberoorlog? Een essentiële eigenschap voor wie bij een technisch commando als het JIVC of OPS wil werken. Maar ook voor groot materieel kun je bij het ressort Wapensystemen of het ressort Projecten goed terecht.
Online ‘aanvalsplan’
Jongeren die geïnteresseerd zijn in techniek en Defensie vind je uiteraard op sociale media als Facebook en Instagram. Om die optimaal te bereiken, heeft TechBase een social media plan. Goed getimede posts en spetterende foto’s, filmpjes en banners moeten jongeren naar het evenement trekken.
Om alleen die mensen te bereiken die in TechBase geïnteresseerd zijn, worden de wervingsuitingen niet lukraak op allerlei websites gezet. Een computersysteem kijkt per computer, tablet of smartphone of de persoon erachter binnen de doelgroep valt. Is dit niet het geval, bijvoorbeeld omdat de gebruiker 40+ is of geen interesse heeft in techniek, dan zal die geen advertenties te zien krijgen. Zo hoeft er niet voor onnodige reclame betaald te worden.
Tijdens het evenement gaat het plaatsen op sociale media gewoon door. Zelfs na afloop worden de bezoekers warm gehouden met verhalen en filmpjes van de 2 dagen. Zo is TechBase met recht een dag om niet snel te vergeten.