01

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Proef met digitale identiteit passagiers

Grensverleggende techniek

Sneller reizen en slimmer werken. Dit moet mogelijk zijn dankzij het Digital Travel Credential (DTC) waarmee de Marechaussee en onder andere luchthaven Schiphol experimenteren.

Onze organisatie is druk bezig met de grenscontrole van de toekomst. Daarbij is uiteraard een hoofdrol weggelegd voor nieuwe technologie. Goed voorbeeld is de proef die nu loopt op luchthaven Schiphol met het Digital Travel Credential. Deze nieuwe techniek moet het makkelijker maken de groeiende drukte op luchthavens af te handelen. Tegelijkertijd draagt het bij aan een veiliger Nederland.

Alleen Canadezen, Nederlanders en Belgen kunnen aan de proef met het Digital Travel Credential deelnemen.

‘Efficiënter en effectiever’

Canadezen, Belgen en Nederlanders die vanuit Canada met een KLM-vlucht naar Nederland vliegen kunnen tot en met 8 maart vrijwillig meedoen aan de pilot. Deelnemers maken voor vertrek een digitale kopie van hun paspoort (DTC), waarmee zij makkelijker kunnen boarden en na de landing sneller de grens mogen passeren. De Marechaussee kan dankzij de vooraf gedeelde informatie al in een vroeg stadium checken of een reiziger een mogelijk risico vormt of juist niet. Dit scheelt naar verwachting tijd vergeleken bij de reguliere grenscontrole.

“We willen met deze pilot ervaring opdoen met het gebruik van een Digital Travel Credential en het vooraf ontvangen van data. Verder willen we kijken hoe de techniek werkt en onze ervaring delen met de Europese Commissie. Die is voornemens om met wetgeving te komen op dit terrein”, zegt Robbert-Jan die vanuit de staf van de Marechaussee betrokken is. “Door van tevoren info te beoordelen, in combinatie met de analyse van data die zij ontvangen van luchtvaartmaatschappijen, kan het Targeting Center Borders de grenscontrole gerichter aansturen. Die wordt zo efficiënter en effectiever. Collega’s kunnen hun tijd dan besteden aan personen die echt aandacht behoeven.”

Voor de proef kunnen mensen gebruik maken van de snelle tap&go-poortjes.

Selfie maken

De proef met het Digital Travel Credential werkt als volgt: deelnemers downloaden een speciale app op hun telefoon waarmee ze de persoonsgegevens in de Machine Readable Zone van het paspoort kunnen scannen. De app leest ook de paspoortchip uit. Om te controleren of de deelnemer daadwerkelijk de persoon is die de Digital Travel Credential aanmaakt, moet diegene een selfie maken. Deze wordt vergeleken met de foto in het paspoort.

Mensen die op deze wijze hun data vooraf delen, kunnen op Schiphol gebruik maken van een speciaal tap&go-poortje. Daar leggen ze het gesloten paspoort op een scanner en mogen doorlopen als alles oké is. Het kost enkele seconden.

Deelnemer is door de speciale poort gelopen en koffers op bagageband Schiphol.
Als deelnemers een groen vinkje krijgen kunnen ze snel verder naar de bagagebanden.

‘Het maakt het leven makkelijker’

Niks te verbergen

De Canadese Karina is een van de deelnemers. Ze is net geland met de KLM-vlucht uit Montréal en loopt naar het testpoortje. Ze legt haar blauwe paspoort op de scanner, kijkt in de camera die haar gezicht vergelijkt met de data in de chip en kan doorlopen. “Ik heb niks te verbergen, daarom heb ik me aangemeld”, zegt ze. “Zeker als ik hierdoor sneller kan reizen.” Enig minpuntje vond ze de vragen in de app over de duur, reden en locatie van haar verblijf in Nederland. “Dan voel je je toch niet helemaal welkom of zo.” Maar verder is ze positief over het Digital Travel Credential. “Het maakt het leven makkelijker.”

De digitale identiteit moet een bijdrage leveren aan een snellere afhandeling van passagiersstromen.

Even wennen

Als het systeem ooit breed wordt ingevoerd, verandert het werk van de collega’s aan de grens. Wanneer reizigers hun paspoort scannen, zien grenswachters een soort verkeerslicht. Groen betekent prima, rood dat deze persoon moet worden bevraagd en blauw dat iemand nog een stempel moet hebben. “Het is geen hogere wiskunde”, zegt wachtmeester Marit. “Het zal wel even wennen zijn, want er zijn veel minder gesprekjes met reizigers. Maar op drukke dagen zou het ons proces zeker kunnen versnellen.”

Publiek-private samenwerking

De proef wordt gedaan op verzoek en met financiële steun van de Europese Commissie en loopt van 10 januari tot en met 8 maart. Het is een samenwerking tussen de ministeries van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Koninklijke Marechaussee, de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, KLM en Amsterdam Airport Schiphol. Resultaten van de test worden gedeeld met de Europese Commissie die werkt aan regelgeving omtrent het digitaal reisdocument. Meer details over de proef, het Digital Travel Credential en privacy-waarborgen is hier te vinden.

Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto’s: sergeant Gregory Fréni en archief Mediacentrum Defensie