Tekst Jopke van Rozenberg-van Lisdonk
Foto John van Helvert

‘Leerlingen prikkelen en uitdagen’

‘Dergelijke vorming krijg je minder in een normale ‘burgeropleiding’’

Bij Defensie in de ‘groene’ ICT werken. Het was niet het eerste antwoord dat in sergeant 1 Robert Soekatma (37) opkwam bij de vraag: ‘wat wil je later worden?’ Sterker nog, hij had geen flauw idee na het behalen van zijn mavo-diploma. Een paar halve studies verder wist hij: ‘die schoolbanken zijn niets voor mij’ en solliciteerde via een bon uit de Veronicagids bij de Koninklijke Landmacht. “Ik denk dat het avontuur van erop uitgaan mij trok.” Inmiddels is hij bevlogen militair en brengt hij als Defensiepraktijkbegeleider ICT binnen de opleiding Veiligheid & Vakmanschap (VeVa) zijn lessen graag over aan de nieuwe generatie leiders.

“Lessen met PowerPointpresentaties? Nee, dan ben ik de meesten zo kwijt. En dat snap ik als geen ander, want ik vond ze vroeger ook slaapverwekkend. Jongens en meiden die een VeVa-opleiding doen, willen graag actief bezig zijn. Die moet je prikkelen en uitdagen. Maar alleen praktijklessen geven, is geen optie. Theorie heb je ook nodig. In plaats van steeds zelf alles uitleggen, laat ik hén dingen onderzoeken en aan elkaar presenteren. Zo leren ze het best.”

Maatwerk

“De rolverdeling bepaal ik. Jij verzamelt de informatie, jij schrijft het verslag en jij presenteert jullie bevindingen aan de rest van de klas. Ik laat ze juist datgene doen waar ze minder goed in zijn. Haal ze uit hun comfortzone en zet bepaalde types bewust bij elkaar. De chaoot leert daardoor structuur aanbrengen en de verlegen leerling leert voor een groep staan en leidinggeven. Wat dat betreft lever ik maatwerk in mijn lessen. De groei die iedereen in korte tijd doormaakt is mooi om te zien. Het geeft me een enorme voldoening.

Militaire basisvaardigheden, behalve schieten, leren we ze op de hei en in het bos. Zo nu en dan ook ’s nachts. Behalve de fysieke kant van het militair-zijn hebben we ook veel aandacht voor teamwork, discipline, verantwoordelijkheid, veiligheid, respect en leidinggeven. Dat leren de jongeren hier heel bewust en ik ben ervan overtuigd dat ze die basis de rest van hun leven met zich meenemen. Dergelijke vorming krijg je in een normale ‘burgeropleiding’ toch minder mee. Dat weet ik uit eigen ervaring.”

Onzeker

“Velen beginnen hier wat onzeker, niet wetend waartoe ze fysiek en mentaal in staat zijn. Zo was het bij mij destijds ook. Mijn instructeurs haalden het beste en maximale in me naar boven. Dat probeer ik ook. We zijn er niet om leerlingen af te matten en onderuit te halen, maar om ze sterker te maken. In de militaire wereld is dat nog belangrijker dan in het bedrijfsleven. Van jouw vakmanschap hangen direct of indirect mensenlevens af. Ook als je in de ICT werkt. Goede communicatieverbindingen in het veld zijn essentieel. Radio- en satellietapparatuur moeten tijdens een missie op de juiste plek staan en goed werken, anders heeft dat consequenties voor de missie en zelfs de veiligheid van je collega’s.”

‘Van jouw vakmanschap hangen mensenlevens af’