03

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 1

Snelheid en wendbaarheid sleutel tot succes

Tekst Evert Brouwer
Foto boven: SGT-1 Jan Dijkstra

Invoering NIMCIS topprestatie van ludiek projectduo

Een Aero L-39 Albatros jet-trainer doorklieft de donkere lucht boven het oefengebied in de Lauwersmeer. Op de grond zoeken mariniers contact met ‘boven’, terwijl de natte sneeuw horizontaal in het gezicht waait. Op zich niet zoveel bijzonders, ware het niet dat tijdens de nationale oefening Purple Windmill de ‘nieuwe’ Bandvagn (BV)-206MLU en alle gemoderniseerde apparatuur de spreekwoordelijke vuurdoop kregen onder die uitdagende omstandigheden.

MORLAF, BCIP 5.6 en NIMDOR: kent u die uitdrukkingen? Wie niet is ingevoerd in de wondere wereld van het New Integrated Marines Communications and Information System (NIMCIS), zit waarschijnlijk met vraagtekens in de ogen. In het kort: in krap 7 jaar tijd zijn bij het Logistiek Centrum Dongen 227 BV-platformen omgebouwd, in 35 verschillende configuraties.

NIMCIS is niet alleen vóór, maar ook mét en dóór het Korps Mariniers en het Joint IV Commando (JIVC) voltooid. ‘JoMatech’ vormde het hart van deze vernieuwingsslag; het is niet de naam van een officieel bedrijf, maar een grap van de heren die het project hebben opgezet en uitgevoerd: adjudant van de mariniers John van Drunen en projectleider Mark van Harmelen, burgermedewerker van JIVC.

De verbeterde inrichting van de BV-206MLU bevalt KPLMARNS Walter wel. (Foto: SGT-1 Jan Dijkstra)

Flinke opknapbeurt

De aloude BV-206 onderging zowel aan de binnen- als buitenkant een flinke opknapbeurt, vandaar de toevoeging MLU (Mid Life Update). “Met de configuratie zitten we helemaal goed”, stelt Deputy Chief Joint Fires kapitein der mariniers Laurens van de Joint Fires Cell (JFC) van 1 Marine Combat Group (1MCG). “De radio’s zijn niet echt veranderd, maar de infrastructuur eromheen wel. Er is nu een dedicated VHF/UHF-antenne, waarmee het zendbereik van onze Harris UHF radio’s vergroot wordt. Daarnaast zijn we nog in afwachting van Harris 50W-versterkers, zodat we in de toekomst over nog veel langere afstand kunnen communiceren met bijvoorbeeld de F-35.”

‘In de toekomst kunnen we over veel langere afstand communiceren’

Het aantal antennes, waarvan 1 oprolbaar, is toegenomen. (Foto: SGT-1 Jan Dijkstra)

Niet alleen close air support

En wat zegt de gebruiker? “Het is een heel mooi operationeel platform”, meldt adjudant van de mariniers Sander vanuit het ‘blik’ van de JFC. Voor hem en korporaal van de mariniers Walter is het de eerste keer dat zij de BV-206MLU van de JFC van 15 Reconnaissance, Surveillance & Target Acquisition (RSTA) Squadron operationeel inzetten. RSTA Squadron beschikt nu over de bijna volledige radioconfiguratie. Zonder problemen is een groot aantal vliegtuigen begeleid. “En we beperken ons met de JFC niet alleen tot close air support”, zegt de adjudant. “We maken het breder met bijvoorbeeld Battle Space Management.”

De ‘firma’ JoMatech: AOOMARNVB John van Drunen en Mark van Harmelen. Foto rechts: JoMatech is voorlopig vereeuwigd in de Bandvagns. (Foto’s: Phil Nijhuis)
KAPTMARNS Laurens: ‘Met deze configuratie zitten we helemaal goed.’ (Foto: SGT-1 Jan Dijkstra)

Enorme klus

In 2015 begon het allemaal. Een enorme klus die zich niet beperkte tot Nederland. Er moest eerst nieuwe communicatieapparatuur komen in het Caribisch gebied. Dat gebeurde in het hoofdkwartier op Curaçao, maar ook het ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan, 15 Mercedes Benz-voertuigen en de FRISC-vaartuigen. Daarnaast kreeg de West de beschikking over 3 NIMCIS deployable OPS-rooms (NIMDOR), kisten met de kern van de systeem-apparatuur die mobiel inzetbaar is. Het nut is al bewezen na orkaan Irma op Sint-Maarten. De mariniers kregen in de West als laatste de beschikking over NIMCIS, dat sterk verbeterde mogelijkheden biedt voor command & control en informatie-uitwisseling. In 2020 is het volledige Caribische gebied vervolgens voorzien van een software update (BCIP 5.6) en extra randapparatuur. Deze exercitie was eind 2019 in Nederland ook al uitgevoerd.

