Tekst Ritmeester Bianca Brasser
Foto Valerie Kuypers
Burgerbaan
Ze sleutelen aan pantservoertuigen, zetten raketten in elkaar of assisteren de militaire tandarts. Wie denkt dat bij de krijgsmacht alleen militairen werken, heeft het mis. Defensie heeft zo’n 17.000 burgermedewerkers in dienst. In de rubriek Burgerbaan vertellen zij over hun werk. Deze week: Ellen Scholl, senior ontwerper.
Wie: Ellen Scholl (44)
Functie: Senior ontwerper en plaatsvervangend hoofd van de afdeling X-media.
Salarisschaal: 9
Opleiding: Kunstacademie, hoofdrichting grafisch.
Bij Defensie sinds: 2014
Hiervoor: Ontwerper bij verschillende reclamebureaus, FNV-magazine, Sanoma en art director Flair.
‘Sterker!’ Deze letters, vet gedrukt en in kapitalen vallen begin volgend jaar bij elke Defensiemedewerker op de deurmat. Ze sieren de cover van het nieuwe kwartaalblad dat Defensie de komende vier jaar uitgeeft. Het ontwerp is van de hand van Scholl.
“Een eindredacteur gaat over de inhoud en schrijft teksten, een ontwerper bepaalt hoe het blad er uit ziet”, legt ze uit. Met een roodgestifte glimlach kijkt Scholl naar de wand waarop een twintigtal A4’tjes geprikt zijn. Foto’s, teksten en illustraties vormen samen een verhaal. “Het verhaal van de werkvloer”, benadrukt Scholl. “Niet van de hoge piefen. Dit is een blad voor werknemers in de rang van soldaat tot majoor. Dat moet het ook uitstralen.”
Anders
‘Een eigen smoel’, heeft een blad volgens Scholl nodig. “Het eerste nummer is stoer. Met kleuren kun je veel bereiken. Hier zie je veel off-tonen; bruin, okergeel, donkergroen. Dat straalt iets uit; no nonsens.” Net als de portrettenreeks waarin medewerkers vertellen over hun tatoeage. “Een serie mooie portretten, die wilden de eindredacteur en ik er perse in hebben.”
Volgens Scholl is 'Sterker!' een heel ander magazine dan werknemers binnen Defensie gewend zijn. “Daar is lef voor nodig en dat is ook precies wat dit blad uitstraalt.”
Bladenland
Scholl begon drie jaar geleden bij Defensie als senior ontwerper. Daarvoor deed ze vijftien jaar ervaring op als vormgever en ontwerper bij FNV-Magazine, Viva en de Daklozenkrant Den Haag. Ook was ze art director van Flair. “Defensie is een hele andere organisatie”, vertelt ze. “Mijn collega’s zijn een veel betere afspiegeling van de maatschappij. Veel veelzijdiger, jong en oud. Bij Sanoma (uitgeverij Flair en Viva, red.) was de maximale leeftijd 35 jaar. Dat zegt wel iets over een bedrijf.”
Infographics
De ontwerpster is niet alleen bezig met het nieuwe magazine Sterker! Ze vindt zichzelf vooral een ‘vertaler’. Niet van taal naar taal, maar van ingewikkelde teksten naar beeld. Oftewel infographics. “In één oogopslag moet daarmee iets duidelijk worden. Zo heb ik bijvoorbeeld de strategische kaart Defensie ontworpen. Ik kreeg een stapel A4’tjes vol met Excel-bestanden en bijlages over waarom Defensie er is, waarom wij doen wat we doen en wat invloeden van buitenaf zijn. Dat heb ik gevangen in één beeld. Een uitdaging, maar dat maakt mijn werk juist zo leuk. Het is afwisselend.”
Naast infographics ontwerpt de afdeling X-media, waar Scholl op dit moment ook plaatsvervangend hoofd van is, nog veel meer. Van presentatie-praatplaten en de huisstijl voor apps tot projectlogo’s en animaties. “Op onze afdeling komen duizend opdrachten per jaar binnen. En dat is exclusief de 78 e-zines zoals deze Defensiekrant, die de vormgevers jaarlijks maken.”