Jong Defensie ‘pitcht’ ideeën bij minister

Een Marktplaats voor Defensie-eenheden. Een app die burgers mobiliseert. Het zijn 2 ideeën uit de denktank Krijgsmacht van de toekomst, van Jong Defensie. Het jongerennetwerk presenteerde vorige week in de Leeuwenkuil van het Plein Kalvermarktcomplex in Den Haag 4 van haar beste plannen aan minister Hennis. En zij vond die “helemaal leuk”.

De ‘pitch’ van de 4 beste ideeën uit de denktank van Jong Defensie was vorige week het voorprogramma voor de College Tour ‘Maak kennis met Hennis’. Daar werd de bewindsvrouw, in de geest van het gelijknamige televisieprogramma, door zo’n 150 Jong Defensieleden en genodigden ondervraagd over de actualiteit, de toekomst van Defensie en haar eigen loopbaan. 

x

Hennis sprak er ook over de goede toekomstplannen die de denktank haar even daarvoor had voorgeschoteld. Ze had de presentatoren van die ‘pitches’ beloofd werk te maken van hun goede ideeën en de jonge medewerkers van haar ministerie nog een wijze les meegegeven.

“Laat je goede idee niet zomaar los”, sprak ze de denktank toe. “Soms kost het uitwerken en verdedigen van een idee veel tijd en energie. Een eerste stap zetten is meestal de zwaarste. Maar laat je niet uit het veld slaan door tegenslagen.”

Praktische plannen

De 4 pitches hadden de eerste afvalronde van de denktank Krijgsmacht van de toekomst overleefd. 9 groepen presenteerden vorige week elk een praktisch plan om de bedrijfsvoering bij Defensie te verbeteren. Een publieks- en vakjury selecteerde de 4 beste, meest creatieve en haalbare plannen. Die werden gisteren aan de minister gepresenteerd.

Een van de winnende ideeën is de app Heel Nederland helpt. Die voegt volgens de minister de daad bij het “politiek populaire woord participatiemaatschappij”. Met de applicatie kunnen burgers zich aanmelden, zodat zij worden opgeroepen  als hun ondersteuning bij een ramp of ‘event’ welkom is. Zo worden burgers betrokken bij militaire activiteiten en krachten gebundeld.

x

Het online platform D-Bay moet een laagdrempelige ontmoetingsplaats worden van vraag en aanbod op het gebied van kennis, materieel, opleidingen, infra en diensten. “Liefst NAVO-breed”, stelde de presentator ambitieus voor.

Ook het idee ‘Uitzendmentaliteit in vredestijd’ verdiende de goedkeuring van minister Hennis. “Leidinggeven met ruimte voor samenwerking door de rangen en standen heen, met een andere invulling aan hiërarchie”, zo luidt het advies van de denktankgroep. Zoals het in een militaire uitzending logisch is, dus: snelle bedrijfsvoering, zonder morren.

De beoogde website SamenmetDefensie.nl streeft een ‘kwalitatief hoogwaardige samenwerking tussen Defensie en de Nederlandse samenleving’ na. Op het platform moeten specifieke capaciteiten (kennis, personeel en materieel) worden uitgewisseld en vraag en aanbod ontstaan.

x

Enthousiast

De minister reageerde enthousiast op de ideeën. “Helemaal leuk”, stelde ze opgewekt vast. “Ik wil graag werk maken van jullie voorstellen. Maar daar heb ik wel jullie vastberadenheid en vasthoudendheid voor nodig.”

De 4 groepen werken binnenkort hun ideeën verder uit in samenwerking met Sebastian Reyn, jurylid en projectdirecteur bij de Hoofddirectie Beleid.