Tekst Jessica Bode, Bianca Brasser
Foto Martijn Beekman, Tim Koelewijn, Evert-Jan Daniels
Maatwerk in opleiding rode baretten
11 Luchtmobiele Brigade vernieuwt de Voortgezette Algemene Kaderopleiding Luchtmobiel (VAKOL) grondig. Aan de hand van een op het individu afgestemd trainingsprogramma beginnen (onder)officieren voortaan uiterst voorbereid en topfit aan de opleiding voor de rode baret. Op deze manier moeten het uitvalspercentage en het aantal blessures omlaag.
Aan het begin van het traject doen alle potentiële deelnemers een 0-meting. Hierin staan kracht, mobiliteit, uithoudingsvermogen en snelheid centraal, maar wordt ook gekeken naar balans, gewicht en vetpercentage. De meting geeft een totaalbeeld van de fysieke vermogens van het individu en leidt tot een op maat gemaakt trainingsadvies.
”Met die proeven stellen we vast hoe sterk en fit je bent, en of je lichamelijk in staat bent de VAKOL te doorlopen”, verduidelijkt fieldlab-manager Arno Heg. Hij is vanuit Trainingsgeneeskunde Trainingsfysiologie betrokken bij de veranderingen. Heg monitort eveneens de fysieke voortgang. De meting kán uitwijzen dat iemand niet geschikt is. “Ook stellen we vast hoeveel, en wát voor training iemand nog nodig heeft. De VAKOL wordt op deze manier toegankelijker.”
Wat is de VAKOL nu precies?
De VAKOL is een van de zwaarste Nederlandse militaire opleidingen. Bedoeld voor (onder)officieren die de felbegeerde rode baret willen behalen voor een functie bij 11LMB. Wereldwijd hét symbool voor parachutisten en air assault-eenheden. Deelnemers worden in circa 8 weken mentaal weerbaarder, en leren bewust en effectief leidinggeven onder verzwaarde en stressvolle omstandigheden. De opleiding is voor kaderleden van alle wapens en dienstvakken en - hoewel pittig - zeker haalbaar.
Falcon Fight
Als je met een positief advies uit de 0-meting komt, ga je door met het voorbereidingstraject Falcon Fight. Hier worden de deelnemers fysiek op hetzelfde basisniveau gebracht, en klaargestoomd voor de VAKOL. Afhankelijk van je fitheid duurt dat maximaal 13 weken. Vervolgens start het 6-weekse Falcon Mind-traject. Als je daar slaagt, mag je de rode baret-opleiding in.
Overmoedig
Voorheen kregen deelnemers óók wel adviezen ter voorbereiding, maar nu gaat het om maatwerk. Luchtmobiel speelt in op het individu. Zo weten kandidaten beter wat van hen verwacht wordt. Daardoor kunnen ze beter inschatten of ze aan de opleiding kunnen beginnen.
Met conditie- en krachtproeven wordt vastgesteld hoe sterk en fit deelnemers zijn en of zij lichamelijk in staat zijn de VAKOL te doorlopen.
Minder uitval
Heg vertelt: “In de oude situatie, waarin we minder inspeelden op het individu, begonnen 40 militairen aan Falcon Mind en viel 30 procent uit. Nu start je pas als je er klaar voor bent.” Zo zit er in het voorbereidingstraject een stapsgewijze opbouw. “We willen mensen goed voorbereid aan de startstreep brengen, zodat ze fysiek klaar zijn om met succes de opleiding te volbrengen en daarin ook vertrouwen kunnen hebben.”
Pilot
In 2016 werd een pilot gehouden met de 0-meting en het vernieuwde voorbereidingstraject. De eerste militairen die dit succesvol doorliepen startten in oktober met de VAKOL en behaalden in december hun rode baret.
Communicatie
Een belangrijk punt is ook de communicatie over inhoud en opzet van de VAKOL. Het moet eenvoudig te achterhalen zijn hoe het traject eruit ziet en hoe je er in komt. Via een link op intranet is die informatie te vinden: Intranet 11 Luchtmobiele Brigade > Snel naar: Alles over de VAKOL. Dat is ook belangrijk voor bijvoorbeeld loopbaanbegeleiders die mensen in loopbaangesprekken hierop kunnen wijzen, en voor de LO/Sportgroepen. Zij begeleiden immers militairen die zich willen voorbereiden vanuit hun huidige functie.
Vernieuwing VAKOL
De brigade is eveneens druk bezig met de vernieuwing van de uiteindelijke opleiding. Eerste luitenant Okke Janssen, pelotonscommandant VAKOL, vertelt: “De opleiding duurde 7 weken en was erg intensief. We hebben plannen om die met een week te verlengen én de inhoud te vernieuwen. Per saldo blijft de opleidingsduur echter hetzelfde. Zo vond de ‘Basis Helikopter Training’ vooraf plaats, en willen we die nu integreren. Dat is praktischer en creëert meer rust en gedoseerde opbouw. Dit jaar voeren we de vernieuwde VAKOL stapsgewijs in. Op 30 januari is de eerste vernieuwde VAKOL gestart. Die wordt geëvalueerd. We hopen in oktober de opleiding volledig geïmplementeerd te hebben.”
‘Een stok achter de deur’
Tweede luitenant Maarten is een van de eersten die het vernieuwde voortraject voor de VAKOL doorliep. Zijn advies bij de 0-meting was: start bij het begin van Falcon Fight. “Ik ken mijn zwakke punten. Ik miste kracht en daar gaat het bij die meting vooral om”, aldus Maarten. “Voor mij was het geen probleem het advies op te volgen. Ik zag het als een stok achter de deur om te trainen.” En dus ging hij aan de slag met kracht en conditie. “De eerste week van mijn voortraject bestond uit technieklessen. Hindernisbaan- en touwklimtechnieken, rugtas juist afstellen, etc.”
Daarna trainde Maarten weken zelfstandig met een schema dat hij van de sportinstructeurs kreeg. “Het maakte mijn lichaam sterker. Ik had die voorbereiding echt nodig voordat ik aan de VAKOL begon.”
Tijdens een 4-, 6-, en 8-uurstest werd gekeken of Maarten op de juiste weg zat. Meer marsen was het advies.
Aan het einde van Falcon Fight volgde opnieuw een techniekweek. “Bijschaven”, aldus Maarten. “Je ziet nu dat mijn hele VAKOL-lichting de hindernisbaan hetzelfde doet. Doorzakken bij landen, uithangen aan de touwen, alles om zo snel mogelijk over die baan te komen en blessures te voorkomen. Daar heb je tijdens de VAKOL echt profijt van.”