05

Dit artikel hoort bij: Landmacht 08

Commandovoering on the move

Tekst RITM Arthur van Beveren
Foto KPL-1 Harm Mooibroek

Brigadecommandant dicht bij zijn bataljons

Innoveren staat tegenwoordig met stip bovenaan elk operationeel manifest. Defensie pakt het ene na het andere innovatieve project aan. Zo ook het CLAS. De afdeling Concept Development & Experimentation (CD&E) experimenteert wat af. In deze rubriek worden bijzondere trajecten belicht. In dit nummer de Forward Command Post.

De tijd van stilstaan is voorbij. Letterlijk. De Forward Command Post (FCP) is de reactie op het hoger mobiel optreden waar 13 Lichte Brigade en 43 Gemechaniseerde Brigade zich op richten. Op dit moment is tegelijkertijd leidinggeven en verplaatsen haast onmogelijk. Met de FCP komt daar beweging in.

De FCP bestaat uit 5 Boxers. Door het vooruitgeschoven karakter zit de brigadecommandant veel dichter op zijn bataljons dan vanuit de traditionele Main CP in het achterland. Zo heeft hij persoonlijk contact met zijn ondercommandanten. En in tegenstelling tot het tentenkamp van een Main CP kan de FCP zich bijna direct uit de voeten maken. Langer dan 20 minuten stilstaan kan funest zijn. “Onze tegenstanders zijn technisch hoogwaardig en waarschijnlijk in staat een statische commandopost heel snel uit te schakelen”, legt adjudant Tim Brom, projectleider FCP bij 13 Lichte Brigade, uit. “Met deze nieuwe opzet zit je onder pantser en kun je al rijdend leidinggeven aan je ondercommandanten.” Daarvoor zijn de Boxers uitgerust met heel veel communicatieapparatuur zodat zowel contact dichtbij als over honderden kilometers, beyond line of sight, mogelijk is.

3 geschakelde Boxers in een proefopstelling van een Forward Command Post die de schakel tussen Main CP en bataljons moet worden. Een volledige FCP bestaat uit 5 voertuigen. De tentjes zijn optioneel. De witte Satcom schoteltjes moeten uiteindelijk groene antennes worden.

Technisch complex

Bij 43 Gemechaniseerde Brigade is majoor Jack Vennik verantwoordelijk voor het project. Hij kent de uitdagingen van zo’n mobiel hoofdkwartier. “Het is een technisch complex project dat veel vraagt van de mensen die verantwoordelijk zijn voor het installeren, bedienen en onderhouden van al die spullen.” Een Boxer heeft maar een beperkte ruimte. Alles moet zo klein mogelijk, van server tot radio’s. Op dit moment zoeken de brigades naar oplossingen. Afdeling Kennis, Innovatie, eXperimenten en Simulatie (KIXS) van de DMO speelt een hele grote rol aan deze technische kant. “Een tiewrap en klittenband oplossing noem ik hun aanpak nu. Puur om te kijken of het de goede weg is. De apparatuur komt in een bewegend voertuig te hangen. Dat moet allemaal op de juiste manier ingepast worden, goed vastgezet, met genoeg ruimte voor de mensen in het voertuig.”

Als alles meezit, is een FCP als deze over een paar jaar operationeel.

Bemanning

En voor die bemanning betekent het een nieuwe werkwijze. Doctrines en procedures aanpassen. “Daarom is het ook heel belangrijk dat we dit samen met 13 Lichte Brigade aanlopen omdat die in een vergelijkbare situatie zitten. Met z’n allen naar hetzelfde doel toe. Dat vind ik een hele belangrijke in het kader van efficiëntie”, benadrukt Vennik. “Tussen nu en 2 maanden gaan we daadwerkelijk met de gebruikers kijken: hebben we nu aan alles gedacht? Heeft de genist de middelen die hij nodig heeft, heeft de G3 ze, de vuursteunman? Kunnen ze in die FCP werken? Goed als dat wel zo is, anders moeten we er over nadenken hoe we dat gaan oplossen. Die energie steken we er natuurlijk in omdat we echt zien dat het FCP-element essentieel is binnen je commandovoering. En het is goed dat we daar nu een keer sterk op inzetten.”

Wat is CD&E?

Concept Development & Experimentation is een hele mond vol. Simpel gezegd komt het erop neer dat deze club snel innovaties ontwikkelt voor CLAS-eenheden. Dit doen zij onder meer samen met de kennisindustrie en -partners buiten Defensie. “Versneld detecteren en de organisatie in brengen. Geen lange lijnen en niet dood experimenteren. Dat is wat wij doen”, aldus CD&E stafofficier Peter Butter.