05

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 04

Van verkenner tot vrachtwagenbouwer

Tekst Kapitein Wouter Helders
Foto Sergeant-majoor Gerben van Es

In de rubriek ‘Uit het Groen’ staan ex-militairen en de carrière die zij na hun diensttijd opbouwden centraal. Deze week het verhaal van 7 van hen. Zij gingen aan de slag bij vrachtwagenbouwer Scania.

De Scania-fabriek in Zwolle heeft de capaciteit om 150 vrachtwagens per dag te produceren. Om dat mogelijk te maken, zijn, naast de immense fabriekshal en een constante aanvoer van onderdelen, veel mensen nodig. Onder hen zijn opvallend veel ex-militairen, van korporaal tot luitenant-kolonel. Scania zit te springen om hun expertise. Lees hier hun verhaal.

Chris

Chris van Hee was ooit lichtingsgenoot van Fred op de KMS. Des te frappanter dat ze nu weer samen in hetzelfde bedrijf werken. In zijn 17 jaar bij ‘ de baas’ gaf Chris o.a. trainingen aan korporaals en sergeanten. Een leuke functie, maar toch kon hij zijn ei niet meer kwijt en had het gevoel dat hij meer kon. Daarom besloot hij het over een andere boeg te gooien. Bij Scania krijgt hij meer de kans in zichzelf te investeren; de organisatie biedt goede opleidingsmogelijkheden. Terug naar Defensie wil hij niet meer. “Mijn diensttijd is een mooie herinnering. Het heeft me gevormd. Het was een levenswijze. Maar Defensie kan me niet bieden wat ik hier krijg. Bij Scania heb ik een nieuwe uitdaging gevonden.”

Remco

Verhalen over zijn vaders dienstplicht en nieuwsbeelden van uitzendingen trokken Remco Langbein over de streep. Hij groeide door van soldaat tot eerste luitenant en vond het avontuur dat hij zocht. Toch gingen hem dingen tegenstaan; de politiek en het uitkleden van Defensie. Dat hij van een verkenningsfunctie naar een bureaufunctie moest, was de laatste druppel. Bij Scania vond hij een nieuwe uitdaging. Zijn baan als supervisor lijkt op die van pelotonscommandant: veel omgang met mensen, delegeren en coachen. Toch zijn er ook verschillen. Zo is bijvoorbeeld de ‘opdrachtgerichte commandovoering’ bij Scania minder ingeburgerd. Hij mist Defensie dan ook af en toe nog wel. “Ik heb 14 jaar binnen geslapen. Het was geen baan, maar een manier van leven.”

Mehmet

Zijn vrienden hadden het er goed en dus besloot Mehmet Kirtil ook maar eens te gaan kijken bij Defensie. Hij zat in Seedorf en Munster en ging uiteindelijk naar de KMS. Hij bleef 15 jaar en overleefde drie reorganisaties, maar uiteindelijk had hij geen baangarantie meer. Jammer. Want diep in zijn hart blijft hij altijd militair. Als teamleider bij Scania moest hij wel even wennen. Zijn collega’s noemden hem al snel ‘de kleine generaal’. ‘Nee’ kende hij niet. Gelukkig gaat dat nu beter en zijn mensen aan zijn manier van communiceren gewend. “Ook het gebrek aan avontuur was wennen.”

Fred

Na 17 jaar dienst verliet opperwachtmeester Fred de Koff Defensie om aan de slag te gaan als supervisor productie. Hij had, naar zijn gevoel, zijn plafond bereikt en een overplaatsing ver van zijn woonplaats dreigde. Hij kijkt trots terug op zijn defensietijd. Hij leerde er zichzelf beter kennen, leerde leidinggeven, motiveren en stress beheersen. Stuk voor stuk skills die hij in het bedrijfsleven goed kan gebruiken. De cultuur in het bedrijfsleven spreekt hem aan. Toen er ooit op basis van vrijwilligheid 10 zaterdagen moest worden overgewerkt, meldde zijn hele team zich aan. “Die betrokkenheid vind ik geweldig. Ook heb ik hier kunnen doorleren, is er een sociale werkomgeving en kan ik gewoon met mensen blijven werken. Dat vind ik belangrijk.”

Michael

Voor Michael Pleijsier was werken bij de luchtmacht, dichtbij F-16’s, een kinderdroom. Na 13 jaar verliet hij als sergeant specialist materiaal de luchtmacht. De reden: door bezuinigingen was er geen plek meer voor hem. Rouwig is hij er niet om. De organisatie was in zijn ogen teveel uitgekleed, er waren minder oefeningen en het werd minder spectaculair. Terug hoeft hij dan ook niet, al mist hij soms de kameraadschap en de collegialiteit. Zijn functie als teamleider bij Scania zit hem als gegoten: “Logistiek is bij Defensie uitgevonden. Ik leerde er alles. Van beheer en transport tot bestellingen doen en leidinggeven.”

Shawn

In zijn 11 jaar bij Defensie doorliep Shawn Verbeek de hele logistieke keten. Na een reorganisatie veranderde zijn standplaats en zou hij moeten gaan binnenslapen. Met een hoogzwangere vrouw was het 1+1=2. Hij verliet de dienst en vertrok naar Noorwegen. Het avontuur mislukte en eenmaal terug in Nederland kwam hij in dienst bij Scania. Hij begon onderaan, maar groeide langzaam door. In 2008 nam hij ontslag en vertrok opnieuw naar Noorwegen. Heimwee speelde het gezin echter opnieuw parten. Gelukkig vond hij weer een baan bij de vrachtwagenbouwer. Nu, als teamleider logistiek, komt het leidinggeven dat hij op de KMS leerde goed van pas. Soms mist hij Defensie nog wel; het oefenen, de uitzendingen en het avontuur. Maar het werk bij Scania bevalt hem.”

Marlies

Marlies Hofman klom op tot sergeant-1. Ze genoot van de vrijheid, de oefeningen en uitzendingen en sliep altijd op de kazerne. Na 9 jaar was ze klaar met het reizen en wilde dichterbij huis gaan werken. Een collega wees haar op de kansen bij Scania. Er zijn veel raakvlakken met haar oude werk. Bij Defensie gaf ze leiding aan 9 man, nu als teamleider ook. Vroeger zorgde ze voor de randvoorwaarden, nu weer. Wel moest ze haar oude collega’s meer achter de broek aan zitten. “Mijn medewerkers hier weten wat ze moeten doen en wat de targets zijn.”

In deze rubriek interviewt de Defensiekrant ex-militairen die een bijzondere carrièreswitch gemaakt hebben na hun diensttijd. Kent u ook iemand die voor deze rubriek in aanmerking komt, stuur een e-mail naar defensiekrant@mindef.nl.