Een van de taken van de senior medewerkers is de toetsen actueel houden. “Je kunt niet aankomen met een vraag over 2 ruiters die te paard gaan patrouilleren.” Dus de medewerkers houden de actualiteit nauwlettend in de gaten om de casussen up to date te houden. Ook moeten de vragen worden aangepast aan veranderde wetgeving, zoals hogere boetes of uitbreiding van een wetsartikel. Eerste luitenant Ton bedenkt de vragen aan de hand van lesboeken en gesprekken met instructeurs of anderen uit het werkveld.
Niet alleen inhoudelijk, maar ook praktisch gezien gaat het BEX met zijn tijd mee. De collega’s bieden e-learning aan en maken filmpjes voor toetsen, waarin zaken als vermissing of diefstal worden nagespeeld. Bijkomend voordeel van e-learning is dat de uitslag van de meerkeuzevragen automatisch wordt vastgelegd en alleen de open vragen handmatig hoeven te worden nagekeken. Bovendien ziet de senior medewerker zo ook meteen opvallende uitslagen. Als iedereen een vraag goed heeft, ligt die vraag dan mogelijk op straat? Of als bijna iedereen de vraag fout heeft: voldoet de lesstof dan wel? Vragen die algemeen bekend zijn geworden, gaan naar de oefentoetsen op intranet.