Tekst André Twigt
Foto Phil Nijhuis
Livex op zee
Brand, brand! Een aanvaring met een visserskotter pakt voor The Pride of Hull helemaal verkeerd uit. Door kortsluiting op het voertuigendek staan afgelopen zaterdag snel meerdere vrachtwagens in lichterlaaie. Dik 450 opvarenden lopen acuut gevaar en moeten rap van boord. De roll-on/roll-off-ferry bevindt zich op zo’n 30 mijl uit de Nederlandse kust. De tijd dringt. Wie komen helpen?
Dat zijn de Kustwacht, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en andere ketenpartners. Gezamenlijk werken zij zaterdag de scheepsevacuatie-oefening Livex af. Massa’s figuranten nemen deel aan deze exercitie, die om de vijf jaar plaatsvindt. Organisator is de Kustwacht en ook de Koninklijke Marine doet mee. Onder meer met een NH90 maritieme helikopter en mariniers van 22 Raiding Squadron in de rol van evacués. Zr. Ms. Luymes helpt bij het overbrengen van passagiers naar de Berghaven in Hoek van Holland, waar ze worden opgevangen.
Armada
Voor het hydrografisch opnemingsvaartuig is het maar een klein stukje varen. The Pride bevindt zich niet op zee, maar ligt beschut in de Prinses Arianehaven nabij de tweede Maasvlakte. Volgens het draaiboek ziet de kapitein kans dicht onder de kust van Hoek van Holland te komen. Hier gaat het overgrote deel van de passagiers van boord. Haast is geboden, een armada van reddingsboten en aanverwante schepen zwermt rond de ferry. Helikopters van de Kustwacht en marine begonnen eerder al met een luchtbrug. Te water neemt de reddingsboot Jeanine Parqui van de KNRM als eerste passagiers aan boord.
Wachten op zee
Omdat het redden van grote aantallen mensen al moeilijk genoeg is, kiest de oefenstaf ervoor Livex niet op zee te houden. “Met honderden deelnemers moet je risico’s tot een minimum beperken”, weet bevelvoerder bij het Korps Marinebrandweer Menno de Jong. Als waarnemer volgt hij Livex op afstand.
Wat ook onder beheersbare omstandigheden moet plaatsvinden, is het uitproberen van de Marine Arc opblaasbare evacuatiesystemen aan boord van The Pride. Passagiers dalen via een lange, rechtstandige slurf van het passagiersdek af naar het wateroppervlak. Hier nemen ze plaats in 2 immense pontons en is het wachten op redding. “Met dit systeem duurt het 9 seconden voordat je beneden bent”, aldus een vertegenwoordiger van rederij P&O.”
Hitte
Volgens De Jong is brandbestrijding aan boord van een varend schip best een dingetje. "Op het moment dat passagiers bij de evacuatiepunten proberen te komen, is de brandbestrijding vaak in volle gang. Het kruisen van beide verkeersstromen maakt de situatie er niet beheersbaarder op. "Daarbij zorgen ophoping van hitte en het inademen van giftige rook voor een onleefbare situatie." "Eigenlijk wil je bij brand tijdens het varen helemaal niet evacueren”, voegt een specialist van de Brandweer Rotterdam toe. “Het veiligste scenario is de brand doven en het vasteland bereiken.”
Helaas gaat die vlieger tijdens Livex maar gedeeltelijk op en is evacuatie onder de kust onvermijdelijk. De gesmeerd verlopen oefening dooft zodra de laatste man en vrouw van boord stappen en de Pride of Hull weer terug naar haar aanlegsteiger vaart. De bemanning moet aan de bak: over een paar uur staan de eerste passagiers alweer te trappelen om aan boord te mogen. De bestemming? Hull.