04

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 22

Vertraging? Stap de Defensie Brandstore binnen

Tekst Ritmeester Bianca Brasser
Foto Keesnan Dogger

Baan shoppen voor je treinreis

Gefocust kijken Kevin, Awes, Lucas en Ferdi naar het tv-scherm. Helm op, ops-vest aan. “Drie, twee, een… jullie missie start nu”, klinkt het door de donkere ruimte. De jongens van zestien en zeventien jaar spatten uiteen. Op zoek naar aanwijzingen om de code te kraken en de tikkende tijdbom te stoppen. 

Vijf minuten geleden stapten de jongens de Amstelpassage op Centraal Station Amsterdam binnen. Ze zijn op weg naar school, maar de Brandstore Defensie wekt hun nieuwsgierigheid. En dat is precies de bedoeling van deze eerste pop-up banenwinkel van Defensie, die deze week opende.

Wie wil, stapt binnen. Al dan niet tussen het treinreizen door. Je krijgt van defensiepersoneel uitleg over vacatures en   mogelijkheden voor een baan bij de krijgsmacht. Wie meer actie zoekt, doet een poging in de naastgelegen escaperoom een ‘bom’ te ontmantelen.

Samenwerken en presteren onder tijdsdruk, deze vaardigheden komen van pas in een escaperoom, maar ook als militair.

Jonge generatie

Komend jaar heeft Defensie tussen de 5.000 en 6.000 nieuwe werknemers nodig. De Defensie Brandstore moet daar een handje bij helpen. “De jongere generatie wil geen ellenlange verhalen horen”, zegt sergeant Tim, recruiter bij de Defensie banenwinkel. “Ze willen dingen zien, aanraken, beleven.”

Op een pilaar naast hem staat een schaalmodel van de F-35. Eronder speelt een video waarop het jachtvliegtuig over een berglandschap scheert. Een vlieger vertelt over zijn belevenissen. “We hebben onder meer een tekort aan vliegers”, verklaart sergeant Tim de keuze voor deze ‘pilaar’. “Maar ook technisch personeel is hard nodig.”

Om hen te enthousiasmeren, staan een paar meter verderop 3D-geprinte onderdelen uitgestald. Eronder een video over hoe deze voorwerpen worden gemaakt. Wie enthousiast is, kan zich bij een volgende ‘pilaar’ inschrijven op de website www.werkenbijdefensie.nl.

Werken bij Defensie, hoe is dat? En wat zijn de mogelijkheden? Defensiepersoneel vertelt het in de Defensie Brandstore.

Escaperoom

Een deur verderop zijn Kevin, Awes, Lucas en Ferdi nog steeds fanatiek bezig codes te kraken. Een opzwepend housenummer dreunt door de ruimte. Een pieptoon erdoorheen. Een digitale klok tikt de seconden weg. Legerkisten worden omgekeerd en rangen lukraak gegokt. Het mag niet baten. De jongens zijn niet snel genoeg. Mission failed. Ze lachen, wijzen elkaar aan als oorzaak van deze mislukte poging en verruilen het OPS-vest weer voor hun schoolrugzak. Op naar de trein.

Codes kraken voor of na je treinreis? Dat kan nog tot 20 december op Amsterdam Centraal in de Defensie Brandstore. Daarna verhuist deze naar Groningen, Utrecht, Eindhoven en Nijmegen.