02

Dit artikel hoort bij: Landmacht 05

Explosive Engineer in tropische setting

Tekst RITM Jessica Bode
Foto SM Maartje Roos | video: SGT Henry Westendorp

Boxer verkent Curaçao

Geen vrieskou, met heide begroeide bergen en een zon die niet ondergaat. Wel een grillig landschap met vulkaangesteente, cactussen en een bloedhete zon. De jaarlijkse oefening Explosive Engineer van het regiment Genietroepen vond voor het eerst plaats in het tropische Curaçao in plaats van Noorwegen. Ook direct een primeur voor de Boxer, die voor het eerst ‘wiel aan wal’ zette in de West.

Wie op oefenterrein Wacawa met z’n rug naar het theater staat, ziet een azuurblauwe zee en af en toe een verdwaald wolkje. Hoge golven slaan op de metershoge rotsen. Het lijkt een gephotoshopte ansichtkaart. Wie zich omdraait, ziet een kale vlakte waar 40 genisten druk in de weer zijn met slagsnoer, ringleidingen, kneedspringstof, trotyl en granulaat. En daar dendert de Boxer voorbij in een grote rode stofwolk.

Wacawa in het noorden van Curaçao dient als oefenterrein voor de 40 genisten.

“Mooi man.” Mineur korporaal-1 Bram glundert. Z’n hart gaat sneller kloppen van ‘springen’. Misschien ook wel van het feit dat hij en z’n collega’s afgelopen weekend een dagje naar het populaire strand Mambo Beach mochten. Maar dat terzijde. 

Thematische aanpak

De training duurt 2 weken en dagelijks werken de genisten aan de hand van een thema. Van hittestuwing en OVG-en tot het inrichten van blokkades of deze juist weghalen met springstof. Ook doen de militairen onderzoek naar het effect van explosieven onder verschillende omstandigheden. De laatste dagen komen technische oefeningen samen in tactische scenario’s. Hierbij sluiten ook de genisten van de Compagnie in de West aan en een handvol infanteriepioniers.

Curaçao realistischer scenario

Omdat de kans veel groter is dat de genie optreedt in (extreem) warme gebieden, is de oefening verhuisd van het hoge noorden naar de Benedenwindse Eilanden. “Het landschap is grillig en de bodem hard door versteend lava. Dat vergt een andere voorbereiding en aanpak”, verduidelijkt plaatsvervangend oefenleider Raimond. In zandgrond kan een explosie een krater van een paar meter slaan. In deze grond kom je niet verder dan 20 centimeter.

“En vergeet de hitte niet. In Noorwegen kun je kneedspringstof gerust een uur laten zitten. Hier gaat het zweten en uitzakken. Wel zo handig als je weet wat je materiaal in deze temperaturen doet”, vult korporaal-1 Bram aan, terwijl hij met z’n vinger naar een geïmproviseerde lading wijst.

Explosive Engineer in beeld en geluid. Check hieronder de clip!

Voor korporaal-1 Bram is Explosive Engineer één groot avontuur. “Vooral omdat we ook met onconventionele middelen werken.”

Nederland is geen optie

In Nederland trainen is voor de genisten niet echt een optie. Daar mogen ze met slechts een paar kilo springstof aan de gang. Op Curaçao is dat vele malen meer. Plaatsvervangend oefenleider Raimond: “Daarmee blaas je nog steeds geen hele baileybrug op, maar je kunt wel onderzoeken wat de uitwerking is op een deel van die constructie.” 

Nadat zorgvuldig 2 baileybruggen zijn opgebouwd, worden deze met een explosieve lading ook weer gedetoneerd.

Samen sterker

De mineurs komen uit het regiment Genietroepen en werken bij verschillende brigades. Tijdens deze ‘specialistenweek’ komen ze samen. Dit jaar aangevuld met verschillende ondersteunende diensten en een Belgische eenheid. “We zijn hetzelfde opgeleid, maar hoe we ons werk doen verschilt”, legt mineur 11 LMB korporaal-1 Kevin uit. “Wij doen ons werk vaak te voet. Dat beperkt je in de hoeveelheid materialen die je meeneemt. Als je de Boxer mee hebt, kun je die helemaal volladen.”

Korporaal-1 Bram voegt toe: “Wij laten iets bijvoorbeeld met 5 kilo springstof detoneren en bij luchtmobiel doen ze hetzelfde met 2 kilo. Wij hebben daarentegen weer veel meer ervaring met zware ladingen en wij kunnen hen leren de Boxer te gebruiken.”

De Boxer is voor het eerst mee naar Curaçao en speelt een belangrijke rol in de oefening.

Bon Bini Boxer

Omdat driekwart van de genie met de Boxer werkt, was het een logische stap het pantserwielvoertuig mee te nemen naar Curaçao. Bovendien is hij bij uitstek geschikt voor het ruige, heuvelachtige landschap. De 35 ton staal uit het schip aan land krijgen was niet makkelijk. Na flink improviseren is het toch gelukt.

Tijdens Explosive Engineer wordt in- en uitstijgen in verschillende scenario’s beoefend en munitie van A naar B gebracht. Maar het wielvoertuig is meer dan een militaire taxi. Je kunt ook van dichtbij explosieven laten detoneren, terwijl de Boxer als dekking dient. Niet alleen op oefenterrein Wacawa trok de Boxer veel aandacht. In de straten van Curaçao leek het wel een filmster. In de haven maakten beveiligers er selfies mee en langs de kant van de weg stopten nieuwsgierigen om foto’s te maken. Bon Bini Boxer!