Van blauw-wit-rood naar helder geel. De collega’s op de motor worden in een nieuw pak gestoken. Het nieuwe tenue betekent niet enkel een grote verandering in het straatbeeld, het pak biedt de motorrijdersook meer veiligheid en comfort.
“Wij zijn met ons kantoor op weg”, zegt adjudant Robert van team Verkeer van de Brigade Operationele Service en Support. Geen computer, maar een motor. Geen muis, maar een motorpak. Kortom: “Wil je je werk echt goed kunnen doen, dan moet het pak goed zijn.” Begin juni werden in Uddel de eerste nieuwe motorpakken uitgegeven aan de motorpool: hierna volgt de uitlevering aan de andere brigades.
Het eerste dat opvalt aan het nieuwe pak? Het uiterlijk. Het traditionele blauw-wit-rode pak is verruild voor High Visibility-kledij met een fluorgele kleur. Zichtbaarheid was namelijk een heikel punt, vertelt Robert. De motorrijders staan regelmatig op een kruising. Een wit-grijzige omgeving, waarin het oude pak qua kleur visueel wegviel. Niet wat je wilt. “Door het felle geel zien weggebruikers je sneller, reageren ze beter en dat maakt ons werk weer veiliger.” Daarmee verandert het uiterlijk van de motorrijders op de weg. “De politie reed al langer in het geel rond en heeft hier goede ervaringen mee”, weet majoor Ton. De pakken van beide diensten lijken nu erg veel op elkaar. “Geen punt, aangezien we vaak met hen samenwerken: we zijn ook opsporingsambtenaren met dezelfde bevoegdheden als de politie. Uiteraard staat er wel groot ‘Koninklijke Marechaussee’ op het pak.” Tijdens een training van de Verkeerstechnische Begeleiding werd het pak getest. Robert: “De één reed in het oude pak dichterbij, de ander in het nieuwe verderop. Hoewel die laatste in afstand het verst weg was, was degene in het nieuwe pak het best zichtbaar op het asfalt. De gele helmen werden al eerder uitgeleverd. Alles tezamen een hele verbetering.” Op de tender schreven verschillende bedrijven zich in: aan de hand van het pakket van eisen bleven er 2 geschikte leveranciers over. Robert was begin 2022 één van de 11 proefkonijnen die de potentiele rij-uniformen een maand lang mocht testen. Het testteam beproefde beide pakken in januari tijdens verschillende weersomstandigheden, om een eerlijke vergelijking te kunnen maken. Wat bleek? “Het ene pak was allesbehalve warm en ook niet waterdicht. Bovendien werd het pak bananengeel na een flinke regenbui.” Een schril contrast met het pak dat als winnaar uit de bus kwam. Robert: “Tegen kou kun je je nog wel tegen kleden, water gaat overal doorheen.” Een waterdicht pak is dus een must. Een andere grote verandering is de stof. Een deel van de motortenues was gemaakt van leer; het nieuwe pak is uitsluitend gemaakt van textiel. “Dit pak kwam niet enkel beter uit de test; Defensie is met dit pak ook de weg van duurzaam materiaal ingeslagen”, zegt Ton. Duurzaam, maar geen duurkoop. Het pak is namelijk gemaakt van een lichtgewicht doch robuuste textielsoort, die vaak wordt gebruikt voor motorpakken, outdoorkleding en rugzakken. De stof kan een zware last dragen en is goed bestand tegen slijtage, snijden en scheuren. De materiaalkeuze brengt nog andere voordelen, merkt Robert op. “Het pak zit prettig om het lichaam, is warm en tegelijkertijd meer luchtdoorlatend door onder andere de ritsen onder de armen.” Het nieuwe pak had duidelijk de voorkeur na de draagproeven van de motorrijders. Toch waren er nog aanvullende wensen. Neem de zakken, legt Robert uit. “Die zagen we graag net iets anders ingedeeld. Zoals bijvoorbeeld een zak voor de fluit aan de voorzijde van het pak, waar ook je porto hangt. Die wensen zijn allemaal toegepast.” Robert vervolgt: “Dit pak is echt tot stand gekomen in samenspraak met KPU en de leverancier. Er is goed geluisterd naar de testgroep, onze ervaringen en aanvullende wensen; wat wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.” In totaal worden er circa 350 sets uitgeleverd. Het KPU-bedrijf levert de motorpakken uit, maar in dit project is nauw samengewerkt met een onderleverancier. Die draagt zorg voor het individueel aanmeten en passend maken van de motorpakken, waarna ze via KPU worden verstrekt. Hierdoor wordt het KPU ontzorgd en krijgt de militair het best passende product voor diens taak. “Als motorrijder krijgen we een zomerpak, ofwel het ‘doorwaaipak’, glimlacht Robert. En 2 ‘all season’-pakken. De laatste keer dat er een nieuw motorpak werd uitgegeven is ongeveer anderhalf decennium geleden. “De bedoeling is dat we er met dit pak weer jarenlang tegenaan kunnen”, zegt Ton. Lachend voegt Robert daaraantoe: “Al is de levensduur natuurlijk wel sterk afhankelijk van de keren dat je het asfalt van dichtbij bekijkt.”
Tekst: kapitein Saminna van den Bulk | Foto’s: Louis Meulstee en sergeant-1 Mike de Graaf