Tekst Jopke Rozenberg-Van Lisdonk
Foto Bart Nijs

KPU-bedrijf bespreekt specifieke wensen vrouwen

Het militaire uniform: one size fits all, of niet? Het bedrijfspak voor vrouwen zit lang niet altijd als gegoten. Te strak, te wijd, te kort, te lang. Het assortiment kleding kan als het aan de vrouwen zelf ligt nog wel wat aanpassingen gebruiken. Om de operationele commando’s hierover te kunnen adviseren, organiseerde het KPU-bedrijf onlangs een speciale klankborddag voor vrouwelijke militairen. “Zie het als extra service voor de klant.”

“Bedrijfskleding moet bij iedereen goed zitten: netjes en functioneel prettig draagbaar”, stelt accountmanager KPU-bedrijf luitenant-kolonel Ciska Schoofs. En daar schort het bij sommige kledingstukken nog weleens aan. Zo is er van het gevechtstenue slechts 1 model, het mannenmodel. “Bij vrouwen met maat 36 of 38 past dat doorgaans prima”, volgens Schoofs. “Bij dames met grotere maten zit het pak vaak te strak op de heupen en te wijd in de taille. Het gaat er niet om dat we mooi zijn in ons uniform, maar we hoeven er ook niet uit te zien als een worstje.”

“We hoeven er niet uit te zien als een worstje”

Behalve dat er plenair (nieuwe) artikelen worden toegelicht, mogen de vrouwen alles van dichtbij bekijken en testen.

Assortimentsvernieuwingen

Van ondergoed tot (beschermende) gevechtskleding, het hele assortiment militaire vrouwenkleding passeert tijdens de klankborddag de revue. Rondom de kledingrekken en de paspoppen bespreken 40 vrouwen wat er volgens hen wel en niet klopt aan de tenues. “Assortimentsvernieuwingen kunnen we niet op eigen houtje doorvoeren”, stelt Boerhout. “De OPCO’s (operationeel commando’s, red.) betalen, dus zij beslissen.”

x
Het proefmodel van het gevechtstenue voor vrouwen volgt de vrouwelijke lijnen. Het jasje is getailleerd en daarmee ook wat breder op de heupen. “De onderste knoop kan ook dicht”, roept 1 van de vrouwen verheugd. Ook de broek past mooi om de vrouwelijke rondingen heen en sluit hoger op de rug.

Nieuwe gevechtstenues

Schoofs, die nu anderhalf jaar als KPU-accountmanager werkt, heeft goede hoop op een nieuw tenue. “Krijgsmachtbreed wordt gewerkt aan plannen voor nieuwe gevechtstenues. Een mooi moment om gelijk het vrouwenmodel te introduceren, lijkt me.” 

x
Accountmanager luitenant-kolonel Ciska Schoofs en productspecialist Regina Boerhout showen het eerste vrouwenmodel van de lange onderbroek, zónder gulp.

Zónder gulp

Er zijn 3 andere ‘uitrustingsstukken’ die na aandringen van vrouwelijke militairen zijn of worden aangepast. Het eerste is de lange onderbroek. Dit jaar verschijnt een vrouwenmodel, zónder gulp. Het tweede artikel is het ‘Modulair Ballistisch BeschermingsSysteem’ dat in ontwikkeling is. Schoofs: “De huidige scherfvesten zijn niet gemaakt voor het vrouwenlichaam. Ze drukken teveel op de buste en zijn te lang, waardoor ze bijna tegen de kin aankomen als de dame zit.” Het derde kledingstuk betreft een uitbreiding op het pantyassortiment met een vierde kleur. 

x
Naar verwachting wordt het nieuwe ‘Modulair Ballistisch BeschermingsSysteem’, dat rekening houdt met het vrouwelijk figuur, in 2017 in gebruik genomen. De vrouwen mogen het proefmodel alvast uitproberen. Projectleider Cynthia den Uijl van de directie materieellogistiek geeft uitleg.

Grote wens

De dames hebben nog 1 andere grote wens: een nieuw overhemd. Want dat model uit 2000 kan echt niet meer, vinden de meesten. Voor velen is het te wijd en te kort. Schoofs: "De OPCO's zullen het op korte termijn niet vervangen, verwacht ik. Daarvoor hebben we nog een te grote voorraad." Daarom heeft de overste een advies: vraag aan de klantenservice van het KPU-bedrijf een autorisatie voor het bestellen van een mannenoverhemd. "Dat draag ik ook, het zit doorgaans beter", zegt ze lachend.

Het nieuwe gevechtstenue is straks in 2 in plaats van 3 prints beschikbaar. Het patroon en de kleurstelling zijn ontwikkeld door TNO.

Waarom is er een Klankbordgroep Vrouwelijke Militairen?

Het KPU-bedrijf heeft op eigen initiatief een klankbordgroep voor vrouwelijke militairen opgericht. Dat heeft twee redenen volgens accountmanager KPU-bedrijf overste Ciska Schoofs: “Kleding voor vrouwelijke militairen zit in vrijwel alle assortimenten. Al die vrouwenmodellen kun je dus beter in 1 keer onder de loep nemen in plaats van apart per categorie.  De klankbordgroep heeft echter geen beslissingsbevoegdheid, maar vertegenwoordigt wel de stem van de militaire vrouwenpopulatie. En dat is meteen de tweede reden voor de klankbordgroep. “Slechts zo’n 10% van alle militairen is vrouw. Wij helpen hen door hun klachten en wensen te bundelen richting de OPCO’s. Op deze manier kunnen die voor hun gebruikers een zo goed mogelijke productkeuze te maken; iedereen blij. Ik vind dat ik die service naar mijn klanten toe verplicht ben.”

Successen uit eerdere klankbordsessies:

  1. Het vrouwenoverhemd met puntkraag. Het vorige model had een ronde boord, die steeds over het jasje heen ‘floepte’.
  2. De vrouwenbroek met zakken, verkrijgbaar in diverse lengte-, taille- en heupmaten. Het model is voor alle vrouwen binnen de krijgsmacht gelijk. Het oude vrouwenmodel van de marine had nog bandplooien, die van de landmacht geen zakken en die van de marechaussee was slechts in enkele maten verkrijgbaar. Binnen de landmacht moet het nieuwe model echter nog gelanceerd worden.
  3. Een representatieve universele vrouwentas van leer (bijvoorbeeld voor bij ceremoniële bijeenkomsten). Voorheen had ieder krijgsmachtdeel zijn eigen vrouwentas, de één representatiever dan de ander.
  4. Het eerste badpak. Alhoewel dat bijna direct na verschijning dit jaar opnieuw in productie is genomen. Productspecialist Boerhout: “Het is onder druk te snel doorgevoerd. Nu blijkt dat de pasvorm niet goed is. Sommige vrouwen dragen er hun sportbeha onder voor meer draagcomfort.”

Volgende bijeenkomst

In november vindt de volgende klankborddag plaats. “Wat mij betreft zijn alle vrouwen welkom”, zegt Schoofs. “Hoe meer kritische ogen, hoe beter.” Het KPU-bedrijf nodigt de vrouwelijke militairen uit via de afdelingen logistiek van ieder krijgsmachtdeel.