Tekst Vanessa Strijbosch
Foto sergeant-majoor Hille Hillinga

Deal or no deal? De Brexit houdt de gemoederen flink bezig. Vorige maand stemde de Europese Unie in met uitstel. Komen de Britten niet met een nieuw plan, dan is het een harde Brexit. Wat verandert er in dat geval voor de marechaussees aan de grens? 

Miljoenen Britten bezoeken jaarlijks Nederland. Via Schiphol en de havens arriveren ze in ons land of zijn op doorreis. Met name voor de brigades Grensbewaking en Zuid-Holland, die dagelijks te maken hebben met de in- en uitreis van Britse reizigers, is de Brexit voelbaar. 

Meer mobiele balies, meer mensen

Vanuit Schiphol vertelt plaatsvervangend brigadecommandant majoor Sven in ‘t Veld over de Brexit-voorbereidingen. “Ik val met mijn neus in de boter.” De 47-jarige majoor is sinds 4 maanden de nieuwe plaatsvervangend brigadecommandant Grensbewaking. Op Schiphol bereiden ze zich voor op een harde Brexit.

Omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) nu al geen deel uit maakt van het Schengengebied moeten reizigers van en naar het VK altijd al door de paspoortcontrole. Dit verandert niet. Maar bij een no deal Brexit, worden Britten die Nederland in- en uitreizen straks wel als ‘derdelanders’ beschouwd. Dat betekent dat zij bij de paspoortcontrole gevraagd wordt naar het doel, de duur en (financiële) middelen van hun bezoek. Bovendien mogen ze nog maar 90 dagen aaneengesloten in de Europese Unie verblijven en worden ze ‘stempelplichtig’.

Majoor Dennis de Weert, brigadecommandant Zuid-Holland.

Langere wachtrijen

“Op inreis kunnen de Britten dan niet meer door de elektronische paspoortcontrole, maar moeten ze langs de fysieke balie. Dat kan langere wachtrijen tot gevolg hebben”, meldt In ’t Veld. De brigade deed daarom eerder al een test en berekende hoeveel balies er extra nodig zijn om te voorkomen dat de aankomstbalies vol lopen. “We kozen voor een tijdelijke oplossing: extra mobiele balies”, legt In 't Veld uit. Er komen ook extra vaste balies en een aparte ‘lane’ voor Britten in aankomsthal 4. “Deze balies moeten ook bemand worden”, merkt de plaatsvervangend commandant op. 

Stap voor stap

De brigade, de luchthaven, KLM en Douane, pakken de Brexit-voorbereidingen grondig aan. Tijdens een tabletop, of zoals In ’t Veld het omschrijft, ‘een walktrough no deal Brexit’, doorliepen de partijen stap voor stap de dag van de omslag. Volgens hem is de marechaussee op Schiphol er klaar voor. “We wachten het af, maar we zijn in ieder geval tot in de puntjes voorbereid.”

Majoor Sven in ‘t Veld, plaatsvervangend brigadecommandant Grensbewaking.

En in de havens?

Niet alleen op de luchthaven, maar ook in de Nederlandse havens volgt de marechaussee de Brexit-ontwikkelingen op de voet. Brigade Zuid-Holland gaat, net als Schiphol, voor de zekerheid en planning uit van een no deal Brexit en is er klaar voor.

Uit een onderzoek werd recent duidelijk dat voor de uitreis grenscontrole in Hoek van Holland en Europoort de effecten verwaarloosbaar zijn. “In principe is een stempel zo gezet, maar wat als de vrachtpapieren niet kloppen? De exploitant van het terrein kan vrachtwagens de toegang tot de terminal ontzeggen. Dan is het vooral noodzaak dat er genoeg parkeerplaatsen en sanitaire voorzieningen in de buurt zijn, zodat ze niet gaan rondzwerven”, reageert de commandant van brigade Zuid-Holland, majoor Dennis de Weert (36).  

Schengenproof

De herstructurering van de haven van Hoek van Holland is dit jaar een grote meevaller. De verbouwing is niet alleen gunstig voor de Brexit, de terminal wordt gelijk ‘Schengenproof’ gemaakt. Bovendien komen er extra balies, worden er meer grenslanes vrijgemaakt en komen er extra mensen bij. “We worden tot boven de 100% gevuld”, vertelt Van Weert enthousiast.