09

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Achter de schermen

De KMar-collega's van het OTCRij

Bijna iedere collega kent ze, de rijinstructeurs en -examinatoren van de Defensierijopleidingen (OTCRij). Zonder deze mannen zou de Koninklijke Marechaussee zich, gekscherend gezegd, altijd te voet moeten verplaatsen óf stilstaan. "We zijn de autoriteit op het gebied van militaire rijopleidingen, maar op het OTCRij in Oirschot gebeurt meer", vertelt eerste luitenant Jan de Wit van de KMar. "We adviseren bijvoorbeeld ook tot aan de minister over de eisen waaraan militaire voertuigen en chauffeurs moeten voldoen." Scroll naar beneden en ontdek welke rol de KMar speelt.

Een belangrijke ontwikkeling in het lespakket is dat leswagens en -motoren tegenwoordig ook met optische en geluidssignalen buiten de poort oefenen. De voertuigen rijden dus op snelheid en met loeiende sirenes en zwaailichten door de bewoonde wereld. Het is de beste manier om leerlingen voor te breiden op een spoedrit tussen andere auto's, fietsers en voetgangers. Train as you fight, beaamt eerste luitenant Jan de Wit. Gemiddeld zijn er zo'n 8 van dit soort lesritten per dag. "Deze trainingen melden we altijd aan de politie", legt De Wit uit.

Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto's: korporaal Jasper Verolme

Autoriteit

Moeten inzittenden van een militair voertuig altijd een gordel dragen? Het antwoord is nee. Bij een oefening hoeft het niet altijd, omdat het onhandig is. Of moet ieder militair voertuig altijd dimlicht voeren? Op deze vraag is het antwoord ja. Tenzij de commandant anders beslist. Dit zijn slechts 2 voorbeelden van honderden regels waar De Wit (links op de foto) en zijn collega's van het expertisecentrum zich over buigen. Het centrum telt 8 man afkomstig van alle krijgsmachtdelen en kijkt continu naar de eisen en regels van de rijopleidingen. "Vorig jaar hebben we de Verkeersregeling Defensie herschreven, de oude stamde namelijk nog uit de jaren 70. Ook is er een Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen Defensie gekomen. Wij bedenken de regels en juridische zaken checkt ze", legt De Wit uit. Op de foto het resultaat van een brainstorm over de eisen voor examinatoren.

Innoveren

Het expertisecentrum denkt ook na over de manier van lesgeven. Vroeger waren de lessen vooral van het soort "wij vertellen, u luistert". Maar deze vorm van kennisoverdracht is niet meer van deze tijd, vertelt de luitenant. "Je kan een leerling ook zelf iets laten uitzoeken. Door zelf dingen te doen en te ontdekken, blijft de informatie beter hangen." Vroeger zou een instructeur vertellen waar je het beste je voertuig kon neerzetten bij een incident. Nu moeten leerlingen zelf aan de slag en uitzoeken wat de beste plek is. Van fouten maken leert men is het idee. "Zo voorkom je ook dat leerlingen zich vervelen. Ook is er meer maatwerk mogelijk. De één heeft nou eenmaal meer talent dan de ander."

Defensiebreed

In totaal werken er 272 mensen bij het OTCRij, van wie 15 collega's van de KMar. Zij geven vooral les aan nieuwe collega's van de KMar, maar ook andere krijgsmachtdelen komen langs in Oirschot om te leren hoe ze bijvoorbeeld veilig moeten rijden met optische en geluidssignalen. Een goed voorbeeld is de Defensie Duikgroep van de Marine. Hun wereld is die van de boten en het water, niet per se van de rijdende voertuigen. Maar ook leden van de Duikgroep moeten van tijd tot tijd met blauw-blauw naar een spoedgeval. Daarom krijgen ze les van de KMar. "Het gaat dan om 100 opleidingen op jaarbasis", zegt De Wit. "Zij krijgen les in onze auto's, van onze instructeurs."

Drukke tijden

Er worden jaarlijks ongeveer 6.000 leerlingen opgeleid bij het OTCRij. Hiervan zijn er 450 afkomstig van de KMar. Met de komst van de zwarte gepantserde Mercedessen van de Hoog Risico Beveiligings-pelotons gaan De Wit en zijn collega's het een stuk drukker krijgen. "Rijden in die wagen vergt bijscholing. De Mercedes weegt 5.000 kilo, dat stuurt heel anders dan een Volkswagen Up", zegt De Wit met een knipoog. Ruim 720 collega's, HRB en andere eenheden, volgen een programma van 2 dagen waarin zij leren omgaan met het voertuig.