Tekst ritmeester Jessica Bode

Jongeren bereiken met historische computerspellen

Steeds vaker worden computerspellen gemaakt over historische gebeurtenissen zoals de Eerste en Tweede Wereldoorlog en de Slag om Arnhem. Deze spellen zijn er niet alleen voor het vertier, maar dienen meer en meer ook als educatiemiddel.

Zo denkt de Stichting Herdenking 14 mei 1940 erover na om de nieuwste editie van Battlefield V in te zetten om jongeren meer te leren over het bombardement van Rotterdam. Deze game speelt zich grotendeels af in de Maasstad en laat de stad ook zien voor de verwoestingen. Een woordvoerder benadrukt dat ze op zich geen voorstander zijn van dit soort spellen, maar dat het wel ogen kan openen bij de jonge doelgroep die ze moeilijk bereiken.

Zou de game Battlefield V jongeren meer kunnen leren over het bombardement van Rotterdam? De Stichting Herdenking 14 mei 1940 neemt het in overweging.

Onderzoek

Pieter van den Heede is promovendus aan de Erasmus Universiteit en onderzoekt* hoe oorlogen verbeeld worden in computergames en wat dat met spelers doet. Wat hem opvalt is dat juist de realistische weergave van de oorlog spelers aanspreekt. “Ze vinden het ernstig wat ze zien, maar kunnen zich beter inbeelden hoe het was. De chaos, het slagveld, de vele doden; het leidt tot empathie.

* De studie van historicus Pieter van den Heede is een onderdeel van een groot onderzoek naar hoe moderne oorlogen voorgesteld worden in populaire cultuur. Van den Heede focust zich op videogames, terwijl collega’s zich toespitsen op bijvoorbeeld film of re-enactment.

Een screenshot uit het spel 11-11: Memories Retold, waarbij een loopgraaf in de buurt van het Franse Vimy is afgebeeld. Hier vond in april 1917 de Slag van Vimy plaats.

Dramatische gevolgen

De makers van 11-11: Memories Retold waren er vooral op uit om spelers te confronteren met de realiteit van de Eerste Wereldoorlog. “Dit betekent ook de dramatische gevolgen onder ogen zien. Zowel in de frontline als in de achterhoede”, reageert een woordvoerder. “Juist omdat we in Nederland zo weinig stilstaan bij deze oorlog, is het goed dat er games zijn. Zodat we het niet vergeten.”

Slag om Arnhem

Wie een beetje fantasie gebruikt zit met de game Post Scriptum The Bloody Seventh middenin de Slag om Arnhem. Verschillende bouwwerken uit de omgeving zijn in het spel opgenomen, zoals de Eusebiuskerk, John Frostbrug en dorpen in de omgeving zoals Driel. Er werd veel historisch beeldmateriaal gebruikt, waaronder foto’s van de Britse luchtmacht.

Wie een beetje fantastie gebruikt zit met het spel Post Scriptum The Bloody Seventh middenin de Slag om Arnhem.

Kanttekeningen

Dit soort computergames zijn volgens promovendus en historicus van den Heede een prima manier om met name jongeren kennis te laten maken met de geschiedenis. “Bovendien kan het leiden tot tangential learning; bepaalde gebeurtenissen in games triggeren om later meer over op te zoeken.”

Máár hij plaatst ook kanttekeningen. “De spellen zitten vol beperkingen die weer een verkeerd beeld scheppen. Neem bijvoorbeeld wapens. In spelletjes werkt het altijd. Maar weigerend materieel was juist een groot probleem. En in Battlefield V zitten geen Nederlandse troepen. Wat vreemd is, want in 1940 ging het gevecht tussen de Duitsers en Nederlanders. Mijn advies is dan ook; lekker spelen maar blijf kritisch.”