02

Dit artikel hoort bij: Landmacht 02

‘Herstel’ houdt Desert Falcon on track

Tekst KAP Jaap Wolting
Foto SM Gerben van Es | video: SM Arnoud Schoor

Exotische verrassingen voor militaire monteurs

Wanneer een eenheid van Task Group Desert Falcon terugkomt van een meerweekse patrouille laven de luchtmobiele infanteristen zich in Gao aan goede voeding, rust en comfort. De voertuigen – geradbraakt door het meedogenloze Malinese terrein – worden bij terugkomst óók in de watten gelegd. De kerels van 113 Herstelpeloton ‘Air Assault’ buigen zich namelijk over de bakken alsof het hun dochters zijn.

Normaliter sleutelen deze monteurs – in Nederland gekoppeld aan 13 Infanteriebataljon uit Assen – vooral aan MB, CDI of LSV. Missie MINUSMA (United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Misson in Mali, red.) brengt voor hen echter exotische verrassingen met zich mee.

Niet alleen krijgt ‘113’ alle types voertuigen van Desert Falcon in de werkplaats, ál het rijdend materieel (van de brommer van de Malinese vuilnisophaler op Camp Castor tot hijskranen en verreikers) wordt om de zoveel tijd in SAP bij hen aangeboden.

In West-Afrika werkt het in Nederland soms verguisde systeem prima, meent sergeant-majoor Erwin, planner & werkvoorbereider: “Wij doen het onderhoud voor heel Mali, dus bijvoorbeeld ook voor Timboektoe en Kidal. SAP toont me al het werk dat ‘113’ aangeboden krijgt. Omdat wij prioriteit hebben, werkt het voor óns goed. Wij krijgen voorrang als onderdelen in Nederland op voorraad zijn. Het is slechts de logistieke lijn die het proces vertraagt. Het is alsof alles door een trechter moet worden gedouwd.”

Niet alleen krijgt ‘113’ alle types voertuigen van Desert Falcon in de werkplaats, ál het rijdend materieel (van de brommer van de Malinese vuilnisophaler op Camp Castor tot hijskranen en vrachtwagens) wordt om de zoveel tijd in SAP bij hen aangeboden.

Powerpack

Terwijl Erwin buiten de loods zijn verhaal doet, draait een ijverige ‘YBB’ brommend de plaat op. Deze DAF-takelauto is hét ideale hulpmiddel voor het terugplaatsen van de Powerpack (waar onder meer de motor in zit, red.) van de Bushmaster. Dat pantservoertuig heeft een grote beurt gehad, zodat hij straks weer 10.000 kilometer zou moeten kunnen rijden. Of dat lukt? Mali vergt nogal wat van de 15-tonner...

Korporaal 1 Martin zet z’n YBB in stelling. Hij hijst de Powerpack met speels gemak van de bok. Met behulp van de aanwijzingen van de collega’s en de kennis van korporaal 1 Erik – 1 van de 3 opgeleide Bushmastermonteurs in Mali – stuurt Martin de Powerpack naar de juiste plek. Binnen een uur zit de motor weer op z’n vertrouwde plekkie.

Vele handen maken licht werk, zelfs bij een 15-tonner.

Check de clip!

Buma door de APK

Net als je Volkswagen heeft ook de Bushmaster regelmatig een grote beurt nodig. Na elke 10.000 kilometer moet ie ‘op de brug’. Het blok moet eruit, de olie worden vervangen, de automatische transmissie nagekeken. Dat geldt ook voor de voor- en achteras en de remmen. Monteurs stellen de kleppen van de 6-cylinder turbodiesel en vervangen V-riemen en spanrollen. Ook maken ze het koelsysteem schoon en controleren het op lekkages. De airco krijgt een beurt en de monteurs checken of er geen luchtlekkages zijn.

Wacht, er is nog meer. De specialist verbindingen checkt alle communicatiesystemen. Zo wordt bijvoorbeeld voor de FM9000 de frequentie binnen een bepaald bereik afgeregeld.

Ook de jammer-monteur doet een duit in het zakje voordat de klant zijn bak weer terugkrijgt. Hij loopt op zijn gebied alles na en test of alles nog naar behoren jamt.

Alles okay? Dan mag eindelijk het gaspedaal weer eens flink worden ingetrapt. Eerst uiteraard door de jongens van ‘113’, want geen aflevering na een grote beurt zonder een testritje. Dat doen ze dan maar bij de klasse 5, want daar is in ieder geval een beetje ruimte. Heeft de Buma weer 300 pk bij 2.400 toeren? Mooi, dan kan Desert Falcon hem preppen voor de volgende lange-afstandsverkenning.