03

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 06

Boxer slaat toe in eerste ronde

Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant Sjoerd Hilckmann en Paris Hidden (video)

DMO bestaat 10 jaar. Materieelgezien besteedt de komende edities aandacht aan dit tweede lustrum. De aftrap werd verricht door JongDMO, dat met de blik vooruit de DMO van de toekomst moet gaan vormen. In dit nummer nemen we het projectmanagement onder de loep.
Sinds 2005 zijn veel grote materieelprojecten gestart of afgerond. Denk aan de Oceangoing Patrol Vessels, de vervanging F-16 en het Project Groot Pantserwielvoertuig. Daarin is de Boxer een opvallende verschijning.

“Een monster van een machine”. “Een briljant ding”. “Je springt van 1970 in een keer naar 2015”. Het zijn slechts enkele van de bewonderende uitspraken over de Boxer. Het nieuwe pantserwielvoertuig van de Koninklijke Landmacht onderging een zware test op het oefenterrein van La Courtine in Frankrijk en sloeg meteen toe in de eerste ronde. Een groep van 411 Pantsergeniecompagnie had de primeur om het gevaarte tot over de grenzen te dwingen. 3 kenners aan het woord.

“Wij onderhouden als contractpartner het contact met de industrie als er aanpassingen gewenst zijn”, zegt DMO-projectleider luitenant-kolonel John Lussenburg. "Nu moet die wel realiseerbaar of realistisch zijn. Daar gaan wij ook over."

Scherp

Lussenburg kreeg in de loop van de jaren met tal van obstakels te maken. Zo ging de leverancier van de beschermingsplaten failliet. “Dat zijn spannende tijden, maar ik geniet wel van het uitzoeken en onderhandelen.” De meerwaarde van DMO de afgelopen 10 jaar? “De industrie houden we scherp, we luisteren goed naar onze klant en daarom komt er een goed voertuig voor een goede prijs.”

Luitenant-kolonel Herman van den Tempel.

Euforie

 “Dit is de laatste versie van de 5 varianten die wij invoeren”, vertelt luitenant-kolonel Herman van den Tempel, Hoofd Omscholing & Invoer Boxer, wijzend op de genieversie van de indrukwekkende verschijning. Hij is al 7 jaar betrokken bij het project en kent het klappen van de zweep bij DMO. “De problemen die hier naar boven komen, gaan via DMO door naar Rhein Metall, de producent met wie wij zaken doen. Ik kan me helemaal voorstellen dat de mannen die de Boxer nu in gebruik hebben, ermee weglopen. Het is aan mijn team om in de euforie rond de overgang van YPR naar Boxer te ontdekken waar het nog beter kan.”

x
Het bevestigen van specifiek geniematerieel vormt een van de verbeterpunten.

40 ton

Soldaat 1 Robin Lodder, chauffeur van de eerste Boxer Genie: “Van sticks op de YPR naar een stuur op de Boxer, dat is een behoorlijke overgang. Daardoor rijd je niet meer zo hoekig in de bochten en hij is veel stiller. Met de 3 weken opleiding en de eerste ervaringen hier ben ik al goed gewend. Je moet er zeker in dit geaccidenteerde terrein in Frankrijk rekening mee houden dat je zo’n 40 ton staal een modderige heuvel op moet zien te krijgen. Voor de mensen achterin is het een luxe bus.”!

Het project

Het Boxerproject kent een lange geschiedenis. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK) stapten er vroegtijdig uit, waardoor Duitsland en Nederland overbleven. “Litouwen, Australië en opmerkelijk genoeg het VK hebben de afgelopen tijd hun interesse in het voertuig getoond”, weet John Lussenburg. Het industriële consortium ARTEC bouwt het voertuig samen met Krauss-Maffei-Wegman (KMW) en Rheinmetall Landsysteme. Als dochtermaatschappij van laatstgenoemde ontwikkelt en produceert Rheinmetaal Nederland BV de missiemodules van de Nederlandse en een deel van de Duitse Boxers. Het gemeenschappelijk onderstel van de Boxer is volledig identiek voor beide landen en wordt geproduceerd door KMW. Duitsland begint binnenkort overigens met de productie van een nieuwe, de A2, versie.

De aanschaf van de Boxer is nu een samenwerkingsproject van Nederland en Duitsland. De Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement (OCCAR) verzorgt namens deze landen het projectmanagement aan klantzijde. De organisatie is gericht op een efficiëntere en betere onderlinge samenwerking bij het management van Europese defensie-materieelsamenwerkingsprogramma's.

Van links naar rechts de YPR, de Fennek en de Boxer.