Tekst André Twigt
Foto SM Aaron Zwaal | video Anne Jan Sijbrandij
Meer bescherming, betere techniek en groter comfort
Met de introductie van het A1-sheltervoertuig zet de landmacht een flinke stap in de modernisering van haar commandovoering te velde. Binnenkort worden in totaal 550 voertuigen ingevoerd, ter vervanging van de verouderde shelterbakken van het type DAF 4442 YAS.
Met elkaar verbonden tot complete commandopost
De A1-shelters zijn volledig ingerichte, mobiele werkruimtes voor meerdere militairen. Ze kunnen in het veld met elkaar worden verbonden tot een complete commandopost. Uniek is dat het Combat Management Systeem en alle radioverbindingen vanaf de passagiersstoel voorin de cabine ook tijdens het rijden volledig bedienbaar blijven. Dit verhoogt het omgevingsbewustzijn en maakt het voertuig meer geschikt voor het bewegend gevecht, waarin snelheid en een goede informatiepositie cruciaal zijn. De shelters worden gebruikt vanaf pelotons- tot en met brigadeniveau.
Check hieronder de video!
Grote terreinvaardigheid
Volgens projectleider Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) bij Staf CLAS, luitenant-kolonel Maurits Wygman, beschikken de nieuwe shelterbakken over meer aansluitmogelijkheden, meer ruimte, betere elektromagnetische afscherming en zijn ze als commandopost sneller op- en afgebouwd.
Het onderstel zorgt voor een grote terreinvaardigheid
Het voertuig beschikt vaak over een stil, geïntegreerd aggregaat voor de boordspanning. Daardoor is een los aggregaat op een aanhanger niet langer nodig. Ook deze toevoeging verhoogt de snelheid van op- en afbouwen. Het onderstel van de Scania Gryphus zorgt voor een grotere terreinvaardigheid en is aanzienlijk comfortabeler bij lange verplaatsingen.
Volgens Wygman vergde vooral de complexe inbouw van de geavanceerde commandovoeringsapparatuur extra tijd, waardoor de shelters als een van de laatste Gryphus-varianten wordt ingevoerd. Naast de A1-containers komt binnenkort ook de A2-versie beschikbaar. Dit is de CIS-variant (Communicatie en Informatie Systemen). Deze voertuigen zijn noodzakelijk voor een netwerk te velde en worden in combinatie met onder meer de A1 shelters gebruikt.
Ruggengraat van het vernieuwde vrachtwagenpark
De nieuwe shelters maken deel uit van de grote DVOW-familie, die onder meer bestaat uit meer dan 3.000 Scania Gryphus vrachtwagens. Daarmee vormt dit type de ruggengraat van het vernieuwde vrachtwagenpark. Er zijn varianten voor transport, logistiek, command & control en, in ontwikkeling, een versie voor het verschieten van raketten.
Het vernieuwen van het verouderde voertuigenbestand, waaronder de vier- en tientonners en de Scania Wissellaadsystemen, komt volgens de expert goed op stoom. Zo rollen in 2026 de eerste opleggers binnen voor het programma Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en Wielbergingsvoertuigen. Volgend jaar komt ook de levering van het terreinvoertuig Manticore en de eerste Mercedes Caracals op gang.
“Daarmee zet de landmacht de modernisering van alle wielvoertuigen in hoog tempo door.”