Opperwachtmeester Kevin, senior centralist OPS-Room
Van onwelwordingen tot aanrijdingen, van drugsvondsten tot controles. In de meldkamer van het Operatiecentrum van de Koninklijke Marechaussee op Camp New Amsterdam komt alles voorbij. Opperwachtmeester Kevin draait zijn hand er niet voor om. Sinds 2017 werkt hij in de OPS-Room en sinds 2019 is hij senior centralist in de meldkamer.
“Het operationele hart van de Koninklijke Marechaussee”, vertelt hij. “In de meldkamer komen alle meldingen binnen van collega’s in het land, maar ook van ketenpartners als politie, brandweer en ambulancediensten. Mensen die direct medische hulp behoeven of iemand die ergens met een mes rondloopt: allerlei soorten incidenten komen hier voorbij. Wij sturen de collega’s op straat naar het incident en daar waar nodig staan we hen bij.”
Prio’s
Overal in de meldkamer klinken ‘pingetjes’, rinkelende telefoons en het krakende geluid van stemmen over de porto. Per dag komen er zo’n 200 tot 300 meldingen binnen. Sommigen zijn ‘ter info’, zoals een controle Mobiel Toezicht Veiligheid aan de grens of als er een jager op een militair oefenterrein gaat voeren of jagen. Andere meldingen vragen direct de aandacht. “Aan ons dus ook alle meldingen te prioriteren.”
Elk incident komt eerst binnen bij intake. Hier wordt onder andere uitgevraagd wat er aan de hand is, waar het incident zich plaatsvindt en wordt de melding opgemaakt. De collega ernaast op ‘uitgifte’ stuurt hierop collega’s in het land aan. Deze afdeling is in tweeën gedeeld. Het eerste focusgebied is Noord-Holland/Schiphol. Kevin neemt vandaag de regie over ‘Land’: alles buiten de bovengenoemde regio.
In het werk wordt Kevin gesterkt door de Real Time Intelligence Desk, waar collega’s zo snel mogelijk de achterliggende informatie bij het inkomende incidenten zoeken. Denk hierbij aan het nazoeken van adressen of kentekens: gegevens die de collega’s nodig kunnen hebben in de lopende operatie. Ook het Klantcontactcentrum bevindt zich in de centrale meldkamer: hier worden niet-spoedeisende meldingen afgehandeld en doorgezet naar de meldkamer, zodat de centralist zijn of haar job weer kan doen.
Aan staan
Op dit moment is de bezetting in de meldkamer 40%. Vaak hebben mensen een verkeerd beeld van het werk, denkt Kevin. “Het is echt niet enkel naar het computerscherm staren: het is altijd actief inspelen op wat er in het land gebeurt, snel schakelen en overzicht kunnen houden. Het ene moment is er niets aan de hand, het volgende sta je ‘helemaal aan’.”
Hoe roodgloeiend de telefoon ook staat: Kevin doet het werk met een grote glimlach. “Flexibiliteit en stressbestendigheid heb je zeker nodig met de headset op. Elke dienst is anders. Er is een mooie afwisseling tussen rust en hectiek.”
Meedoen aan 'Een dagje KMarren met...'?
Wil jij ook een keer je werk laten zien in 'Een dagje KMarren met...'? Neem dan contact op via kmar.magazine@mindef.nl.