08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 08

Achter de schermen

...bij de Teams Motorondersteuning van Den Haag, Eindhoven en Nieuw Milligen

Rond Prinsjesdag zetten de motorrijders van de Koninklijke Marechaussee zich maximaal in om de 3e dinsdag van september tot een succes te maken. De tientallen motorrijders uit Eindhoven, Den Haag en Nieuw Milligen leveren op diverse manieren een bijdrage aan de nationale traditie. Zo halen ze politiepaarden op bij de Belgische grens, loodsen ze het ere-escorte van de KMar veilig door de Haagse binnenstad en begeleiden ze VIP's vakkundig naar hun bestemming. Allemaal voor een vlekkeloze doorstroming van het verkeer.

Een deel van de paarden voor Prinsjesdag komt uit België. Op de vrijdag voor Prinsjesdag escorteren de motorrijders de Belgische politiepaarden van grensovergang Hazeldonk naar renbaan Duindigt in Wassenaar. De paarden worden vervoerd in twee vrachtwagens met aanhanger, een flinke combinatie op de snelweg die ook nog eens langzaam rijdt. Bij de grens bespreken de motorrijders de route en begeleiden het geheel vervolgens noordwaarts. “Wij zorgen ervoor dat er geen ander verkeer tussen de vrachtwagens komt om gevaarlijke situaties te vermijden”, verduidelijkt wachtmeester-1 Edu. “Ook zeten wij kruisingen af, zodat de vrachtwagens ongestoord kunnen oversteken.” Het zonnetje schijnt, het waait niet te hard en het is redelijk rustig onderweg. Edu was dan ook kort over de rit: “Geen bijzonderheden.”

Tekst: ritmeester Henny de Boer | Foto's: Phil Nijhuis, sergeant Jan Dijkstra en Paul Tolenaar | Video: Paris Hidden

Zwaailichten

Rook, vuur, enorme ballen, plastic flesjes en grote witte zakken. Op het Lange Voorhout in Den Haag krijgen de paarden van het KMar ere-escorte van alles voor de kiezen. Blijven ze rustig of slaan ze op hol? Ook de ronkende motoren van de motorrijders behoren tot de uitdagingen. Wachtmeester-1 Pien en Edu nemen de proef op de som. Ze rijden voor de stoet uit, passeren de paarden langs de zijkant en – dit is nieuw – ze rijden dwars door de paardenstoet heen met flitsende zwaailichten en loeiende sirenes. Zodra de twee marechaussees de paarden naderen, beginnen enkele al te steigeren. Het ervaren duo besluit daarom de sirenes uit te zetten en te wachten tot de dieren voorbij zijn getrokken. “Dat was even spannend”, vond Pien. “Ik zag ineens een grote paardenkont op me afkomen”, lacht ze. “Maar hier oefen je voor, nu zijn ze voorbereid.”

Ingrijpen

Op zondag begeleiden Edu en Pien het Bereden Ere-Escorte van de Koninklijke Marechaussee van Duindigt naar de Koninklijke Stallen voor de generale repetitie. Voorbijgangers wachten over het algemeen netjes op de bestuurders en hun gevolg, maar soms moet het duo toch ingrijpen. Zo fluit Edu een ongeduldige automobilist terug die een afgezette weg in wil slaan. “Er komen paarden aan! Ik zei: wachten!” En eerder maande Pien een oudere man een briefje achter te laten bij de auto voor hem, die hij net had geraakt. “We leiden niet alleen het verkeer in goede banen, maar we zijn ondertussen natuurlijk ook opsporingsambtenaar”, verduidelijkt Edu zijn takenpakket.

Oefengranaten

Op de laatste dag voor Prinsjesdag oefenen de bereden eenheden op het Scheveningse strand met rookgranaten en oefenmunitie. Twee KMar-motorcrossers escorteren hen van de strandopgang naar de oefenplek. Normaal gesproken bestrijdt motorcrosser wachtmeester-1 Rik vooral illegale crosserij op de Leusderheide en begeleidt hij voertuigen over de snelweg. Heel wat anders dan vandaag. “De sfeer hier is ontspannen; mensen zijn niet gehaast en luisteren goed naar je. Ook stellen ze allerlei VVV-achtige vragen over de oefening.” Even verderop wordt de hulp ingeroepen van een KMar-motorrijder voor een onverwachte klus. Wachtmeester-1 Pim komt uit Den Haag aangesneld om een haperend verkenningsvoertuig van de landmacht te escorteren. “Gelukkig zitten we vlakbij, dus we zijn zo ter plaatse.”

Prinsjesdag

Bij het ADO-stadion is het op Prinsjesdag een komen en gaan van motorrijders. Via een strak tijdschema escorteren zij konvooien van bussen en VIP's naar de binnenstad. De drie spitsen voorop, gevolgd door de ritcommandant en als laatste de staart. Bij langere konvooien worden ook flankers ingezet. Ze loodsen onder meer Commandant Koninklijke Marechaussee, luitenant-generaal Harry van den Brink, die deze dag bijzondere taken als de Gouverneur der Residentie heeft, veilig en op tijd door het drukke centrum.

“Voor vertrek verkennen we de route, om bijvoorbeeld afspraken te maken met de poortcommandant van het Binnenhof”, legt wachtmeester-1 Stephan uit. Hij noemt het werk op deze dag extra uitdagend vanwege de drukte. “Allerlei onverwachte situaties dienen zich aan, die je zelf moet oplossen. Dat is mooi om te doen.” Ondertussen kijken de motorrijders goed om zich heen voor onregelmatigheden. “Ik zag een plas olie onderweg; gevaarlijk glad”, aldus wachtmeester-1 Rik. “Die info heb ik doorgespeeld aan ons aanspreekpunt in de Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden (SGBO). Die kan andere overheden inseinen en er iets aan doen.”

De begeleiders van de paarden rijden opnieuw van de tijdelijke stallen bij Duindigt naar de Koninklijke Stallen. Ditmaal 'voor het eggie'. Wil je weten hoe de rit verliep? Bekijk hier de video!