05

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 08

Ouwe stompen willen rijden

Tekst ritmeester Djenna Perreijn
Foto Hans Roggen en Martin Bos

Historische militaire voertuigen in colonne

Tijdens hun eerste ‘Ouwe Stompen Bal’ bleef het bij een statische show. Maar wie in het bezit is van een nummerplaat wil natuurlijk de weg op. De wens dat met zijn allen te doen, kwam dit jaar uit. De rotondes in Amersfoort kleurden er onlangs helemaal legergroen door. 

Bekijk hieronder het complete verhaal

Bij het Militair Nationaal Museum starten 41 motoren één voor één op. Het terrein vult zich met de geur van verbrande peut. Onder toeziend oog van tientallen nieuwsgierigen, cameratelefoons in de aanslag, trekken de 41 ouwe stompen voorbij.

Rijdend door de woonwijken van Soesterberg krijgt iedere voorbijganger een vriendelijke militaire groet. Als de geplande route blijkt afgesloten, valt de colonne even uiteen. Bestuurder Nike Jekel neemt de A28. “En dat is best fris, 80 kilometer per uur in een YA-126 op de snelweg”, weet Hans achterin het voertuig te vertellen.

Bij zo’n bijzonder voertuig hoort een passende outfit. De zoektocht naar broek en hemd voert de deelnemers vaak naar de dumpstore. Nike Jekel: “De baret uit mijn eigen diensttijd is aan het slijten, daar wil ik zuinig op zijn. Daarom heb ik een nieuwe gekocht. En ik wil natuurlijk een groene outfit die bij mijn voertuig past. Zelf zat ik bij de marechaussee.”

‘Rondje van de zaak’. Om de rotonde voor even volledig legergroen te kleuren, rijden de deelnemers een extra rondje. Op het viaduct zwaaien passanten, familieleden en vrienden vrolijk naar de stoet.

Vader en zoon Mark en Leen Alderliesten dragen een toepasselijk tropenuniform als ze hun pantserwagen door de straten van Amersfoort leiden. De DAF YP408 is van de Stichting Triskontakten, het orgaan voor oud-militairen uit Suriname.

Hard gaat het niet. Om de colonne intact te houden, moet de voorste regelmatig inhouden, zodat na elk stoplicht de achtersten kunnen aansluiten. Door rechts aan te houden, kan het normale verkeer er gemakkelijk langs. Hoewel zij soms ook even inhouden om de optocht te bekijken.

De YA-66 van Emile Valentijn deed tussen ’74 en eind jaren 80 dienst bij de geneeskundige troepen. Op het raam is een portret van Emile zijn vader te zien, die bij de landmacht werkte. “Zelf was ik elektrotechnicus bij de luchtmacht. Het onderhoud aan mijn voertuigen doe ik helemaal zelf. Dat is een dure hobby, hoewel het voor dit DAF’je wel meevalt.”

De witte Nekaf werd gebruikt tijdens de UNIFIL-missie in Libanon, vanaf eind jaren 70. De bestuurder draagt een passende blauwe VN-baret.

Arjen en Rosa Bakker begonnen met een 1-tonner, maar gaan tegenwoordig op vakantie met hun 5-tonner. “Achterin kun je prima slapen. Op de camping trekken we veel bekijks.” Arjen, internationaal vrachtwagenchauffeur, sleutelt veel aan zijn YT-514. “Aan reservedelen gelukkig geen gebrek, DAF gebruikt voor de burgervoertuigen dezelfde.”

Motorfietsen werden vroeger al door diverse krijgsmachten gebruikt. Een integraalhelm, zoals de marechaussee nu draagt, was toen nog niet verplicht.

Even inschikken, dan pas je met 3 passagiers gemakkelijk voorin. De YA-126, ook wel de 1-tonner genoemd, werd vanaf 1955 gebruikt voor licht transport.

De deelnemers aan het Ouwe Stompen Bal verzamelen zich op hun Facebookpagina ‘Nederlandse Defensie Voertuigen’. Hier delen ze foto’s en informatie over hun historische voertuigen. 

Hobbydronevlieger Jasper Ellens, zoon van één van de deelnemers, maakte een filmpje van de dag. Bekijk ‘m hier