09

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 03

Serious gaming via een rotonde

Tekst Arjen de Boer
Foto Gerben van Es

Baanbrekende demonstratie op Bernhardkazerne

Nieuwe, slimme software kan meerdere Defensiesimulatoren aan elkaar koppelen. Het vergroot de realiteitswaarde en kan militairen beter maken. JIVC Systemen, Applicaties, Trainers, Simulatoren (SATS) maakt het mede mogelijk.

Het scenario: snel ingrijpen is nodig, opstandelingen zijn opgerukt en hebben Marnehuizen ingenomen. Om het dorp te heroveren, stuurt een bataljonscommandant 4 compagnieën voorwaarts. In 1 sector dreigt echter een opstopping omdat 2 compagnieën dezelfde weg gebruiken.
Ondertussen signaleert een Scan Eagle 3 vijandelijke pantserwagens. Om de dreiging uit te schakelen markeert een forward observer de voertuigen en vraagt vuur aan. Granaten vallen en 2 vijandelijke voertuigen blijven brandend achter. De 3e ontsnapt, maar wordt door een CV90 uitgeschakeld.

x
Het publiek bestond uit vertegenwoordigers van alle krijgsmachtonderdelen.

Het bovenstaande script is verzonnen en tegelijkertijd echt gebeurd. Weliswaar niet tussen de gebouwen van het oefendorp, maar in een digitale replica van Marnehuizen. Bijzonder is dat alle eenheden in deze computersimulatie samenwerkten, ook al konden de verschillende simulatoren tot nu toe niet met elkaar ‘praten’. De systemen zijn daar gewoonweg niet op gebouwd.

x
Foto 1: Majoor Marco Hulleman: “Door via de Informatierotonde systemen te laten samenwerken, komt er een wereld van mogelijkheden beschikbaar om te trainen en operaties uit te voeren. Simulatie kan veel bijdragen aan een betere training, planning, uitvoering en evaluatie.”

Systemen koppelen

Maar de mogelijkheid om totaal verschillende systemen te integreren bestaat nu wel, bleek begin maart tijdens een demonstratie op de Bernhardkazerne. Daar toonden majoor Marco Hulleman, hoofd Research & Development van het Simulatiecentrum Landoptreden,  en zijn team de werkbaarheid van software met de naam Informatierotonde. Daarbij zijn simulatoren en systemen als ELIAS, het Mobile Combat Training Centre en AFSIS (artillerie) aan elkaar gekoppeld.

Het grote voordeel is de totale beleving: iedereen kan meedoen, de omgevingen zijn realistisch evenals de actie. “Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden”, zei luitenant-kolonel Wycliffe Nieboer (DMO-SATS). Met simulaties als VBS en SB Pro kan een commandant zijn plan in 3D laten zien. Die helderheid is beter dan wijzen op een 2D-landkaart, stelde Nieboer. Vervolgens kan in de toekomst de hele eenheid virtueel oefenen. “In het echt kan dat niet vanwege ruimtegebrek en de kosten”, zei Nieboer.

x

In het kort komt het hier op neer: de Informatierotonde is ‘slimme software die protocollen uitwisselt en zo systemen verbindt’. Door diverse simulatoren te koppelen ontstaat een virtuele omgeving waar eenheden samen hun optreden kunnen plannen, oefenen en evalueren. Hulleman: “Zie de systemen als dorpen en koppelingen als wegen.  Dorpen verbonden door één enkele weg, kunnen enkel met elkaar ‘zaken’ doen. Maar met deze rotonde is met alle dorpen ‘zaken’ te doen.”

x
Kolonel Bart Klaren, hoofd van innovatiecentrum KIXS, ziet een mooie toekomst voor het gebruik van de Informatierotonde.

Proef op de som

De Informatierotonde is niet meteen Defensiebreed beschikbaar. De demonstratie in het digitale Marnehuizen was een zogeheten proof of concept; een eerste bewijs dat de rotonde werkt. Op schermen was te zien hoe eenheden in 1 scenario, met echte mensen aan de knoppen, virtueel konden samenwerken. In totaal kwam dit neer op 6 simulatoren/systemen die via de Informatierotonde konden ´praten´.

Het lijkt een computerspel, maar virtueel oefenen via de Informatierotonde en de huidige systemen gaat veel verder.

Uitdagingen

“Wat wij hebben laten zien, is slechts het begin”, zei kolonel Bart Klaren, hoofd van het kennis- en innovatiecentrum Experimenten en Simulaties (KIXS) binnen JIVC. “Ik ben er van overtuigd dat dit een hefboom creëert om nieuwe mogelijkheden aan te boren. Daar waar mensen alleen problemen zien, denk ik liever in oplossingen. Geef ons de tijd.”

serious gaming
De demonstratie van de Informatierotonde was een proof of concept. Het was het eerste bewijs dat de slimme software in staat is om diverse simulatoren aan elkaar te koppelen.