De BV-206MLU is zwaarder geworden en moet nog wel een ‘zwemtest’ om de balans te checken. (Foto: SGT-1 Jan Dijkstra)

Het nut is al bewezen na orkaan Irma op Sint Maarten

Grote voordelen

De modernisering van de communicatie bij het Korps is afgerond. Is JoMatech dan nu uitgerangeerd? “We hebben beiden een andere functie gekregen binnen het JIVC, maar dat wil niet zeggen dat we nu alles uit onze handen laten vallen”, zegt Van Harmelen. “Het zou zonde zijn om de ervaringen met de opmerkelijke projecten, waarbij de snelheid en afronding hoog in het vaandel stonden, in het ronde archief te deponeren. Het Korps heeft gezien dat het grote voordelen heeft om projecten samen aan te lopen en stelde specialisten aan ons team ter beschikking. Ik verwacht dat het wel meer gaat gebeuren. Met een relatief klein projectteam is snelheid en wendbaarheid de sleutel tot succes. En het gaat uiteindelijk om die militair in het veld.”

Inkijk in de nieuwe configuratie van de BV-206MLU. (Foto: SGT-1 Jan Dijkstra)

Vanuit het veld

“Vanuit het veld kwamen verzoeken voor aanpassingen”, vervolgt Van Harmelen. “Omdat er meer apparatuur moest worden ingebouwd en je nu eenmaal niet de Mercedes-Benz of BV kunt verlengen, vroeg dat om inventieve oplossingen. We hebben nu het Flexrek geplaatst, waarop je de apparatuur als een soort lego kunt opbouwen.”

En dan is er nog een eveneens zelfontworpen imperiaal op het dak van de BV. “Deze is multifunctioneel met vliegtuigrails, waarop je modulair artikelen kan plaatsen. De inklapbare tafel achterin, ook zelf bedacht, blijkt echt een geweldig vondst”, heeft adjudant Van Drunen gemerkt.

 

Noviteiten van NIMCIS

  • Pro Joint Mobile Charging Unit > John: “Bij het Korps bestaat altijd een tekort aan laadcapaciteit voor batterijen. Dit mobiele laadstation past ook in de NIMDOR. We hebben er 15 in gebruik binnen het gehele Korps.”
  • Flexrek > Mark: “Krijgsmachtbreed inzetbaar en ook binnen diverse voertuigsystemen op dit moment in gebruik. De MB-280CDI in de West heeft als eerste binnen het Korps het Flexrek in gebruik genomen en nu wordt het in de Anaconda en BV-206MLU ingebouwd. Het rek kan straks ook naadloos in de nieuwe Scania-vrachtwagens worden gemonteerd. In dit rek passen alle soorten radioapparatuur; het is in hoogte en breedte verstelbaar en alles is zonder gereedschap te (de-) monteren. Met name in de BV-206MLU is dat een uitkomst,  want hierin hingen de radio's eerst aan het dak. Nu zitten ze bovenop de motorkap in de cabine en zijn ze veel gemakkelijker te bedienen. Moet de motorkap open om olie te peilen/vullen, dan scharniert het flexrek gewoon mee.”
  • Aangepast antenneplan > John: “De coupler afstemmingsunit voor de antennelengte hebben we bij zowel de Landrover als BV-206MLU verhuisd naar het dak. Arbo-technisch functioneert dat een stuk beter.”
  • MORLAF > Mark: “Een ingewikkelde afkorting voor een apparaat dat 220/110 volt omvormt naar 24 volt. Hebben we nu ingebouwd in de zijkant van de Landrover, NIMDOR en het Radio Relay Broadcast Station in de West.”
x
Foto beneden: Phil Nijhuis