04

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 12

Klaar voor de start…

NAVO-flitsmacht test snelle verplaatsing

Met de succesvolle verplaatsing van bijna 2.500 Nederlandse, Duitse en Noorse militairen en 1.000 voertuigen naar Polen zit de logistieke uitdaging voor NAVO-oefening ‘Noble Jump’ erop. Een belangrijke test voor de Very High Readiness Joint Task Force; de flitsmacht van de NAVO.

De NAVO wil met de oefening Noble Jump haar snelle reactiemacht, de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF), op de kaart zetten. Mocht een NAVO-bondgenoot ooit te maken krijgen met acute dreiging moet de VJTF binnen 48 uur klaarstaan om in actie te komen. De flitsmacht is bedoeld om een bruggenhoofd te vestigen; een eerste lichting militairen ter plaatse. Die delen als het moet een eerste tik uit voordat ‘follow on-forces’ de vooruitgeschoven troepen kunnen versterken.  

Tekst: ritmeester Charlotte Snel 
Foto’s: sergeant-majoor Hille Hillinga 

Rode knop

Noble Jump werd vorige maand ingeluid met een fictieve druk op de ‘rode knop’. Binnen de afgesproken 48 uur stonden de aangewezen delen van de VJTF bepakt en bezakt klaar voor vertrek. Na een definitieve ‘go’ werd de landverplaatsing naar Polen in gang gezet. 

Voertuigen

Vanuit Nederland vertrokken bijna 100 voertuigen, waaronder Scania-trucks. Op trekker-opleggercombinaties werden gevechtsvoertuigen CV90’s, Boxers en Leopard 2-bergingstanks vervoerd. 

Land Component Command

Nederland, Duitsland en Noorwegen leveren in 2019 de landcomponent van de VJTF. Het hoofdkwartier van het 1 Duits-Nederlandse Legerkorps wordt ingezet als hoofdkwartier voor landoperaties. Naast deze zogeheten Land Component Command voor het aansturen van grondtroepen, doet een Air Component Command dat voor luchteenheden en stuurt een Maritime Component Command eenheden vanaf het water aan. 

Lekker de weg op

Lidstaten leveren op rotatiebasis eenheden aan de VJTF. Nederland zet dit jaar 45 Pantserinfanteriebataljon uit Havelte in. Dit tot groot plezier van soldaat Marco, chauffeur wissellaadsysteem. “Het is een tijd geleden dat we zo’n stuk hebben gereden, dus deze oefening is wel weer fijn! Lekker de weg op. Dat is toch waar je het voor doet.” 

Rustpunt

In verband met het tanken en de verplichte rust wordt onderweg op de Clausewitz-Kazerne in het Duitse Burg overnacht. ’s Morgens vroeg zetten de voertuigen koers richting het Duits-Poolse grensgebied bij Görlitz. 

Altijd scherp blijven

Dat de verplaatsing absoluut niet zo simpel is als het lijkt, weet sergeant Anke Minnema, opvolgend pelotonscommandant (OPC) van 220 Transportcompagnie, als geen ander. “Je hebt met zoveel zaken te maken. Denk aan toestemming weggebruik van diverse landen, complexe routes en strakke tijdschema’s. Zaak is om áltijd scherp te blijven. Op jezelf, je voertuig en uiteraard de verkeerssituatie om je heen.” 

Check

In Polen wordt contact gelegd met de lokale militaire politie. Na een uitvoerige check van al het papierwerk (voertuiggegevens, lading en route) vervolgen de militairen hun weg. 

Militaire colonne

Vanaf de Poolse grens tot de militaire basis in Żagań wordt onder begeleiding in militaire colonne verder gereden. Dit betekent dat andere weggebruikers de colonne niet mogen doorsnijden, voetgangers geen voorrang meer genieten en na het eerste voertuig dat een verkeerslicht is gepasseerd, andere voertuigen mogen volgen. Ook als het verkeerslicht intussen geel of rood is geworden. Al met al een stuk sneller. 

Krachten bundelen

Het eerste trainingsdoel van Noble Jump; de militairen én hun spullen snel en zorgvuldig vervoeren, kan na aankomst in Żagań worden afgevinkt. Deze weken bundelen de internationale eenheden hun krachten in verschillende demonstraties en oefeningen. Belangrijk, benadrukt majoor Arjan van 1 Duits-Nederlands Legerkorps. “Met zowel de verplaatsing als demonstratie testen en verfijnen wij onze procedures en laat de NAVO zien dat ze in staat is snel te reageren op dreigingen.”