Iedereen heeft zijn eigen uitrusting. Enig idee wat collega’s met zich meezeulen? Welke gereedschappen voor hen onmisbaar zijn? Maandelijks vertelt een landmachter over de essentiële benodigdheden waarmee hij zijn opdrachten uitvoert. Ditmaal bergingspecialist korporaal-1 Gilian de Vries.
Zeker te velde is de bergingsspecialist een graag geziene gast. Wie met zijn tonner, MB of Boxer ver van de bewoonde wereld urenlang in de modder vastzit, is vaak de wanhoop nabij. Doemen aan de horizon dan plotseling de contouren van de o zo vertrouwde YBZ 3300 ‘takeldoos’ op, gloort er weer hoop. “Collega’s zijn vaak hartstikke blij omdat ze weten dat je hen écht kan helpen”, begint Gilian. De YBZ 3300 is bij het betere sleep- en bergingswerk een echte gigant. In de bewapening van de landmacht zitten maar weinig wielvoertuigen die deze King of the Road van 337 pk niet aankan. Van de lichtgewicht Amarok tot zware jongens als de DAF XF trekker: de YBZ is ze allemaal de baas.
“Als je monteur bent, wil je graag bergingsspecialist worden. Bijna 10 van de 12 jaar die ik bij de KL werk, reed ik op een YBZ. Van die beslissing heb ik nooit spijt gehad. Je gaat met mensen om, niet alleen met techniek. Je komt nog eens ergens en vaak maak je mensen blij. Hoeveel mensen weet ik niet meer. Ook de tel van het aantal bergingen dat ik uitvoerde, ben ik kwijt. Wel weet ik dat bijna ieder type wielvoertuig een keer bij mij in de takels heeft gehangen: van viertonners tot de allergrootste DAF’s, Scania’s en Boxers.
Dat ik na mijn opleiding MBO Bedrijfswagentechniek ooit op een takelwagen terecht zou komen, had ik zelfs in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken. Sleutelen in een werkplaats ja, maar op een takelwagen rijden? En dan bij de landmacht. Ook van die beslissing heb ik nooit spijt gehad. Na de AMO ben ik bij het Herstelpeloton van 11 Pantsergeniebataljon in Wezep begonnen om een jaar later bij de Onderhoudsdiagnostiek- en Bergingsgroep van 44 Pantserinfanteriebataljon in Havelte dienst te nemen. Een jaar later klom ik voor het eerst in een YBZ. Geen dag is hetzelfde.
Tijdens mijn uitzending in Mali loste ik Bell Huey-helikopters vanaf een dieplader. Op oefening in Hongarije balanceerde een Fennek op de rand van een 10 meter diep ravijn. Het voertuig hing op zijn bodemplaat. Het kostte moeite, maar we slaagden erin om de pantser voorzichtig van de rand weg te trekken. Dat zijn mooie klussen. Die vergeet je nooit.”