Tekst Leo de Rooij
Foto Martijn Beekman

BSB'ers over de BSB

Als hun auto in een hinderlaag terecht komt, bedenken de 2 BSB-cursisten zich geen seconde. Gebruik makend van de bepantsering van de auto beantwoorden ze het vuur van de 'Tango' (terrorist), gooien rookgranaten om hun aftocht te dekken en brengen hun 'pakketje' (de VIP) rennend in veiligheid in het dichtstbijzijnde gebouw. Niet wetend dat daar de ellende pas echt begint...

Links: Snel handelen. Op het moment dat een verdachte naar een wapen grijpt, volgt directe uitschakeling. Rechts: De trainingslocatie in Ossendrecht biedt een labyrinth van kamers en gangen. Met onbekende dreiging moeten de BSB'ers in opleiding, samen met de VIP, een veilige weg vinden.

De opleiding tot operator bij de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten zit in zijn 11e week (van de 22) en dat is te merken. Op het terrein van de Politieacademie in Ossendrecht krijgen de BSB-operators in spé te maken met steeds heftigere scenario's, waarbij de druk maximaal wordt opgevoerd. Deze lichting telt slechts 9 cursisten, maar er zijn meer plekken die gevuld moeten worden, zegt commandant BSB luitenant-kolonel Hans Vroegh. "We streven dan ook nadrukkelijk naar verhoogde instroom, want het werk neemt alleen maar toe." Dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Over de BSB doen verschillende spookverhalen de ronde, die geïnteresseerden (met name binnen de KMar) al bij voorbaat doen afhaken. Verhalen die remmend werken, maar geen recht doen aan de werkelijkheid. Want hoe zit het nu echt? Dat weten de mensen die er deel van uitmaken het best. KMarMagazine laat 3 BSB'ers uit de praktijk aan het woord: een teamleider, een 'verse' operator en een instructeur. 

Geinteresseerd in een functie bij de BSB? Opgeven voor een voorlichtingsdag kan via: https://werkenbijdefensie.nl/infodagen/

Teamleider eerste luitenant Richard

'Ik zoek geen supermensen'

"Natuurlijk, de opleiding tot BSB'er is een pittig traject, maar het is wel haalbaar. De fysieke eisen zijn bekend en dus trainbaar. Ik zoek ook geen supermensen; ik wil van een operator dat 'ie zijn opdrachten haalt binnen de wettelijke kaders. Dat vraagt van een operator (man of vrouw, groen of blauw) flexibiliteit, zelfstandigheid, communicatieve vaardigheid, een creatieve en resultaatgerichte aanpak. Mensen met een 'drive', die willen gaan voor de BSB. Zich niet laten tegenhouden door tegenslag, maar daar een creatieve oplossing voor bedenken.

Jazeker, een deel van ons werk zit in de 'groene hoek'. Als je persoonsbeveiliging doet in Kabul, moet dat ook wel. Maar ik ben juist ook op zoek naar de kwaliteiten van 'blauw': streetwise, bekend met je bevoegdheden en gewend om in het publieke domein te werken. De competenties die bij het blauwe werk horen. Onze binnenlandse taken zijn net zo belangrijk en divers als de buitenlandse en hier zie je juist dat groen van blauw leert. Ook in Kabul telt je communicatieve vaardigheid; als je als wachtmeester bijvoorbeeld een ambassadeur, generaal of lokale agent moet zien te overtuigen zijn gedrag aan te passen. Maar dat maakt het werk van een BSB'er ook juist zo divers en uitdagend. Mijn advies: Je moet het gewoon proberen."

Operator wachtmeester-1 Dennis

'Dat je nooit meer thuis zou zijn, is een sprookje'

"Ik heb de opleiding in juli afgerond. Mijn verwachting was dat we veel 'groene' dingen zouden gaan doen en dat klopte ook wel. Daar moet je wel echt voor open staan. Die 22 weken opleiding waren druk, maar vond ik goed te doen. Wel moet je goede afspraken maken met het thuisfront: ik woonde ver weg en was doordeweeks niet thuis. Na de opleiding werd ik meteen goed opgenomen in de club. Je stroomt in bij afdeling 1 (Beveiliging) en krijgt direct taakverantwoordelijkheid. Een kwestie van gewoon je ding doen, gesteund door de meer ervaren collega's. Mijn ervaring is dat er niet wordt neergekeken op 'groentjes'. Iedereen is bekend met welke rugzak aan competenties je binnenkomt, zo zijn ze zelf ook begonnen.

Dat je nooit meer thuis zou zijn, is een sprookje. Tot nu toe heb ik eenmaal 8 weken in het buitenland gezeten, met daarnaast enkele incidentele korte trips. Sinds ik bij de BSB zit, ben ik meer thuis dan in mijn vorige functie met onregelmatige diensten op Schiphol. Het leukste aan dit werk vind ik het out-of-the-box denken, de noodzaak om creatief om te gaan met situaties. Ik heb me wel eens voorgedaan als pizzakoerier om de klus te kunnen klaren. Mijn tips aan toekomstige collega's: ga ervoor, stap er onbevangen in, omarm het groene optreden, ken je sterke en zwakke punten, sta open voor feedback en zorg dat je thuisfront er achter staat. En vooral: laat je niet weerhouden door allerlei spookverhalen, dit is gewoon leuk werk!"

Instructeur Mischa

'Niemand is bij voorbaat kansloos'

"In de opleiding leren we de operator om iets te creëren vanuit chaos. Creatief zoeken naar oplossingen, maar wel met ankers, binnen de wettelijke bevoegdheden. We zoeken daarbij uitdrukkelijk naar de verbinding tussen groen en blauw, willen de ideale mix in een persoon verenigen. De jongens die hier vanuit het KCT, mariniers of luchtmobiel binnenkomen zijn gewend om uit te sluiten: ze bouwen een bivak, omheinen dat en houden alles buiten. De blauwe opsporingsambtenaar daarentegen treedt juist in contact met publiek, opereert in de dagelijkse maatschappij en zoekt dus verbinding. Een mix maakt het gezond: de dreiging kan weliswaar hetzelfde zijn, maar hartje Amsterdam is nu eenmaal geen Kabul. Die mix van groen/blauw is lastig, maar wel trainbaar.

We kijken in de opleiding naar de sterke en zwakke punten van de cursist. Ieder zijn specialisme, maak daar dan ook gebruik van. Een goede timmerman is nog geen goede stukadoor, verwacht dat dan ook niet van hem en zet de mensen in op hun kwaliteiten. Dat geldt ook in onze tak van sport, je hoeft niet alles even goed te kunnen. Niemand is bij voorbaat kansloos; zij die de opleiding starten weten ook meestal te slagen. De initiële selectie ligt weliswaar vrij hoog, maar dat maakt de opleiding goed haalbaar."