Mobiel BCS-systeem als noodoplossing in vrachtwagenterminals
Een vertrouwd beeld voor Hoek van Holland: de aankomst en vertrek van vol beladen ferry’s. De doorlaatpost schrikt niet van de vele voertuigen die dagelijks het laadruim in- en uitrijden. Marechaussees en chauffeurs weten wat ze te doen staat: de paspoorten en voertuigen controleren. Maar hoe kan dat het meest efficiënt als er nog niet overal controleposten zijn met een vaste Mulan-aansluiting? De mobiele Border Control Station (BCS)-koffer biedt uitkomst.
Sinds vorig jaar is Nederland verplicht 100%-controles uit te voeren aan de Schengen-buitengrenzen. Door de nieuwe Europese eisen en huidige dreigingen is er ook behoefte ontstaan om grenscontroles uit te voeren op plekken waar geen of niet overal een vaste Mulan-aansluiting is, zoals de vrachtwagenterminals in Hoek van Holland en Europoort.
Speciale software
Het mobiele controle systeem ziet er uit als een grote verrijdbare koffer en bestaat uit een paspoortlezer, vingerprintscanner, een Mulan-laptop en een router. In de laptop zit speciale BCS-software die complexe vergelijkingen kan uitvoeren tussen verschillende databases in Europa, zoals Interpol en politie- en visumcontrolesystemen. Medewerkers van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) zorgden ervoor dat de diverse ICT-diensten samengevoegd werden, zodat het systeem integraal kon werken.
Testen aan boord
Om de BCS-koffer in de praktijk te testen, stapte een team van de KMar en de DMO in Harwich aan boord van een van de ferry’s van Stena Line. Het team controleerde de paspoorten met behulp van de BCS-apparatuur. De gecontroleerde vrachtwagenchauffeurs plaatsten een formulier achter hun voorruit zodat ze, eenmaal in Nederland aangekomen, zonder oponthoud de terminal in Hoek van Holland binnen konden rijden. Hierdoor waren de wachtrijen minimaal.
Terugvallen
KMar-liaison Sylvia doet veel zaken met de civiele partners op de doorlaatposten. Ze zag de controlekoffer graag komen naar Hoek van Holland en Europoort. Echter, ze ziet het mobiele BCS-systeem wel als noodoplossing. “Zeker als er niets anders voor handen is, heeft het meerwaarde. En dan is het fijn om hier op terug te kunnen vallen.”
Vaste verbinding
Er gaat alleen niets boven een snelle vaste aansluiting, vindt Sylvia. “We hebben veel meer behoefte aan vaste controleposten. Die zijn herkenbaar voor chauffeurs, veiliger voor de controleurs en hebben dezelfde apparatuur maar dan met een snelle vaste verbinding. ’s Zomers passeren hier zo’n 700 voertuigen per dag. Dat redden we dan nooit met enkele BCS-koffers waarvan de snelheid van de software soms te wensen overlaat.”
Van slag
Dat beeld bevestigt ook senior medewerker Operaties opperwachtmeester René ten Cate. “De BCS-koffer is initieel bedoeld om kleinere aantallen mensen te controleren, bijvoorbeeld door de MTV-teams (Mobiel Toezicht Veiligheid, red.). Dan werkt het perfect”, aldus de opper. “Hier gaat het om veel grotere aantallen. Dan raakt het mobiele systeem van slag.”
Door het mobiele controlesysteem kunnen er locatie onafhankelijke (grens)controles worden uitgevoerd.
Passagierslijsten
De doorlaatpost Hoek van Holland controleert onder andere de paspoorten van de chauffeurs en inzittenden van het in- en uitgaande vrachtverkeer en van alle personenvoertuigen. Voor het inkomende vrachtverkeer gebeurt dat mede op basis van de verstrekte gegevens van Stena Line. De maatschappij stuurt die vooraf naar de KMar, zodat bij aankomst in Nederland de persoonsgegevens van de chauffeurs al een keer bekeken zijn. In Hoek van Holland gaan ze nog voorlopig door met deze manier van controleren. Totdat de vaste controleposten er zijn, maken de daar geplaatste KMar-medewerkers gebruik van het BCS-systeem.
’s Zomers passeren er zo’n 700 voertuigen de terminal van Hoek van Holland. Daarom is er meer behoefte aan vaste controleposten met een snelle Mulan-verbinding.