03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Een-tweetje met de EODD

Tekst | Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto | sergeant-1 Eva Klijn

Explosievenverkenners KMar oefenen op Schiphol

Enkele keren per jaar schakelen de explosievenverkenners van de Marechaussee op Schiphol de hulp in van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie. Begin februari oefenden ze samen hun procedures in en rond een passagiersvliegtuig. Een fotoverslag van de oefening.

De Marechaussee op Schiphol krijgt een melding binnen over een ‘verdachte’ tas in een passagierstoestel. Er zitten mogelijk explosieven in. Ze ontruimen gelijk het risicogebied en roepen de brandweer en ambulance op paraat te staan. 3 tweetallen explosievenverkenners van de Marechaussee gaan op onderzoek uit in het vliegtuig.

Voorzichtig doorzoeken ze alle hoeken en gaten van het vliegtuig. Met een zaklamp en spiegeltje kijken ze onder iedere stoel en achter elke deur en klep.

Een speurhond helpt mee. De hond is speciaal opgeleid om de geur van explosieven, munitie of vuurwapens te herkennen. Als de hond gaat zitten bij de verdachte tas, weten ze zeker dat het om explosieven gaat.

Ze markeren de gevonden tas met een afzetlint en geven op de plattegrond van het vliegtuig precies aan waar de tas zich bevindt. Zo kunnen ze hun werk straks zo goed mogelijk overdragen aan het team van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD). Zij hebben de taak het explosief onschadelijk te maken.

De marechaussees rapporteren hun bevindingen aan hun teamleider. Hij belt vervolgens rechtstreeks naar de EODD om hun hulp in te schakelen.

Binnen een half uur is het EODD-team ter plaatse. De teamleider explosieven verkenning brieft de ruimcommandant over de situatie. De EODD’er stelt veel aanvullende vragen en praat ook nog met de marechaussees die de tas hebben gevonden, een grondwerktuigkundige van het vliegtuig en de brandweer.

Het EODD-team maakt een dreigingsanalyse en stelt een plan van aanpak op. Dit doen ze in hun bus, die tegelijkertijd dienst doet als mobiele ‘toolkit’. “We kunnen ons volledig focussen op het onschadelijk maken van het explosief, doordat de Marechaussee zorgt voor een veilige werkomgeving”, zegt ruimcommandant EODD sergeant-majoor Emiel. “We komen wat dat betreft echt in een gespreid bedje terecht.”

Omdat de gangpaden in het vliegtuig te smal zijn voor de op afstand bestuurbare EODD-robot moet de ruimcommandant zelf op verkenning in zijn bompak. Hij neemt een koffertje met onderzoeksapparatuur mee.

Nauwkeurig en kalm voert de EODD’er zijn onderzoek uit. Via de radio houdt hij contact met zijn tweede man. Zodra hij het explosief onschadelijk heeft gemaakt, pakt hij de tas uit de bagagebak om die af te voeren. Missie volbracht.