Tekst Ingmar Kooman
Foto Evert-Jan Daniels

Commandant der Strijdkrachten bezoekt leerlingen Veiligheid en Vakmanschap

De leeuwenwelp vormt het embleem van de VeVa-opleidingen.

Ze dragen een vlekkenpak, praten in afkortingen en spreken elkaar aan met de achternaam. En ze lopen rond met houten geweren. De leerlingen Veiligheid en Vakmanschap, kortweg VeVa, vormen de voorhoede van een nieuwe generatie manschappen en onderofficieren bij de krijgsmacht. Vorige week kregen ze op ROC Landstede in Harderwijk bezoek van de Commandant der Strijdkrachten, generaal Tom Middendorp.

Een zweem van zweet waart rond in de kantine van Landstede. Je kunt het de VeVa-leerlingen moeilijk kwalijk nemen. Want wanneer mag je nou Nederlands hoogste militair ontvangen op je school? “Übervet”, vindt Tjerk van Eckeveld het bezoek van de viersterrengeneraal. De eerstejaarsleerling GROP, oftewel Grondoptreden, droomt van een baan als infanterist. Maar voor hem kan het vandaag al niet meer stuk. “Ik heb het pak eigenlijk nog niet verdiend, maar ik ben heel trots dat ik het mag dragen. En nu zeker.” Generaal Middendorp loopt de hele middag namelijk mee met een peloton ‘Groppers’. Vooraf instrueert laatstejaars Ralph Bultmans zijn team. Hun patrouille voert langs de verschillende VeVa-opleidingen van Landstede. 

Generaal Middendorp rent met VeVa-leerlingen.
Een ‘viersterrenpatrouille’ over het terrein van ROC Landstede.
Een stoomcursus ‘battle damage repair’.

Stoomcursus

Bij Bedrijfsautotechniek moet Middendorp een storing aan een terreinvoertuig verhelpen én een band verwisselen. Snel, want hij moet zich ook aan het strakke schema houden, weet Ralph. “Kom op generaal, we moeten door”, spoort de groepscommandant-voor-een-dag ’s lands hoogste militair aan. De generaal ondergaat de stoomcursus met een grote glimlach. 

Enthousiasme kan ook leerling Tom Horn niet worden ontzegd. Elke dag, 2 keer daags zit hij anderhalf uur in de trein om op Landstede de Niveau-3 opleiding te volgen: de toegang tot de onderofficiersopleiding. “Ik wil van kleins af al bij Defensie”, legt hij uit. “Werken bij de berging, dat lijkt me mooi. Je moet creatief zijn om het telkens maar weer te fixen voor je collega’s.”

Generaal Middendorp ruimt veel tijd in om met de leerlingen te praten.
Middendorp kijkt toe hoe zijn patrouillegenoot eerstehulp verleent aan een ‘gewonde’ collega.

Rooskleurig

Middendorp ziet de toekomst voor de sleutelaars 'rooskleurig' in. “Techneuten zijn overal in Nederland hard nodig”, vertelt hij de leerlingen. Bij Defensie, maar ook in het bedrijfsleven. De VeVa-opleidingen geven hen 'een grote rugzak met meerwaarde' mee, legt hij uit. “Jullie leren meer dan een vak. Denk ook aan werken in groepsverband, onder stress, verantwoordelijkheid nemen. Een baas kan jullie straks om een boodschap sturen.”

Tom Horn: “Het belangrijkste dat ik heb geleerd vanVeVa? Verantwoordelijkheid nemen, afspraken nakomen en doorzetten.”
Een militair verpleegkundige en een VeVa-leerling behandelen de ‘gewonde’.

Groene stages

Mede daarom willen de VeVa-leerlingen in de richting Zorg graag meer ‘groene’ stages. Op dat punt kan de generaal deze potentiële militaire verzorgenden en verpleegkundigen geen toezegging doen. “Je kunt niet zomaar iemand laten meedraaien in een ziekenhuis”, geeft hij aan. “Jullie moeten het medische vak eerst in de vingers hebben, voordat je het als militair gaat toepassen.” Dat de militaire instructeurs van de VeVa vaker reguliere zorglessen van een militair tintje voorzien, ziet Middendorp als een mooie middenweg. Op uitzending kun je immers ook worden geconfronteerd met ouderenzorg of psychiatrie. De militaire docenten kunnen hun uitzendervaring inzetten om de leerlingen bij de les te houden. 

Vragen staat vrij tijdens het bezoek van de generaal. “Vraag me gerust iets wat niet op je blaadje staat”, grapt Middendorp tegen de leerlingen.
Generaal Middendorp spreekt tot een grote groep VeVa-leerlingen.

Perspectief

Middendorp bestempelt het VeVa-traject als een 'gouden formule'. “Ik wist toen ik in dienst ging amper waarvoor ik koos. Jullie weten dat wel.” Teamleider René Clausen vindt dat een belangrijke en vaak onbenoemde plus. “Bovenop de vakkennis en de juiste beroepshouding krijgen onze leerlingen ook inzicht in het werkveld. Solliciteer ik wel of niet, dat is voor hen straks een weloverwogen besluit.”

Een win-win-situatie, zo ziet Middendorp het. “Jullie krijgen extra perspectief, Defensie krijgt mensen binnen die weten waarvoor ze kiezen.” En over de toevloed van nieuwe potentiële collega’s maakt de generaal zich niet druk, zo geeft hij aan. “Er staat nu een basis waar Defensie heel wat aanwas uit haalt. Wij hoeven nauwelijks reclame te maken voor de VeVa-opleidingen. Dat komt door jullie enthousiasme.”